Susijumala Käsittelen pääosin jonninjoutavaa sontaa, minkä ei pitäisi kiinnostaa ketään.

Suomi maalasi itsensä nurkkaan

Olen jaksanut ihmetellä pitkään Vasemmistoliiton roikkumista hallituksessa kahdesta eri syystä, jotka polveutuvat kuitenkin vain yhteen valintaan. Ensinnäkin tuo valinta johtaa siihen, että suomalaisten työväen rahoilla on lähdetty takaamaan tosiasiallisesti maksukyvyttömien euromaiden lainoja pankkiireille. Intuitio sanoo, että Vasemmistoliiton ideologiaa vastaan ei voi toimia tätä jyrkemmin. Kaksi edustajaa lähtikin jo lähdössä eri suuntaan.

Toiseksi tehty valinta sementoi samalla Suomeen sisäisen devalvaation, jonka tiesin johtavan hurjiin leikkauksiin. Näennäisesti tilanteemme on parempi on kuin 90-luvun alussa toteutetulla "ensimmäisellä kierroksella". Tosiasiallisesti tämä kerta on paljon pahempi. Kokoluokka on suurempi, eikä sen puoleen maailmalla näy nyt kasvun kipinöitä, jotka tietäisivät teollisuudellemme parempia aikoja ylöspääsyyn. Suomi maalasi itsensä nurkkaan kevätkesällä 2011.

Hallituksemme on tuon surullisen episodin vääntämisen tuloksena päätynyt historialliseen kokoonpanoratkaisuun. Valinta oli pysyä mukana eurokelkassa noudattaen kaikkia temppuja, jotka eurokraatit vain keksivät ikinä suorituttaa meillä. Tukirahastoille lisää kokoa. Luopukaa veto-oikeudestanne. Jawohl, meine Herrschaft!

Nämä kolme vierinyttä vuotta ovat olleet omituista seurattavaa. Tosiasiat voittavat lopulta, se on ollut se lohduttava tekijä. Sitä on vain toivonut, että ne tosiasiat valkenisi halitukselle. Näin on toki käynyt, mutta perääntymiseen tarvitaan myös kunniakas tie. Sellainen, ettei kasvojaan menetä. Se on taas surullinen asia. Tästä syystä tosiasioiden tunnustamiseen meni luvattoman paljon aikaa, ja maalaaminen jatkui - ehkä vastentahtoisestikin.

Vasemmistoliitto tiedosti, mitä tuleman pitää, ja keksi kasvojen säilytykseen jotkut pienet indeksit. Tulee kuitenkin muistaa, etteivät ne indeksikorotukset ole mitenkään merkittäviä deflaatiossa. Samaan aikaan demareissa käydään puolueen puheenjohtajapeliä. Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd.) havaitsi, että tässä on hänen reittinsä ulos sortuvista Baabelin torneista. Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) luovutti suosiolla. Vihreillä on kuulemma joku ydinvoimajuttu. Hyvä niin, muistaakseni heitä ei ideologia nyt niin haittaa, mutta tässä olisi ovi kunniakkaaseen ulospääsyyn.

Onko nyt sitten lupa odottaa, että alkuperäinen valinta eurokelkan suunnasta kääntyy? Tuskinpa. Se todennäköisesti tehdään vasta pakon edessä, aivan kuten tehtiin syyskuussa 1992. Eli me käymme konkurssin kautta. Se on nurkkaan maalatun kohtalo. Hallituksen kriisi antaa tosin pientä toivoa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

23Suosittele

23 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (36 kommenttia)

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Kiitos Henri erittäin hyvästä kirjoituksesta. Laitahan kirjoituksesi muidenkin maiden nettilehtien yleisökirjoituksena.

Katainen on tainnut huomata itsekin mihin suuntaan hän on Suomenkin ajanut toimillaan. Jos ei, niin silloin hän on sitoutunut komissiossa/neuvostossa ajamaan vanhaa linjaa mikäli hän tuonne toimielimeen on pyrkimässä.

Ovatkohan kansalaiset huomanneet hallituksen toimien virheellisen suunnan? Toivottavasti äänestäjät eurovaaleissa antavat äänensä EU-kriittiselle puolueelle. Silloin on edes toivoa suunnan kääntämisessä.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Olen vasta siinä vaiheessa, että korjailen tätä suomenkielistä. :D

Kansalaisille on melko taidokkaasti syötetty mielikuvaa, että eurosekoilut ja meidän "kestävyysvajeemme" ovat toisistaan irrallisia osasia. Tavallaan ne ovatkin, mutta ensimmäisen vuoksi ei ole olemassa "hyväksyttäviä keinoja" korjata toista.

Jäljellä on vain työllisyysasteen jousto.

Pentti Järvi

"Olen vasta siinä vaiheessa, että korjailen tätä suomenkielistä. :D"

-ja saksankielistä: meine Herrschaft (yks.) :)

Näkyy Katainenkin harrastavan suunnitelmataloutta. Yksityistalouttaan.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #4

Käytin monikkomuotoa kun näitä kohteita on Euroopassa vaikka millä mitalla. :D

Mutta korjataan yksikköön sitten.

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

Yllättävän kauan tähän on mennyt, mutta ensimmäistä kertaa siten 2011, meillä voisi olla toivoa muuttaa nykyistä tuhoon johtavaa suuntaa. Opposition tulisi olla hereillä ja käyttää kaikki keinot uusien vaalien aikaansaamiseksi mahdollisimman pian.

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Persujen Soinihan on jo omila teihlään Naton ja Eu:n kyytissä ja kepun Sipiläki hyppäsi Olli Rehnin kelkhan, ei mithän toivo niiltäkhän?

Käyttäjän harmaasusi kuva
Harmaasusi ™

Se vaan on Hilikka elämän tosiasia № 1,
jotta ihan kaikista politikoista tulee
ennen pitkää Käveleviä Kataistrofeja!


█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
H a r m a a s u s i ™ 2 0 1 4

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia Vastaus kommenttiin #11

Niin kait sitte, siltä kait se minustaki näyttää, olemakohan met ittekki, no emmä ja siittähän suojautuuko häipyy Lapin ettäisyyksiin aina välilä!

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Toisaalta...mitä tulee puheenjohtajien tilalle on vielä täysi arvoitus.. Esim. Kataisen tilalle joku Petteri Orpo niin...tahti vain senkus kiihtyy tai tämä rikollinen...mikäs se nyt olikaan..niin Vapaavuori,putsaa pöydän kylmänviileästi. Demareilta sitten taas vaikuttaisi tulevan samoja asioita toitottava Rinne kuin mitä Urpilainen on tähän mennessä sanonut..porukkaan vain vetoaa se,että mies tulee naisen tilalle.

Keskusta ei ole tarjonnut mitään ratkaisuita asiaan..entä PS,siinäpä on vielä kyseenalainen. Leikkaukset meni mukisematta alas ja mielellään lisääkin,koska se vähentää sosialismia. Mitä jää jäljelle..euroa ja EU:ta ei vastusteta joten pankkiunioni menee läpi.Se varmaankin selitetään parempana kuin liittovaltio. Siinäpä ne istuvat puolueet sitten olikin..vähän niinkuin samaa mössöä keskenään ja kokoomus on selkeästi ainoa jonkun linjan kannattaja,linja tosin on kansan kannalta kovin ankea.

Nurkkaan on totisesti meidät maalattu ja siellä myös pysytään vielä pitkään.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Nythän katsotaan miten tilanne kehittyy. Ensin pitää tosiaan tietää, mikä on kahden suuren hallituspuolueen linja jatkossa. Sitä tarjoillaan sitten vaaleissa ja sen tuloksen perusteella sitten mietitään, mitä kansalaiset oikein toivovat.

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Kiitos selkokielisestä kirjotuksesta, niinson tainu meile käyä, onnettomille lamphaile!

Käyttäjän Mikko-VilleMtt kuva
Mikko-Ville Määttä

Koska eurosuunta ei muutu, mikä on seuraavan hallituksen tavoite. Mitä vaatisi Suomen eurokuntoon saneeraus. Tämä riippunee siitä, mitä EKP seuraavaksi tekee. Jos deflaatiopolitiikka jatkuu, mitään toivoa tuskin on. Niissä oloissa saneerauksen lopputuloksena varallisuusarvot romahtaisivat ja alkaisi luultavasti työväestön maastamuutto Espanjan esimerkin mukaisesti.

Voisiko seuraava hallitus olla esim. KOK+KESK+RKP+KD+VIHR saneeraushallitus, joka todella laittaisi työmarkkinajärjestelmämme, julkisen sektorin ja sosiaaliturvan uuteen uskoon. Olisi sillä tahtoa ja voimaa siihen. En jaksa uskoa siihen, sekoilu ja näpertely jatkuu täälläkin kunnes euro on lusittu.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Minäkin olen tätä pähkäillyt. Mikäli tulisi tällainen Keskustan ja Kokoomuksen varaan rakentuva leikkaushallitus niin se alottaisi varmastikin määrätietoisesti, mutta kun "maali siirtyy aina vain kauemmas" niin epätoivo iskee. Ajatukset muuttuvat.

Mutta monen suomalaisen kannalta liian myöhään.

Käyttäjän valtteriaaltonen kuva
Valtteri Aaltonen

Hyvin paljon samaa mieltä muuten, mutta eikö tämän nurkkaan maalaamisen oikea lähtölaukaus sijoitu keväälle 2010?
Kreikan hätälainat ja ensimmäinen tupakettii aloittivat ja silloin tämän häviävän uhkapelaajan kierteen, jossa tappiot kasvavat, mutta pöydästä ei enää voi nousta koska nuo tappiot ovat liian isoja realisoitaviksi.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Totta kai kevään 2010 bilateraalinen bail-out länsieurooppalaisille pankkiireille oli virheliike. Ja sitä voidaan näkökannasta riippuen pitää position lukitsemisajankohtana.

Se vielä olisi voinut mennä sen piikkiin, että "tämä tuli niin äkkiä", ja ratkaisua ei ollut helppo keksiä, joskin mm. euroryhmän aiempi pj. Juncker onkin todennut, että Kreikasta keskusteltiin jo pari vuotta aiemmin, säännöllisesti. Tämä antaisi ymmärtää, että kaikki tämä teatteri tehtiin tarkoituksellisesti.

Suoranaiseksi katastrofiksi tämä sitten muuttui näiden vakaushimmeleiden kautta.

Suomi olisi vielä voinut ottaa vaikka sen miljardin nekkuun Kreikan ensimmäisestä tukipäätöksestä. Suojeltiin 25 miljoonaa euroa.

Seuraavaksi tulee kaksi vaihtoehtoa: joko euroalueelle tulee pääomakontrollit - kuten Kypros jo esimerkillisesti on näyttänyt miten homma hoidetaan, tai sitten lähtee budjettivalta, sekä verotusoikeus.

Siitä sitten vain valitsemaan, että kumpi miellyttää enemmän.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Lähtölaukaus sijoittuu mielestäni siihen hetkeen, jolloin rahaliittoon päätettiin liittyä. Jatko oli vain loogista ja väistämätöntä seurausta valinnasta.

Mikäli jollain perusteella kuvittelee, että "euro olisi ihan hyvä juttu, jos kaikki noudattaisivat sääntöjä ja meillä teknologiateollisuudessa", niin toinen virhe oli EKP:n kautta tapahtuneet kriisitoimet:

Rahaliitossa keskuspankin tehtävä on toimia kaikkien jäsentensä viimekäden lainaajana. SMP- ja ELA-luototusten ansiosta yhteisvastuut syntyivät, ja ongelmaksi muodostui kansallisten keskuspankkien ja EKP:n keskinäiset saatavat. Niiden turvaamiseksi yhteisvastuita piti sitten alkaa rakentaa.

Eli mielestäni rahaliitto oli vikatikki. Ja kun se oli laitettu pystyyn, toinen vikatikki oli, että rahaliiton annettiin toimia, kuten rahaliitot yleensä toimivat. Lopputulos ei yllätä ollenkaan, ja se on ollut tietoinen valinta, mutta asian peittelemisessä on kyllä oltu melkoisen taitavia.

Se on sitä vastuunkantoa.

Käyttäjän Mikko-VilleMtt kuva
Mikko-Ville Määttä

Sekä Juhanin että Henrin vastaukset olivat hyviä. Laajentaisin kysymystä vielä siten, että milloin olisi pitänyt ymmärtää euron tarkoittavan Suomen kannalta katastrofia. Sanoisin, että tämä ajoittuu viimeistään EKP:n vuoden 2011 korkopäätökseen:
july 07 2011 1.500 %
april 07 2011 1.250 %

Tuolloin oli täysin selvää, että tätä hoitolaa pyörittävät hullut. Eli tuo on se raja, kun ei enää voida vedota epäpätevyyteen.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Mä muuten näin sellaisen joskus noihin aikoihin, että Bernanke olisi päättänyt, että "korot kymmeneen prosenttiin, eikä senttiäkään osto-ohjelmia!"

Aamulla oli sitten pakko tarkistaa moneen otteeseen, että tämä oli vain ollut unta, eikä tätä päivää. :D Pieni vilkaisu uutisotsikoihin riitti.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen Vastaus kommenttiin #34

Tajusin juuri, että en muista koskaan nähneeni markkinoihin tai talouteen liittyviä unia. Outoa.

Hannu Töyri

Hallituksen ja opposition ( tai oppositiojohtajan)yllättävä kompromissi, Soinin hyökkäys puolueensa maahanmuutokriittisiä kohtaan ja nyt Kataisen lähtö hallituksen kuin puolueen johdosta. Miten nämä liityvät yhteen vai liityvätkö?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

En tiedä "hyökkäyksestä" niinkään - viittaat ilmeisesti Soinin kirjaan? En ole lukenut, joten en osaa sanoa. Joitain lainauksia sieltä on poimittu, ja niistä olen samaa mieltä - kuten se, että harkitsemattomia ulostuloja on syytä välttää.

Esimerkiksi tämä Hirvisaaren vierailijan toiminta sai jo kenttäväenkin valittamaan, että tällaisten vuoksi ruohonjuuritason työn hedelmät silvotaan piloille.

Kataisen lähtöä on jo arveltu pitkään.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Voisiko Myllyniemi kertoa, mitä euromääräisille valtionveloille yms. tehdään, kun eurosta erotaan ja toteutetaan ns. ulkoinen devalvaatio?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Niistä päättää eduskunta. Oma ehdotukseni on, että ne suoritetaan osittain laskennallisessa eurossa, ja osittain uudessa (toivottavasti kelluvassa) kansallisessa valuutassa.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

"Oma ehdotukseni on, että ne suoritetaan osittain laskennallisessa eurossa, ja osittain uudessa (toivottavasti kelluvassa) kansallisessa valuutassa."

Tähän vaihtoehtoon en jaksa uskoa.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen Vastaus kommenttiin #20

En tiedä, onko jaksamisella tai uskomisella nykytilanteessa mitään jakoa.

Valuuttaliiton virheet ovat ennallaan, eikä Suomen tai monen muun maan suunta käänny. Joko seurauksena on tulonsiirtoliittovaltiota tai valuuttaliiton purku.

Silloin tuo päätös, mitä vanhoille saataville puolin ja toisin tehdään.

En näe tosiasiallisesti isoa eroa sillä, annetaanko esimerkiksi Kreikan velkoja anteeksi millä tavalla:

1) pidentämällä laina-aikoja, luopumalla koroista jne, alentamalla lainakustannuksia muiden maiden takauksilla

2) sopimalla, että esim. puolet veloista on poispyyhitty

3) siirtämällä velat drakmamääräisiksi, antamalla drakman kellua vaikka 50% heikommaksi, jolloin puolet veloista on poispyyhitty.

Lopputulos on täsmälleen sama kaikissa konsteissa.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää Vastaus kommenttiin #20

Velkojat eivät tähän suostu. Pakottamalla Suomelle ei jää yhtäkään kirjainta. Velka voidaan maksaa takaisin huonommalla vaihtosuhteella uudella valuutalla, kenties pidennetyllä maksuajalla ja kasvaneesta ulkomaankaupasta saaduilla ylimääräisillä tuloilla. Kerran se vain kirpaisee.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #22

" ...kenties pidennetyllä maksuajalla ja kasvaneesta ulkomaankaupasta saaduilla ylimääräisillä tuloilla. Kerran se vain kirpaisee."

Tämä olisi todennäköisin vaihtoehto.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #22

Pidennetty maksuaika on sitten velkasaneeraus.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää Vastaus kommenttiin #27

Tavallaan, Suomi voi kuitenkin varmistaa lainoittajan tyytyväisyyden neuvottelemalla jäljelle jääneelle pääomalle pidennettyyn maksuaikaan sopivan koron.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #28

Sama se on miten neuvotellaan. Todellisuudessa tappioita saattaa olla tiedossa, ja niiden naamiointiin ei tuntuisi kelpaavan yksi metodi.

Nicholas Brady aikanaan antoi Keski- ja Etelä-Amerikan maita lainoittaneille pankeille ikävät vaihtoehdot. Mutta pankit saivat itse valita niistä mieluisan.

Sekin oli puhdas velkasaneeraus. Ja siihen tässä tullaan euroalueella menemään - tavalla tai toisella - reipasta vauhtia. Ainoastaan EKP voi kuoletuttaa näitä velkoja perinteiseen tyyliin "maksamalla" velat.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen Vastaus kommenttiin #28

On hyvin kyseenalaista, olisiko vapaaehtoista strukturointia mahdollista tehdä siten, ettei sitä tulkittaisi luottotapahtumaksi. Kreikan strukurointi muistutti tästä vaikeudesta viimeksi.

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Otsikko nurkkaan maalaamisesta on tarpeeton. Suomi on ollut nurkkaan maalattu, poliittisesta johtamisesta huolimatta. Geopoliittinen asemamme määrittelee toiminnan rajamme.

Sen sijaan, olemme yhteiskuntana kehittyneet luomaan mahdollisuudet kaikille kansalaisillemme - ns. hyvinvoinnin valtiona.

Suren sitä, että suomalaiset hyvinvoinnissaan kuvittelevat kuuluvansa oikeistolaisiin, vaikka oma talous olisi kuralla.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Minulla on velkaa kenties 2000 €, en kuvittele mitään ja omaisuuteni on mittaamaton.

Pentti Järvi

"Suren sitä, että suomalaiset hyvinvoinnissaan kuvittelevat kuuluvansa oikeistolaisiin, vaikka oma talous olisi kuralla."

Tuo pitää paikkansa. Osasyy moiselle käyttäytymiselle on se, että seurataan huonosti talous- ja rahapolitiikka; osaltansa sekin, että vasemmistolla on melko kehnoja ehdokkaita, joita äänestää vastuullisiin asemiin.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Vaikka muutos saattaa kestää kauankin, niin tuntuu siltä, että myös EU on maalannut itsensä nurkkaan. Kyse on lähinnä siitä kauanko padan vielä pitää porista, ennen kuin keitto on kypsää.

Täytyy myöntää tähänastisen perusteella, että ihmeen sitkeästi eurooppalaiset ja suomalaiset kestävät, vaikka EU panee lisää pökköä pesään... Tätäkin keittoa on nautittu jo neljättä vuotta:
http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2011/11/27/s...

Käyttäjän Hermits kuva
Tomi Virtovuo

Hyvä blogi, Henriltä :) Mitä mieltä olisit ennenaikaisista vaaleista? Vähän alkaa olla samanlainen tilanne kuin E-Euroopan maissa, että kuka kerkii ensteks hyötymään jotain tästä kriisistä. Demareina jättäisin hallituksen ettei romahdus olis niin suuri kuin vuoden päästä. Voihan kokoomus tehdä sen itsekin, vai onko vielä joitain puuttuvia osia valtapelissä jäljellä.

Toimituksen poiminnat