Susijumala Käsittelen pääosin jonninjoutavaa sontaa, minkä ei pitäisi kiinnostaa ketään.

Euroopan yhteiskunnallinen kriisi

  • Köyhyys- ja syrjäytymisriskejä vuosilta 2007-2011. Lähde: Eurostat.
    Köyhyys- ja syrjäytymisriskejä vuosilta 2007-2011. Lähde: Eurostat.
  • Euroopan syntyvyys vapaassa pudotuksessa. Lähde: Eurostat.
    Euroopan syntyvyys vapaassa pudotuksessa. Lähde: Eurostat.

Euroalueen taloudellisesta kaaoksesta on tullut kirjoitettua paljon. Toisinaan olen maininnut talousvaikeuksien tuottavan myös sosiaalisen kriisin. Pienen tutkimusmatkan Euroopan komission julkaisuihin kertoo, että yhteiskunnallinen kriisi seuraa, ja että se voi kestää vuosia talouskriisin vaiheen selviämisen jälkeen.

Tällä kertaa käyn hieman syvällisemmin ongelmia lävitse. On toisaalta vaikeampi arvioida seuraamuksia, mutta lukemieni psykologien analyysien mukaan esimerkiksi Kreikka voi olla kadotettu maa jopa 20 vuotta sen jälkeen, kun taloustilanne palaa ennen kriisivuosien tasoa. Reippaammalla talouskasvullakin tuohon voi mennä vuosia, sillä Kreikan talous on romahtanut jo yli viidenneksen aiemmasta tilasta.

Kyseessä ovat mielenterveysongelmat. Ensimmäisessä kuvassa on muutamien eurooppalaisten maiden prosentuaaliset riskit joutua köyhyyteen tai syrjäytyä vuosina 2007-2011. Huomioitavaa on piikki vuodelta 2011, eikä kaikilta mailta ole vielä uudempaa tilastotietoa saatavilla. Jo vuonna 2011 kreikkalaisista lähes kolmannes oli riskiryhmässä. Mielenterveysongelmat ovat siitä ikäviä, etteivät ne "korjaannu" talouden virotessa samalla hetkellä.

Syrjäytyminen voi tuottaa myös terveydellisiä ongelmia. Kreikkalaisten uusi suosikkihuume kun sisältää sellaisiakin ainesosia kuin kloori ja akkuhappo. Terveysongelmista kärsii myös suurempi osa ihan tavallisista kansalaisista, kun terveydenhuollon määrärahoja leikataan. Leikkaukset ovat niin rajuja, ettei rahat riitä henkilökunnan ohella lääkkeisiin tai työvälineisiin - ml. sairaaloiden suojakäsineet leikkaussaleissa.

Toisen artikkelin mukaan Unicef on katsonut, että jopa 26 prosenttia köyhempien perheiden kreikkalaislapsista kärsii "taloudellisesti köyhästä ruokavaliosta". Eräässä 280 oppilaan koulussa peräti 60 katsottiin kärsivän aliravitsemuksesta. Nälkäiset oppilaat myös ryöstävät oppilastovereittensa koulueväitä.

Ei siis ole suoranainen ihme, että tällaiseen maailmaan harva haluaa jälkikasvua, jos nyt edes ylipäätään siihen pystyy. Toisessa kuvassa on syntyneiden määrä Euroopassa, ja kuva on otettu Eurostatin tutkimuspaperista. Sekin ansainnee muutaman rivin.

Vaikka itse tutkimuspaperissa lähdetään selvittämään mahdollista korrelaatiota talousvaikeuksien ja syntyvyyden putoamisen välillä, niin suurempi huolenaihe on tämän ilmiön seuraamukset. Paperissa vahvimpia korrelaatioita löytyi siinä, että työttömillä nuorilla ensimmäisen lapsen hankinta vähenee. Joissain maissa yli puolet nuorista on työttömänä. Tällä on myös ikävä biologinen haittavaikutus: ensisynnyttäjän korkea ikä lisää komplikaatioriskejä. Syrjaytymistapauksissa todennäköisesti lasten hankinta jää kokonaan pois.

Väestörakenne siis vinoutuu entistä enemmän ikääntymisen puolelle. Yleensä lapset ja nuoret katsotaan tulevina veronmaksajina, mutta kriisimaiden tapauksissa, joissa puskuroituja eläkerahastoja ei juuri ole, tulee myös eläkkeiden maksamisessa ongelmia. Esimerkiksi Espanja kävi sosiaaliturvarahaston kassalla jo toistamiseen heinäkuun aikana nostaakseen varoja eläkkeiden maksuun.

Demograafisella kehityksellä on myös heijastusvaikutuksia. Kun väestön vähenemisestä johtuen kysyntä hyytyy niin myös tarvittava työmäärä ja taloudellinen toimeliaisuus vähenevät. Veropohjaan tulee siten vajausta myös tätä kautta.

Kaiken kaikkiaan kokonaiskuvasta tulee väkisinkin melko murheellinen. Tukipaketeilla lähdettiin kuitenkin pääosin tukemaan länsieurooppalaisia pankkeja, mutta samalla ei kiinnitetty riittävästi huomiota sosiaalisen ja yhteiskunnallisen kriisin syntyyn. Tässä maailmassa tuntuu hyvin epätodennäköiseltä, että tulemme tukirahojamme täysimääräisenä koskaan näkemään.

Kysyttiinkö muuten teiltä keneltäkään, miten niitä tukirahoja tulisi käyttää? Tehän ne maksoitte, joten kaiketi teillä on myös ollut päätäntävaltaa rahojen käyttökohteista. Vai uskoitteko heinäsirkkaparvien maalailua?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

21Suosittele

21 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (40 kommenttia)

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Valvontavaltio (Ueberwachungsstaat) romuttaa kansalaisoikeudet:

http://www.faz.net/aktuell/politik/staat-und-recht...

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Vaikea nähdä, miten ”der Überwachungsstaat” liittyisi tähän tärkeään aihepiiriin. Jos kaikki tietoliikenneyhteydet rekisteröidään, niin sillä ei sitten ehkä ole niin väliä länsimaissa – muualla voi olla tietysti sitäkin enemmän. Maastamuuttajien kannalta valvonnalla voisi olla merkitystä, mutta valvonta selvästikään ei estä muuttoliikettä.

Monet nuoret ihmiset Espanjasta ja Kreikasta muuttavat työnhaun tarkoituksessa muualle, erityisesti Saksaan. Vuoden takaisessa taulukossa, ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2012, Kreikasta Saksaan muuttaneiden määrä kasvoi 78 prosenttia ja Espanjasta muuttaneiden määrä 53 prosenttia edellisvuotiseen verrattuna. En nyt löydä tuoreempaa tilastoa kuin

http://www.welt.de/politik/deutschland/article1111...

mutta silmämääräisesti espanjalaisten ja italialaisten työnhakijoiden ja baariharjoittelijoiden määrä on edelleen kasvanut. Ilmeisesti osin tämän Espanjan työttömyys on nyt alentunut, kun työttömiä työnhakijoita on vähemmän.

Muuttaminen ja liikkuvuus on sinänsä hyvä, mutta nämä muuttajat eivät yleensä pysyvästi asetu uuteen maahansa. Se ei ole niin helppoa, jollei satu olemaan saksan kielen taitoinen insinööri tai hammaslääkäri. Tällöin saattaa syntyä suurikin joukko ihmisiä, jotka muuttavat edes takaisin useamman maan välillä siinä toivossa, että joskus löytyisi töitä tuolta ja joskus tuolta. Nomadismi voi olla hyvä, mutta se johtaa melko todennäköisesti ns. syrjäytymiseen keskiluokkaisen normaalielämän kriteereillä mitattuna.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Ajatus kaikkialle levinneesta valvonnasta lisää vainoharhaa ja sitä kautta mielenterveysongelmia.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Yksi seuraus voi olla uudenlainen aivovuoto, johon turvautuvat ne, joille se on mahdollista. Tätä on ehkä ilman po. tavoitetta edistänyt tai mahdollistanut alati yleistyvä eurooppalainen opiskelijavaihto. Olosuhteiden tuntemus on parantunut.
Koituuko tämä, ja millaisille maille, tappioksi? Olisiko tämä sitä nuorten "nomadisiirtolaisuutta"?

Tuomas Taivasaho

EU-päättäjille kiertolaisuuden lisääntyminen on merkki onnistumisesta, ei suinkaan osoitus epäonnistumisesta.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Henri, poista jos haluat, kun alan toistamaan itseäni kuin vanha gramofonilevy.

Näitä asioita ei juurikaan tuotu esiin vajaa pari vuotta. Muutama taisi ennakoida esim. Kreikan osalta.

Suomessa alkoi lama 1989-1990 taitteessa. Toki ns. nousukausia on tuon jälkeen ollut. Maamme on kohta ollut sata vuotta itsenäinen. 25 vuotta, neljännes koko ajasta maassamme on vallinnut suurtyöttömyys. Yksi sukupolvi on menetetty kun työura jäi puolitiehen. Toinen ollaan parhaillaan menettämässä, kun eivät edes työelämään pääse.

Noiden 25V.n aikana on menetetty pelkästään valtion kassatuloina käsittämättömiä summia ja vastaavasti kassamenoina ei ihan, mutta melkein samanlaisia lukuja. Henkistä pahoinvointia ei voi rahalla mitata.

Eli olemme jo ihan kotikutoisesti sössineet hyvinvointyhteiskunnan tunnusmerkit pitkälle tulevaisuuteen. Tähän kun ynnätään nyt menevä euromaiden kriisi, niin no eipä tuo hyvältä näytä.

Henk. koht. olen aina ollut optimisti ja olen sitä tappiin asti. Realiteetit ovat liian selvästi nähtävillä, että on turha hyssytellä, että kyllä se tästä. 25 vuotta ajatelkaa sitä.

Käyttäjän Mikko-VilleMtt kuva
Mikko-Ville Määttä

Se kaikki alkoi absurdista rahapoliittisesta kokeilusta, jossa ajateltiin ettei rahapolitiikan tarvitse vastata taloutemme perusteita. Siitä ei opittu mitään, vaan panoksia nostettiin euroon liittymällä. Sama maailmanlopun meininki on meneillään muuallakin "europeriferiassa".

Jos Saksan vaalien jälkeen mitään järjellistä ei ole näköpiirissä, niin luulisi vallankaappauksen EKP:ssä olevan pikaisesti edessä. Sitten vain sellainen QE päälle, että oravatkin tippuvat puista. Aivan sama vaikka Saksassa inflaatio huitelisi muutaman vuoden yli 10%:n. Jos kerran Saksalaiset tykkäävät siitä eurosta, annetaan niiden maistaa sitä oikein kunnolla.

Kurjuus, työttömyys ja rappio lisääntyy kaikella mahdollisella politiikalla niin kauan, kun taloutta supistavaa rahapolitiikkaa jatketaan.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Hyvä kirjoitus tärkeästä asiasta. 90-luvun lama jätti aika ison jäljen suomalaiseen yhteiskuntaan ja se oli sentään suhteellisen lievä ja lyhytaikainen siihen mitä on tapahtumassa Etelä-Euroopan kriisimaissa.

Kannattaa huomata myös että nämä kriisin vaikutukset kohdistuvat ennen kaikkea keskiluokkaan josta pudotaan nyt urakalla. Se tarkoittaa, että tavallisten suhteellisen hyvin toimeentulleiden elämältä on yhtäkkiä pudonnut pohja pois. Monet näistä ovat tehneet ahkerasti ja tunnollisesti työnsä ja on kokolailla syyttömiä syntyneeseen kriisiin. Se että jopa IMF:n, joka on tässä asiassa aika pahassa maineessa, pitää kertoa Euroopalle, ettei homma hoidu valituilla keinoilla on hälyttävää.

Kriisin toinen puoli on yhtä lailla huolestuttavaa, sillä tällaiset tapahtumat ovat aina myös valtaisia omaisuuden uusjakoja. Tukemalla ennen kaikkea pankkeja vahvistetaan pankkien asemaa muuhun yhteiskuntaan nähden ja tätä kautta lisätään rahamaailman mahdollisuuksia kahmia vaikeuksiin joutuneiden omaisuutta pilkkahinnalla.

Käyttäjän AnnaA kuva
Anna Ahola

Nyt täytyy oikein erikseen kehua; tämä oli erinomainen kommentti. Olen 100 % samaa mieltä.

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

Kuitenkin omassa blogissasi kehut kuinka hyvä ja kannatettava asia tämä EU on meille ollut, jolla tosin viittaat juurikin niihin samoihin tahoihin (rahalaitos ja finanssisektori), joita tässä kommentissasi arvostelet.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Snowdenin kysymykseen vihreillä tai persuilla ei ole virallisesti mitään kantaa.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Hädänalaisten tilaa on kautta aikain osattu käyttää hyväksi. Sen sijaan ihmettelen edelleen sitä, että vain runsaat puoli vuotta sitten tälle yhteisölle, joka ongelmissaan kärvistelee, myönnettiin Nobelin rauhanpalkinto.
Sosiaalinen kriisi on tunnistettu jo kauan sitten, mutta se on poliittisesti ollut arka aihe.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #11

Ehkä se annettiin aiempien meriittien vuoksi? Tai kyynisemmät sanoisivat, että hieman kannustavaa balsamia tämän jalon itseruoskinnan haavoille, siis tarkoituksellisesti.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Väärin. Kritisoin valitun tukipolitiikan mallia jossa poistetaan pankeilta riski ja kansallistetaan se verovaroilla hoidettavaksi. EU:ssa arvostan enemmänkin muita seikkoja kuin sitä ratkaisua millä Euroopan kriisiä hoidetaan. Lisäksi euro on osoittautunut ongelmallisiksi kriisitilanteissa sillä se rajoittaa kunkin maan olosuhteisiin räätälöityjen toimien mahdollisuutta.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #12

Soinilaista pölinää. Euro on aikamme nerokkaimpia keksintöjä.

Lauri Korhonen Vastaus kommenttiin #14

lol

Tai no. Jos mittarina käytetään seikkoja jotka avauksessakin tuli esille niin ehkä.

Tuomas Taivasaho Vastaus kommenttiin #12

Miksi jatkuvasti käyt euron kimppuun. Sehän toimii mainiosti. Eurooppaan on saatu talouskriisi joka pakottaa taloudelliseen yhdentymiseen EU:n sateenvarjon alle. Perässä seuraava euron lapsi, sosiaalinen katastrofi, pakottaa yhdentymiseen jälleen uusille alueille. On se fantsua, että EU on vastaus kaikkiin kriiseihin joiden synnyttäjä on EU itse.

Vaikka kuinka vastustaisi ajatusta, väkisin tulee mieleen jo kuopattu itänaapuri joka osasi itse synnyttää kriisejä nälkäkriisejä myöten, ja ratkoa ne aina omaksi edukseen.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Väärä osoite siirretty ylemmäksi. :)

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Not nyt osui oikeaan väliin.
Marko, en tiedä missä olit tuolloin. Itse olin suoraan pimeyden sydämessä ja näin kuinka viattomia kaatui kuin keiloja ympäriltä. Suhteellisen lievä ja lyhytaikainen. Voi jukra mitä skeidaa.

Se oli sellainen kelkkamäki, ettei moista ole vielä maassamme nähty ja näkyy edelleen kun työttömyyttä ei ole vieläkään saatu kuriin. Onko nykyinen työllisyysaste normaali? Todellisia syyllisiä palkittiin ja syyttömiä vedettiin velkahirteen tukkupakkauksissa.

Tuosta lopusta olen samaa mieltä kanssasi ja siksi pojot. Kun konkurssipesien tai yksityisten omaisuutta joutuu realisointitoimenpiteiden kohteeksi on ihan käyvänkin omaisuuden uusjako selviö. Alkaa korppikotkien ja hyeenoiden yö.

Jari Vuorinen

Eurooppa lienee ajautunut Warren Thompsonin väestöllisen muuntumisen teoriassa siihen neljänteen vaiheeseen jossa sekä syntyvyys,että kuolevuus ovat vakiintuneet alhaiselle tasolle.

Tällä hetkellä Amerikan yhdysvallat on kaikkien tutkimusten mukaan maailman eriarvoisin valtio.

Euroopalla suuri potentiaali jättää Amerikka kirkkaasti kakkoseksi ja tulla maailman eriarvoisemmaksi,varsinkin jos ja kun Euroopan yhdysvallat syntyy.Nämä sosiaaliset ongelmat ovat seurausta eriarvoisuudesta.

Koskaan ei ole liian myöhäistä hypätä eurosta veks.

Ja kyse on nimenomaan valtion sisäisestä eriarvoisuudesta.Köyhäkin valtio voi olla vailla suuria sosiaalisia ongelmia kun sen valtion sisäinen eriarvoisuus ei ole suuri.Ihmiset valtion rajojen sisällä eivät vertaa itseään toisen valtion kansalaisiin,vaan sosiaalinen arviointi tapahtuu omien kansalaisten keskuudessa.

Eriarvoisuuden myrkkyruiske on jo injektoitu Kreikkaan.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Eriarvoistumista toki tapahtuu muuallakin, mutta toisella tavalla: rikkaiden tuloja nostetaan reippaamassa tahdissa. Kreikan kohdalla taas eroa tehdään kurjistamalla valtaosaa väestöstä.

Tapio Vehmaskoski

Ne, jotka ovat puhuneet Kreikan, Espanjan, Portigalin tukirahoista taikka yleensä Euron pönkittämisestä, eivät ole ajatelleet nälkäisiä lapsia, työttömiä tai viina- ja huumeongelmia.

Päällimmäisenä on ollut pankkikriisi ja tukimaiden pelastaminen ilman todellista sisältöä. Myöhemmin on alettu puhumaan "sisäisestä devalvaatiosta" ja integraation syventämisestä liittovaltion suuntaan.

Euron pelastajilla itsellään menee mukavasti, palkka juoksee ja matkat Brusseliin maksetaan yhteisestä pussista. Juhlasaleissa tarjotaan hyvää ruokaa ja helmeilevää juomaa ennen yhteiskuvan ottamista.

"Fantastista markkinavoimien selättämistä". Kuvatuilla päättäjillä on kylläinen pelastajan ilme.

Köyhät kyykkyyn.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Empaattiselta kalskahtava "tukipaketti" on poliittinen termi, jolla saatiin yleinen hyväksyntä ja tarvittavat tilisiirrot konkurssikypsien rahoituslaitosten taseisiin. Normaalissa liikeyrityksessä tällainen toimi olisi puhdasverinen kirjanpitorikos.

Näillä toimilla ei siis ole mitään korjaavaa vaikutusta varsinaiseen ongelmaan, vaan korjausliikkeisiin ostettiin vain lisäaikaa aika arveluttavalla toimenpiteellä, kuten yritystenkin kohdalla usein käy vararikon uhatessa.

Rahajärjestelmästä johtuen kasvu syntyy vain velkaa ottamalla. Velan otto on kuitenkin jatkuvasti loivassa laskussa, koska se sisältää aina riskin ja mieluummin riskin saisi ottaa joku muu kuin minä.

Byrokraattisesti jähmeä toimintakulttuuri tarkoittaa sitä, että vientipainotteisen kasvuyrityksen käynnistäminen vaatii valtavan käyttöpääoman ja työpanoksen, ennen kuin sen tuotteet ovat markkinoilla. Lisäksi nyt kasvavilla markkinoilla tarvitaan yleensä aivan eri tyyppisiä tuotteita, mitä kotimarkkinoille valmistetaan.

Kasvuideologiassa unohdetaan autuaasti tosiseikka, että yhden voitto merkitsee aina jonkun toisen tappiota. Tulihan Nokiakin alas korkealta ja kovaa.

Koko touhusta ei voi olla seurauksena kuin tulonsiirtomekanismi, jossa harvenevien voittajien massiivisia tuloksia jaetaan kasvavalle häviäjien joukolle kyllästyneillä markkinoilla, kuten Suomi, ja toisaalta kehittyvillä markkinoilla voittajien määrä suhteessa häviäjiin lisääntyy luonnollisen kysynnän kasvun seurauksena.

Ellei halukkaita velallisia löydy, joudutaan väistämättömiin säästötalkoisiin ja siitä tulee lähkähdyttävää polkkaa ilman taukoja. Tanssijoita on melko vähän siinä vaiheessa, kun olisi hitaampaa valssia tiedossa.

Toivottomalta näyttävässä tulevaisuusskenaariossa tuntuu järkevältä investoida kortsuihin ja kierukoihin ja halpoihin lohdukkeisiin, kuten tuontialkoholi ja hampun siemenet. Yleisesti hyväksytympiä todellisuuden karkoitukseen ovat edulliset särky- ja mielialalääkkeet, vaikka ei niidenkään käytössä mitään tolkkua ole.

Ja tälle kehitykselle ei ole luvassa loppua niin kauan, kun roikumme tässä järjettömässä järjestelmäss mukana.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Hyvä kirjoitus taas Henri.
Samoin hyviä kommentoijia.

Tuollaisen löysin jostain varastostani. Ei tuota voi sanoa muuten kuin sosialinen kriisi on todella suuri.

http://translate.googleusercontent.com/translate_c...

Juhani Viitanen

Noissa Kreikan hallituksen tempoilevissa tekemissä on kyllä jonkinlaista tarkoitushakuisuuttakin mukana. Tiedetään että näyttävän shown ja odottamisen perästä Euroopasta tulee rahat, velkojen leikkaukset, apu ja korjaukset asioihin.

"Leikkaukset ovat niin rajuja, ettei rahat riitä henkilökunnan
ohella lääkkeisiin tai työvälineisiin - ml. sairaaloiden suojakäsineet
leikkaussaleissa."

Maailmansodan kokoisessakin kähinässä yleensä saadaan kuitenkin maan lääkintähuolto jotenkin organisoitua ja hoidettua. Mutta Kreikka on tässäkin poikkeus. Voi hyvin kuvitella että tuo käsineiden puuttuminen suurieleisesti viittoen selostetaan ulkomaiselle TV-kanaville.

Korkeasti koulutetuille Kreikan lääkäreille ei tule mieleen hakea 50 kpl paketti käsineitä kaupasta 17,62 € hintaan. Sen sijaan suljetaan mieluummin koko kirurginen osasto.

Samanlaista tempoilua oli myös Kreikan Yleisradioyhtiön täydellisessä sulkemisessa. Ei aikomustakaan pitää edes yhtä radio- tai TV-kanavaa auki, vaikka uusintoja lähettämällä, tai edes uutislähetyksiä. Vaan kaikki lyötiin pimeäksi.

Kreikan yleisradioyhtiö suljetaan 12.6.2013

Euroopan EBU:n kustannuksella lähetykset avataan satelliittien kautta 13.6.2013

Kreikka availee lähetyksiänsä osittain 10.7.2013
__
Vanhan sotilasjuntan perilliset ja kenraalikunnat eivät tunnu osaavan ohjata kriisissä olevaa maatansa. Pakkolakien tyyppisillä toimilla kriisiaikoina on tapana pitää perustoiminnot yllä ja yhteiskunta elinkelpoisena.

Valitettavasti samanlaista toimetonta käsien riiputtamisen meininkiä on omassa kotoisessakin johtamisessamme.
-Kaikki ykkösluokan korjaavat toimenpiteet on käytännöllisesti ajoitettu "ensi kevääseen".
-Kakkosluokan korjaavana toimenpiteenä täysillä odotellaan suhdannekäänettä maailmalta.
.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Se on joskus iso raha se 17,62 euroakin. Olen itsekin nähnyt sen elämän, jossa varaa ei ole edes sellaiseen pieneen valmispitsaan (mitä ne silloin maksoivatkaan? 60 senttiä?)

Kuten se tyttöoppilas kertoi avauksen yhdessä linkissä: ne, jotka ovat ravittuja eivät voi ymmärtää sitä tunnetta, jossa nälkiintyneet oppilastoverit ovat.

Kreikassahan julkisella puolella ei oltu irtisanottu ketään ennen ERT-jupakkaa. Ei edes virka-asemaansa väärinkäyttäneitä. Ja niistä irtisanomisista oli kuitenkin ollut mainintaa jo tukipakettien ohjelmissa. En nyt varmuudella voi sanoa tästä suoralta kädeltä, mutta uskoisin, että jo siinä ensimmäisessä ohjelmassa.

Juhani Viitanen

Sehän ei nyt ole mikään kovin tavaton tilanne jos vaikka ylihuolettomalla nuorella miehellä ei ole lanttiakaan taskussa, eikä saa baarista voileipääkään irti.

Mutta tuskinpa samaan aikaan koko perheesi tai lähiomaisesikin olivat aivan yhtä rahattomia? Etkä siksi syönyt pariin päivään yhtään mitään. Ei pitäisi tällaista ilmiötä tapahtua Suomen tukiverkkosysteemeillä.

Tuota ruoan puuttumista en halua vähätellä. Mutta aika yllättävistäkin paikoista tuota jatkuvaa nälkää nykyään raportoidaan löydetyn.

Amerikkalaisen ABC:n mukaan joka kuudes, eli 50 miljoonaa amerikkalaista joutuu toistuvasti kamppailemaan saadakseen riittävän ravinnon.
http://abcnews.go.com/blogs/headlines/2011/09/food...
Tosiaan, maassa jossa ei tiedetä minne jättimäiset vehnä- ja maissisadot kuskattaisiin. Puristetaan tappiolla polttoaineiksi kun ei muuta keksitä.

Onko niin että tämä nykyinen maailman kerrottu nälänhätä, ja ajoittainen pitsarahan puuttuminen, se ei vielä olekaan oikeata nälänhätää.

Se olisi kuitenkin tulossa vierailulle vasta myöhemmin, joidenkin vuosien kuluttua. Silloin kun viimeinenkin steriili sairaalahanska on enää kaukainen muisto.

Käyttäjän RiittaKlemettiLilja kuva
Riitta Klemetti Lilja Vastaus kommenttiin #35

Noinhan siinä tulee käymään, että se oikea nälänhätä on vasta edessä päin. Tuota ajattelen monta kertaa kun puhellaan lain avulla kerjäämisen kieltämistä. Ei sitä kannata kieltää, koska sen eteen voi joutua lähes kuka hyvänsä tulevaisuudessa.

Köyhiä on paljon jo nyt, dyykkaajia ihan tavallisissa ihmisissä joilla rahat eivät riitä ruokaan. On köyhiä jotka priorisoivat aina vääriä asioita niillä käytettävissä olevilla euroillaan, mutta yhä isomman osan köyhistä arvelen osaavan venyttää senttiä lähes nauhaksi asti.

Sitä en tajua miksi ammatit joissa tarvitaan käsien taitoja, fyysistä kuntoa, ja muista käytännön asioista huolehtimista, jatkuvasti priorisoidaan alipalkatuimmiksi ja hyljeksityimmiksi. Näin on sitten koulutuskin suunnattu sellaiseksi että sen yhteiskunnalta lahjaksi saaneet ovat ihan itse jo exporttitavaraa koska kotimaassa ei ikinä tule olemaan ammattia vastaavaa työtä. Onko se kansantaloudellisesti kannattavaa kouluttaa verovaroin liukuhihnalta noita.

Jos jossain vaiheessa toteutuu ne vaikeat nälkävuodet, niin yhteiskunta on uusavuttomia täynnä. Eniten pilalle lellitellyt kuolevat ekana kun eivät osaa mitään. Ne ennestään köyhät selviytyvät ehkä jopa paremmin koska he jo tietävät hiukan selviytymisen niksejä.
JOS nälänhätä iskisi, niin käytännön työtä osaavista tulee olemaan huutava pula Suomen kaltaisessa maassakin.

Käyttäjän RogerB kuva
Alexander Holthoer

Julmaa ja täysin ajattelematonta - mutta mikä on uutta kvartaalipolitikoinnin ja -talouden maailmassa?
Nykylääketiede tuntee myös epigeneettisen periytyvyyden ja nyt tehtävät yhteiskuntien ruttaamiset tulevat periytymään kolmanteen polveen riippumatta mahdollisista talousnousuista. Sydäntä ja sielua särkee :(!

http://www.youtube.com/watch?v=7YXm5j8qZaA

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Oon kirjoitellu jo parivuotta vuotta samoista jutuista, kylläkin toisaalla kuin täällä.
Tieten eivät tykäänneet kun sanoin ketkä ovat pitkälle näissä jutuissa ongelman aiheuttaneet.
Eurokiima tekee sokeaksi.

Tuolta löytyy ikäviä juttuja.

http://translate.googleusercontent.com/translate_c...

http://translate.googleusercontent.com/translate_c...

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Jari Vuorinen klo 12.55:
"Euroopalla suuri potentiaali jättää Amerikka kirkkaasti kakkoseksi ja tulla maailman eriarvoisemmaksi,varsinkin jos ja kun Euroopan yhdysvallat syntyy.Nämä sosiaaliset ongelmat ovat seurausta eriarvoisuudesta."

Asuin ja työskentelin 3v. Yhdysvalloissa ja toki siellä on sosiaaliseen eriarvoisuuteen liittyviä ongelmia. Silti se maa on dynaamisempi, uudistuskykyisempi, kannustavampi ja ongelmanratkaisuun hakeutuvampi kuin tämä nykyinen Eurooppamme, EU:mme tai Suomemme.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Oivan blogin olet raapaissut kasaan!

Se todellakin osoittaa,että sosiaalidarwinismista ei suinkaan olla päästy yli tai ympäri vaan se kukoistaa täysissä voimissaan.

"Ei siis ole suoranainen ihme, että tällaiseen maailmaan harva haluaa jälkikasvua, jos nyt edes ylipäätään siihen pystyy."

Kumpa järki voittaisi kokonaisen kansan hävittämiseltä,mutta ei..sitä pidetään jopa nyt fiksuna toimintana ja todellakin oikeutettuna. Fiksua ja oikeutettua ei olisi ollut polttaa heitä uunissa vaan näivettää taloudellisesti.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Se todellakin osoittaa,että sosiaalidarwinismista ei suinkaan olla päästy yli tai ympäri vaan se kukoistaa täysissä voimissaan."

Erikoisinta on että moni suomalainen puolustaa nykyistä järjestelmää.

Pekka Salo

Heikki Typpö:

" Tuo kaikki on tiedetty jo silloin EU:hun liittymisestä äänestettiin. Jos persut nyt enempää kuin muutkaan puolueet eivät esitä ohjelmaa Euroopan ja koko maailman pelastamiseksi tulossa olevalta väkivallalta, sodalta ja katastrofilta, niitä niitä kaikkia tullaan tulevaisuudessa syyttämään rikollisuudesta ihmiskuntaa vastaan.
YK:n suuri tehtävä on romuttaa Nato ja muut sotilasorganisaatiot. Ellei näin tehdä, maailma hukkuu juuri niiden toimesta vereen."

Samaa kitkerää sappea vuotaa tuo kirjoitus kokonaisuudessaan. Kaikki on siis mennyt ja vielä enemmänkin. Emme voi pelastautua mitenkään, kun taivaalta sataa tulta ja tulikiveä tai jotain siihen suuntaan.

Kreikka ja myös Romania sekä Bulgaria ovat EU:n jäseniä Ranskan tahdosta. Niistä maista mikään ei täyttänyt jäsenvaltion ominaisuuksia mutta, kun Ranska halusi ja ilmoitti tahtonsa, niin ne pääsivät EU:hun. Niistä kaikista on tullut ja on vielä enemmän tuleva ongelmia koko EU:lle.

Entäpä pienen pieni pikkarainen sisukas Suomi? Me vain reagoimme siihen, mitä suuret tekevät ja toivottavasti nenämme pysyy vedenpinnan yläpuolella.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Esille on usein nostettu kysymys suomalaisesta pessimismistä. Turha on syyttää pessimismistä blogisteja tai Euroopan taloutta seuraavia ihmisiä, jotka ovat lähinnä viestintuojia. Tällaisena todellinen sisäpiirissä vaikuttanut henkilö näkee lähitulevaisuuden:
http://www.talouselama.fi/uutiset/ekpn+entinen+pom...

Talouskomissaari Olli Rehn puolestaan toppuuttelee mm. Kreikka-pessimistejä:
http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2013/07/18/eu...

Starkin mielestä eurokriisi pahenee syksyllä, Rehnin mielestä taas Kreikalla menee paremmin kuin luullaan, vaikka toisen sisältöinen tieto on vuotanut EU:n sisältä.
Mutta onhan meillä jo usean vuoden kokemus Rehnin lausuntojen osuvuudesta.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Niinpä, ensinnäkin pitää muistaa se kuinka monta kertaa komissaari Olli Rehnin mukaan nyt menee hyvin ja nousu tulossa. Eikä ole kertaakaan vielä toteutunut. Kyseessä kaikki hyvin meno jota EU:n komission ja jopa EKP:n taholta on tuputettu onkin vain markkinoiden rauhoittamiseksi sanailtua. Hyväuskoiset kansalaisemme kuitenkin uskovat toistuvasti tällaiset uskottelut.

Ei tarvitse olla minkäänsortin järjenjättiläinen kun pitäisi käsittää ettei todellakaan kriisimaiden talouksia pelasteta antamalla uutta velkaa vanhan päälle, eikä edes laina-aikoja pidentämällä. Vielä kaiken kukkuraksi kriisimaat pakotetaan myymään valtion omaisuutta keinottelijoille 'hyvään hintaan'. Täyttä käypää arvoahan omaisuudesta ei maat tule saamaan. Siitä pitävät huolen troikka pakotuspolitiikallaan.

Siispä meilläkin näyttää olevan noita hallituksen toimiin sokeasti uskovia ja luottavia. Kaipa se aate on niin syvällä ettei edes totuutta voi nähdä.

ulf fallenius

En jaksa sääliä Kreikkalaisia koska heidän olisi helppo päästä solmusta ulos.Ei tarvitse kun jättää velat maksamatta siirtyä drakmaan ja devalvioida reillusti ja johan alkaisi talous ja elintaso mennä oikeaan suuntaan.Se on vaan pirun tyhmää heidän roikkua eurossa ja Eu.ssa ei edes mikään varteenotettava vientimaa.Tyhmyydestä joutuu aina kärsimään varsinkin tavallinen kansa.Konkurssin kautta uuteen noussuun näin se on aina toiminnut ja pöytä puhtaaksi.

Käyttäjän RogerB kuva
Alexander Holthoer

Pistooli takaraivossa ja perheellisinä, poliitikot tekevät sielläkin ihan mitä Isännät käskee?

Käyttäjän AnnaA kuva
Anna Ahola

Holthoer: "Pistooli takaraivossa ja perheellisinä, poliitikot tekevät sielläkin ihan mitä Isännät käskee?"

Tai sitten ihan vaan ahneudesta (oma henkilökohtainen taloudellinen tmv. etu menee kaiken muun ohi - niin moraalin/etiikan kuin kansan kärsimystenkin).

Tai sitten siitä kaikkein perinteisimmästä syystä:
"Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma."
{A. Einstein)

Toimituksen poiminnat