*

Susijumala Käsittelen pääosin jonninjoutavaa sontaa, minkä ei pitäisi kiinnostaa ketään.

Siinähän pohditte

Vaikka koko VM sanoisi, että euro on oikeasti ollut ja on edelleen todella huono juttu, en usko jääräpäisyyden hellittävän.

Puolustelitte ensin yhteisvaluuttaa taloudellisin syin. Kun ne revittiin riekaleiksi tämän kriisin myötä niin siirryitte perustelemaan yhteisvaluuttaa poliittisin syin ja ulottuvuuksin.

Nyt kun Euroopan euromaat ovat toistensa kurkuissa kiinni tapellen keskenään ja sättien toisiaan, voidaan kyseenalaistaa tämä poliittisen yhteenkuuluvuudenkin piirre.

Mitähän te seuraavaksi keksitte? Kenties sen, että euro suojaa meitä marsilaisten invaasiolta?

Siinähän pohditte.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

37Suosittele

37 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (82 kommenttia)

Mika Samuel Kiekkijev

"Mitähän te seuraavaksi keksitte? Kenties sen, että euro suojaa meitä marsilaisten invaasiolta?"

Juu, niiltä kuuluisilta "vihreiltä miehiltä", joita vastaan yhteisrintama on vahva, vakaa ja yksimielinen, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Mulla ei heti tule mieleen syitä vastustaa lincolninvihreään pukeutuneen Robin Hood -porukan toimintaa. Mutta tietenkin No-Altenatives-Hamin sheriffien mielestä asia on ihan toinen.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Taidat itse pohtia asiaa paljon ahkerammin kuin moni muu.

Jotkut ovat menneet avioon, vaikka ystävät ovat varoitelleet, mutta pitävät silti sopimuksesta kiinni. Sitä avioliittoa ei paranna se, että naapurit koko ajan sanovat, että väärä valinta hölmö homma.

Aina on asioita joita olisi voinut tehdä toisin, mutta niihin virheisiin ei kannata hirttäytyä, vaan ne pitää kääntää voitoksi.

Se energia joka sinulla menee itkupotkuraivareihin euroa vastaa olisi voitu muuttaa positiivisina kirjoituksina työllisyyden parantamiseksi.

Ei haukkuva koira pure, eikä haukkuva persu saa mitään aikaan.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Siinähän kääntelet voitoksi. :D

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2015/05/04/...

http://demokraatti.fi/ay-jatti-kuntien-tilanteesta...

Ja vielä:

"– Yritysten kannattavuuden on palauduttava ennen kuin investointien ja työllisyyden kasvu voi kunnolla käynnistyä. Siksi Suomen täytyy maistaa Etelä-Euroopan maiden lääkettä. Tuotantokustannuksia on laskettava palkkoja sopeuttamalla ja tuottavuutta parantamalla, Helenius arvioi."

http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2015/05/0...

Käyttäjän heikkituhkanen kuva
Heikki Tuhkanen

"Se energia joka sinulla menee itkupotkuraivareihin euroa vastaa olisi voitu muuttaa positiivisina kirjoituksina työllisyyden parantamiseksi."

Että vanhan politbyroon malliin pitäs kaikkien taputtaa tehdyille päätöksille ja olla positiivisia? ;) Ei ole "suotavaa" esittää muita vaihtoehtoja.

Nyt kun vaalit on käyty ja tulos lukittu seuraavaksi neljäksi vuodeksi, valtiovarainministeriön korkein virkamieskin voi tulla viimein ulos kaapista : "EKP ja euro ovat kriisin syypäitä"

Aikaisempi ulostuolo olisi varmaan aiheuttanut äänestäjissä vääränlaista äänestyskäyttäytymistä. Eihän sitä herranjestas saa äänestäjiä manipuloida. Minusta tää haisee poliittiselle taktikoinnille ja lammaslauman ohjailulle....

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Arihan vain alleviivasi tuota, että jääräpäiset eivät luovuta, vaan heidät on hakattava kanveesiin - näin kielikuvallisesti.

Viimeksi Suomelta piti nuijia taju kankaalle 90-luvun alussa. En oikeastaan voi odottaa mitään muuta kuin samanlaista täydellistä rytinää tälläkin kerralla. Yllättyisin toki iloisesti, jos tällä kertaa euro pysyttäisiin purkamaan yhteisellä sopimuksella.

Käyttäjän heikkituhkanen kuva
Heikki Tuhkanen Vastaus kommenttiin #19

Joo, elämme mielenkiintoisia aikoja, pitää laajentaa varmaan perunamaata...

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #20

Muista myös porkkanat ja muut juurekset. Rakenna perunakellari ja pieniä kasvihuonevirityksiä, jotka toimivat ilman kaupallista energiaa.
Opettele (jos ei oo jo hanskassa) ja opeta kavereitakin säilömään talven varalle. Ja jos on rahaa, hommaa iso pakastearkku, rakenna energialähde tätä varten ja ota "hamsterimainen ote" purkki- ja kuivaruokiin. Hommaa puulla toimiva hella, (jos et asu kerrostalossa.)
Suomi romahtaa varmasti - jos et usko - tarkista meidän kansanedustajien ymmärrys ja katso mihin enemmistöpäätöksiin heidän järkensä riittää - uskot sen jälkeen.
Takaan sen.

Tässä vinkkejä:
http://innoperma.weebly.com/04-puutarhan-kunnostus...

Henry

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

oikee asenne. mä oon tehnyt noin, erittäin harvoin euroa kritisoinut.

meilähän on kaksi keinoa.
- ekp aloittaa kansalaispalkan maksamisen ja takaa siten koko euroalueen kysynnän http://auvorouvinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/87216...

- kustannustaso sopeutetaan euroon. vientituotteen hinta muodostaa karkeasti: koneiden kuluminen 10%, pääoman tuotta 50%, palkka 10%, raakaaineet 30%.
Elikkä nyt vaan sosialisoidaan yritykset ja siten pudotetaan kuluista 60% pois. jää vielä palkankorotusvaraakin.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Euroon liittymisen vertaaminen avioliittoon on aika kaukaa haettua, vaikka kai sellaisiakin pakkoliittoja on olemassa – ja eivätköhän ne purkaannu aika nopeasti, kun se paljastuu, että koko liitto perustuu valheelle.

Tuo kokoomuslainen ajatus kaiken kääntämisestä voitoksi ei toimi varsinkaan, jos koko asia on läpeensä mätä. Sellainen omena on heitettävä ajoissa pellolle, ettei se mädätä koko korillista. Puolityhjä vesilasi voi olla puolitäysi, mutta täysi se ei ole. Ja se pitää vain kiltisti tunnustaa, eikä jatkaa unelmointia täydestä vesilasista.

Kuinkakohan paljon todisteita ja saarnoja ja vakuutteluja ja pään iskemistä mäntyyn euron kannattajat tarvitsevatkaan, ennen kuin suostuvat myöntämään, että tuli tehtyä moka? Iso.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

No mutta kun se väärän tekemisen tunnustaminen on niiiin vaikeaa. Politiikolle erikoisesti. Vai onko joku kuullut tuollaisen tunnustuksen ja jos on, niin kenen suusta? Jokainen politiikko hallituksessa ollessaan ja vielä sen jälkeenkin on vain puolustellut vääriä päätöksiä.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Aina päätös on jonkun mielestä väärä ei se muuten demokratiaa olisikaan. Onhan sinulla oikeus haukkua euroa, mutta euro ei siitä ainakaan haukkuen kummene!

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Ari, ei se euro tee itse mihinkään suuntaan muutosta vaan aina on ihmiskäsi muutoksen takana. Mitä on haukkuminen? Kriittisyyttä saa ja pitää esittää kun siihen on syytä kunkin omasta mielestään.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Eiväthän monet hukkuneet pilkkimiehetkään piitanneet siitä, että rannalla lukee "Älä mene heikolle jäälle".
Ero on siinä, että mies vajosi ja perhe kärsi, mutta EU:ssa vedetään koko unioni pinnan alle EU ideologien arroganssin vuoksi.
Six-packin 4 vuoden hokema "EU ja euroa ovat menestystarina vailla vertaa" kertoo paljon muustakin kuin väärästä valinnasta: Kyse on vastuullisuutta hokeneiden vastuuttomuudesta/ osaamattomuudesta.
http://www.talouselama.fi/uutiset/katainen+eu+on+m...

On ihme, että Suomen eduskuntavaaleissa v. 2015 siirtymät ovat olleet näinkin pieniä.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Eurosta ei kuitenkaan tulla luopumaan ainakaan Suomessa ilman euroalueella tapahtuvaa suurta mullistusta.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Tämä voi tosiaan pitää paikkaansa.

Niinhän sitä lähdettiin katapultin ammuksena syyskuussa 1992 viimeksi näistä kemuista. Miksei siis tälläkin kertaa?

Jouni Nordman

Itse mielummin tutkii historiaa toisen yhteisvaluutan kautta, sillä ei ole Dollarinkaan alkutaival ollut mikään helppo, eikä se ole milloinkaan auttanut yhtäkään osavaltion jos ovat huonoa talouspolitiikka tehneet. Sen lisäksi rahan muodostumisessa oli vieläkin suurempia ongelmia kuin on Euroopassa nyt, sillä maa on vieläkin jakautunut kahtia, mutta kukaan ei edes puhu muusta valuutasta kuin Dollarista.

Eli kun aika menee eteenpäin, niin me jotka muistamme muita valuuttoja kuin euron on kokoajan vähemmin. Jolloin valittavien osa pitävien määrä vähene, jolloin paino keskustelussa taloudessa pääsee lähipäättäjien tekemiin päätöksiin, joita nytten juuri nämä jotka syyttävät jotain valuutta, kun eivät huomaa sitä että omat päättäjät eivät ole ymmärtäneet politiikan muuttuneen, sillä virheitä ei voi korjata devalvoimalla valuutta.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Katsotaanhan nyt kun uusi hallitus astuu tekemään päätöksiä, niin eiköhän joillekin jo ala selviämään että eurosta johtuen on vain tehtävä leikkauksia ja paljon. Sisäinen devalvaatio on ainut vaihtoehto. Miten mahtavat suhtautua palkansaajat ja muut pieni- ja keskituloiset kun käytettävissä olev ien tulojen määrä pienenee elinkustannuksia varten.

Vieläkö rakastetaan eutoa ja EU:n käskyvaltaa yhtä paljon. Suomi rypee alamaissa taloutensa suhteen tulevina vuosinakin hyvin todennäköisesti.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Sirpa, saksalaisilla on aivan sama euro kuin meilläkin, miksi he eivät valita?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #11

Miksipä saksalaiset valittaisivat kun nyppivät euron avulla marjat muiden pusseista! Et sitten seuraa Saksan ja muiden euromaiden taloustilanteita? Saksa muuten osaa kyllä pitää johtavana EU- ja euromaana omia puoliaan. Se on sata varma juttu.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #12

Eli, huomaa Sirpa, vika on siis kansalaisissa eikä rahassa.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #14

Väärin.

EKP on käytännössä ollut sama kuin Saksan keskuspankki, Bundesbank.

Miksei se joukkue koskaan valita, joka on tuomarien lellikki ja sille tuomitaan rankkarit, maalit - vaikka vastustaja ei olisi tehnyt mitään väärää, eikä pallo olisi koskaan maaliin mennytkään?

Miksei se koskaan valita, joka saa tuntuvan palkankorotuksen muiden joutuessa kilometritehtaalle?

Jouni Nordman Vastaus kommenttiin #16

Saksalla on oma rooli eurossa, ihan samallatavalla kuin on Kalifornialla ja Texsasilla Dollarissa. Eli kyllä vahvat alueet on niitä joiden mukaan valuuttoja pitääkin mennä, sillä jos se menisi Suomen tai Kreikan mukaan, niin euro olisi poliittisella päätöksellä devalvoitu.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #26

Näin on. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että niiden muiden maiden (joilla on vähempi merkitystä) on kuristavan tukalaa olla tällaisessa yhteishankkeessa mukana.

Mutta mitäpä te ette tekisi Saksan hyvinvoinnin eteen. Olette valmiita jopa kitumaan sen puolesta. Kunnioitettavan jaloa.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #11

Ari ei ole kuunnellut saksalaisia.......Kyllä nekin valittaa jos kysytään kansalta, eikä Brysselin mannekiineina heiluvilta virkakiituripolitikoilta!

Edit: Arille tietoa, ettei tarvitse jakaa mutua 49% sakuista on mieltä, että Euro oli virhe!

http://www.infratest-dimap.de/umfragen-analysen/bu... (toimivampi linkki ;) )

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #21

Pennin vertaa ei kiinnosta.

Suomen oma markka ja sen kehitys aina euroksi saakka. Raha ei ole stabiili käsite, se kelluu tai se on sidottu johonkin toiseen valuuttaan, hopeaan, kultaan tai mihin vaan, mutta sen arvo muuttuu ajan kuluessa. On aivan yhdentekevää miksi me rahaamme kutsumme, jos sillä on ostovoimaa ja sen arvo ei kuitenkaan ole niin korkea, että oma tavaramme jäisi myymättä. Suomen markka oli ja meni siinä miten tuhannet kyyneleet sen takaisin saamiseksikin menevät hukkaan.

Palataanpa oman markan aikaan ennen kuin meillä oli hajuakaan euroista. Elettiin vuotta 1860, eli markan alku on jo ennen itsenäisyyttämme ja sen taival kesti 142 vuotta.

Alussa oma markka oli sidottu ruplaan, markkoja tarvittiin neljä kappaletta yhteen ruplaan eli sen arvo nykyrahassa oli neljännesrupla eli tarvittaisiin 226,84 Suomen silloista markkaa nykyisellä ruplan kurssilla yhteen euroon.

Mutta jo vuonna siirtyi oma markkamme uljaasti hopeakantaan, tämä kaiken mahdollistamiseksi Suomi otti lainaa pankkiiri Carl von Rothschidiltä. Suomi otti lainan saadakseen oman markan, mutta nykyinen Suomi ei sitä muista vaan valittaa euron kalleudesta. Oma markka oli kokonaan velkana alussa. Hopeamarkka oli arvoltaan nykyisen hopeahinnan mukaan 0,627 euroa, eli jotain sitä luokkaa, mitä euron nykyisten euron arvostelijoiden mukaan tulisikin olla, jotta laaduttomat tavaramme menisi kuin kuumille kiville. Joka ei pidä paikkaansa, koska kukapa paskaa ostaa kun sitä saa ilmankin.

Vuonna 1878 markka sidottiin kultaan ja 20 mk vastasi 6,45 gr kultaa. Markka oli silloin saman arvoinen kuin Ranskan frangi, Italian liira tai Belgian frangi. Aivan samalla tapaa kuin nyt euron voimassa ollen. Sen arvo nykyisen kullan hinnan mukaisesti olisi noin 11 euroa, joten markka oli silloin kovassa kyydissä.

Vuonna 1915 markka kuitenkin irtosi kullasta ja myöskin hopeasta. Viiden vuoden seikkailun jälkeen markka palasi takaisin kultakantaa, mutta sen arvo oli pudonnut rajusti sen arvo oli enää 13 % tuosta viiden vuoden alamäestä johtuen. eli 1, 43 euroa nykyisen kullan kurssin mukaan.

Vuonna 1929 aiheutti lama kotimaista deflaatiota markan arvoon ja kova valuutta muodostui ongelmaksi, hiukan nykyisen laman mallin mukaisesti. Silloin korot vain olivat paljon paljon huimemmat kuin nykyisin euron aikakaudella. Useat maat luopuivat kultakannasta ja luopuihan se Suomen Pankkikin viimein. Oma markka vain oli ennättänyt sitä ennen aiheuttaa ongelmia velallisille, mutta sitähän sattuu.

Suomen Pankki lopetti seteleiden lunastuksen, mutta rahalakia ei sentään kumottu. Elettiin hyvin epämääräisissä olosuhteissa aina vuoteen 1963, jolloin tehtiin rahauudistus ja pari nollaa tiputettiin tarpeettomina pois. Näin omasta markasta tuli arvoltaan penni, vaikka sitä markaksi kutsuttiin.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #38

"Pennin vertaa ei kiinnosta."

Älä sitten vedä keskusteluun mutu-ulostettasi, jos väitteesi/pääsi kestä vertailua tiedon kanssa.......

Tuohon Sskan rajojen ulkopuolelle livenneeseen vastukseesi heitän jatkokysymyksen:

Mistä johtui Markan irrottaminen kultakannasta vuonna 1915 ?
Kahvia ja pullaa oikeasta vastauksesta (Hämiö)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #45

Ulostus kuuluu pikkulasten termistöön.

Suomi irtautui kultakannasta ensimmäisen maailmansodan aiheuttaman inflaation vuoksi 1915 ja seuraava kultakantakausi kesti kokonaista viisi vuotta 1926-1931.

Silloin vuonna 1915 pankki määritteli markan arvon itsenäisesti, ehkä tuli virhearvio, kun samaan aikaan rupla romahti Suomi oli tuuliajolla.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #55

Kultakanta on klassinen esimerkki kiinteän valuuttakurssin haitoista. Samat ongelmat ovat euron aikana johtaneet varsinaiseen kriisiin.

Kultakanta, euro, ecu-viritelmät ja muut sidotut valuutat pohjautuvat siihen ideaan, että talousmaailma on staattinen. Pysytään vakaasti raiteilla.

Jos taas ajattelee talouden olevan dynaaminen niin tällaiset viritelmät eivät olekovin mukavia, ja monasti vaaditut joustot ovat poliittisesti mahdottomia toteuttaa.

Euroopan 1930-luvun laman päättymistä on näissä Euroopan maissa edeltänyt kultakannasta luopuminen. Suomen 90-luvun lama loppui ecu-kytkoksestä luopumalla.

Tämä on vain näin. Suomenkin kurimus päättyy aikanaan euron kuoppaamisen jälkeen. Kysymys on vain siitä, milloin haluamme asioiden palautuvan ennalleen. Ainakin nyt on viisi vuotta haluttu jatkaa kriisiä.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #55

Ja paappaa ei kiinnosta hittoakaan! (Hämiö)

Olet muuttunut Arini siinä määrin kitkeräksi, että lopetan vänkäämisen kanssasi.

Kiitos seurastasi tähän asti. Ajoittain siitä pääsi nauttimaankin.

Hauskaa jatkoa!

Hämis

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #57

Pihlajanmarjat ovat mitä ovat.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #59

#59: Ari Alsio: Koska olet älykäs mies, toivon, ettet koe niitä happamina. :D

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #60
Jouni Nordman

Euron takia joudutaan tekemään niitä asioita joita 90 luvun lamassa jätettiin tekemättä, siirrettiin sitä vain devalvoimalla. Eli ne ketkä puhuvat leikkauksista elävät pullossa, jossa ovat unohtaneet joka kulmassa ennen olleet pankki konttorit, jotka suljettiin kun asiakkaat siirtyivät hoitamaan asiansa kotisohvalta ja maksamaan korteilla.

Tämä sama porukka ei ole tietoinen siitä kuinka sekavaa on julkisenhallinnon työskentely, jossa osissa paikoissa on vieläkin kalkkeeri paperi käytössä. Eli pelkillä työtapojen muuttamisella ja vähemmällä byrokratialla hoituu tämä budjetti vaje. Sillä jos lääkärit tekisivät vain työajasta 20% byrokratia nykyisen 45% sijaan, niin lääkäreiltä loppuisi potilaat.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Oikein Jouni, ei se markan historiakaan mikään ruusuinen ollut.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Omia rahapolitiikan virheitä pystyttiin sentään korjaamaan. Toisten pakkosyöttämiä virheitä ei.

Ilmeisesti sinäkin makselet mieluusti naapurisi sakot ja laskut?

Jouni Nordman Vastaus kommenttiin #18

Omien talouspoliitisten virheiden korjaaminen on vaikeata, sillä omassa valuutasta mielummin devalvoidaan, kuin hyväksytään poliittiset virheet.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #24

Jos valuutta kelluu, markkinat devalvoivat poliitikkojen puolesta.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #24

Voi olla, mutta näyttää siltä, että toisten rahapoliittisten virheiden korjaaminen omalla leikkaavalla talouspolitiikalla on vielä vaikeampaa.

Viimeksi se oli mahdotonta ja euroero tuli. Nyt näyttää hyvin paljon samanlaiselta.

Käyttäjän heikkituhkanen kuva
Heikki Tuhkanen Vastaus kommenttiin #24

Kun poliittinen virhe on tehty, siitä pidetään kiinni kynsin hampain auktoriteetin koko voimalla, eikä myönnetä että mitään virhettä koskaan tehtiinkään. Siinähän menisi koko poliittinen uskottavuus ja ura.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #18

Vanha virsi naapurin sakoista. Mitä eroa on oman virheen tai naapurin virheen maksamisessa jos talous on kerran yhteinen?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #65

Mutta kun se ei ole yhteinen. Ei ole Saksasta kuulunut viestiä, että kaikki euromaiden velat yhteiseen piikkiin (jota Suomi sitten komppaisi.)

Ei ole yhteistä taloutta. Se on illuusio.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #66

Sotket nyt tähän jotain politiikkaa.

Kysymyshän kuului mitä sen on väliä jos meillä on naapurin kanssa yhteinen talous. Kuka se sotkee siihen nyt EU:n mukaan?

Kyllähän minä tiedän, ettäö emme ole liittovaltio, joten miten se kauniisti menikään, että itsenäisten pönttöjen koaliitio.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Heh, jokohan pikkuhiljaa Suomessakin päättäjät alkavat tunnustaa euroon menemisen virheeksi? Onneksi on löytynyt yksi valtion johdossa oleva tärkeä virkamies tukemaan virheellistä päätöstä ja muista eruoon liittyvistä tukipakettipäätöksistä.

Linkin kirjoituksesta poimin itselleni todellisen helmen eli "Kriisin kärjistyminenkään ei ollut kriisimaiden syytä, vaan se johtui Hetemäen mukaan keskeisiltä osin Euroopan unionin (EU) komission onnettoman talousohjauksen kohtalokkaista virheistä. Samat virheet ovat sittemmin pitkittäneet kriisiä."

Tässä linkki Hetemäen kirjoitukseen, joka kyllä mainittu Taloussanomien kirjoituksessa; http://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/wp-conten...

Matias Härkönen

Sipilähän kyseli hallitusneuvotteluissa, että yhdyttekö VM:n näkemyksiin. Nyt kysymyksen voisi kysyä myös Sipilältä.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Nostanpa piruuttani Euron lisäksi myös toisen mielenkiintoisen pointin tuosta Taloussanomien kirjoituksesta esiin:

"Komission talouspolitiikan ohjausvirheet toisin sanoen ensin kiihdyttivät nousukauden ylikierroksia ja velkakuplan paisumista. Kriisin aikana samanlaiset mutta vastakkaiset ohjausvirheet ovat voimistaneet talouden äkkijarrutusta ja jyrkentäneet vaikeuksia."

Saisiko vaikka päätoimittaja Huuskon kertomaan miksi tuo näkemys on pielessä, ja miksi oikein kunnon jarrutus tekee taloudelle vain hyvää?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Eikö se ole aivan luonnollista, että kun mennään tarpeeksi hitaasti niin on parasta painaa jarrut pohjaan?

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Kreikassa vallan makuun päässeet populistit syyttävät EU:ta kaikesta ja heittelevät ilmaan toinen toistaan kummallisempia ehdotuksia. Juha Sipilä voisi vielä kerran miettiä, annetaanko tällaisen toistua Suomessa.

http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/eurokrise/gr...

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Miten tämä sinun kommenttisi liittyy aiheeseen tai blogiin?

Tai edes siihen, että valtionvarainministeriön ylin virkamies Hetemäki antaa kreikkalaisille synninpäästön ja nimeää kriisin syyksi euron ja EKP:n

Sekin on kysyttävä, että kun et juuri kommentoi mutta linkität ruotsinkielisiä ja saksankielisiä artikkeleita, niin nostatko itseäsi jotenkin alustalle? Olisi kohteliasta referoida pointti suomeksi jos haluaa tulla ymmärretyksi.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Erikoisia kysymyksiä. Populistit kylvävät riitaa EU:n sisälle, riidoista puhuu populistiseen sävyyn Myllyniemikin. Linkki on tuossa osoittamassa, mistä lisätietoa saa ja mihin väitteeni perustan.

Laitan myös paljon venäjänkielisiä linkkejä. Kyllä niitäkin joku lukee, niitä pyörii valtamedian uutisissa sekä blogosfäärissä.

Käyttäjän heikkituhkanen kuva
Heikki Tuhkanen Vastaus kommenttiin #43

Populisti on nykyään aika tyhjä termi, pelkkä leimakirves, niinkuin putinisti. Otetaan käyttöön kun iskee paniikki argumenttien loppuessa.

Jos valtaosa suomalaisista kannatti euroa (vuonna 2011 ainakin piti paikkansa), niin sen vastustaminen oli sinusta populismia, mutta jos tänään enemmistö vastustaisi euroa, niin sekin olisi populismia.

Mutta oma mielipiteesi ei koskaan ole populismia, kuuluit sitten enemmistöön tahi vähemmistöön.

Populisti (tai putinisti) on aina se, joka on eri mieltä kanssasi.
Näinkö on?

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #46

Ei tuota oikein voi kiistääkään. Olen kyllä veropopulisti, mutta tänä päivänä meitä on vähän.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #43

Näkemysero. Minä olen pitänyt nyt jo muutaman vuoden nimenomaisesti euroa EU:n suurimpana uhkatekijänä ja ongelmana.

Jos tällaiselle ajatukselle on immuuni, ei voi koskaan ymmärtää, miksi tämä yhteisvaluuttaleikki päättyy täysrytinään.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

"Nyt kun Euroopan euromaat ovat toistensa kurkuissa kiinni tapellen keskenään ja sättien toisiaan..." kirjoittaa Myllyniemi - ilman minkäänlaista linkkiä tai perustelua. Onko tuo sitten parempi tapa?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #44
Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Nyt kuplassa eläneellä medialla olisi täysi syy nähdä tässä todellinen uutispommi ja grillata "tukipaketeista", "euron vierihoidosta" ja "Saksan Prokrusteen vuoteesta" unelmoineita päättäjiä ja mediaa itseään tutkivalla journalismilla. :D
Sitten on vielä se Paavo Lipposen "mörkö seinällä", joka pitäisi pyyhkiä...

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

1) Haluammeko Suomen Pankin toimivan kirjastona hienoissa puitteissa vai halummeko itsenäisen keskuspankin?

2) Miksi on melkeinpä tabu, keskustella syvällisemmin aiheesta vaalien alla?

3) Miksi kansan pitää aina muodostaa "katuparlamentti" [esim. Puheenvuorot] kaikista tärkeistä kysymyksistä, kun kansallinen parlamenttimme eikä myöskään se toinen ja kolmas parlamentti (Bryssel ja/tai Berliini) halua näistä keskustella?

4) Ja tästä seuraa kysymys; Tiedämmekö edes missä asioita päätetään tai missä päätetään olla päättämättä/keskustelematta asioista?

Tosin henk.koht. pidän kyllä eniten katuparlamentistamme, koska täällä kuulee enemmän mielipiteitä ja asioita on helpompi puntaroida.

Henry

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Sitä totaalierehdystä on niin järkyttävän vaikea myöntää.

Vallanpitäjillä olisi nyt pari isoa vaihtoehtoa: nöyrtyä ja perääntyä ja myöntää virheet ja alkaa valmistella euroeroa, tai sitten pitää jääräpäisesti päänsä ja viedä koko kansa mukanaan rotkoon.

Käyttäjän RikuReinikka kuva
Riku Reinikka

"Puolustelitte ensin yhteisvaluuttaa taloudellisin syin. Kun ne revittiin riekaleiksi tämän kriisin myötä niin siirryitte perustelemaan yhteisvaluuttaa poliittisin syin ja ulottuvuuksin.

Nyt kun Euroopan euromaat ovat toistensa kurkuissa kiinni tapellen keskenään ja sättien toisiaan, voidaan kyseenalaistaa tämä poliittisen yhteenkuuluvuudenkin piirre"

Näin just. Homma toimii tasan niinkuin on ollut tarkoituskin.

Order out of chaos.

Tullaan näkemään vielä lisääntyvää integraatiota Euroopassa. Se on kato pakko pakko pakko.. Voi olla että muutamia rakenteita kaatuu ennen maalia, mutta van Rompuyta vapaasti lainatakseni, "we do it anyway".

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Näin kansalaisena näkisin mielelläni miten kaikki ne poliitikot ja virkamiehet jotka ovat vuosikausia kynsin hampain puhuneet euron puolesta ja propagandanomaisesti toitottaneet kansalaisille eurovalhetta, myöntäisivät nyt kertaheitolla olevansa epäpäteviä ja eroaisivat poliittisilta paikoiltaan ja viroistaan.

Jos yritysjohtaja tekisi vastaavan mittaluokan virheitä, hän lähtisi itse yrityksestä välittömästi ja jos ei tajuaisi lähteä, yrityksen omistajat ajaisivat hänet ulos. Ehkäpä juuri siksi tätäkin uutista VM:n taholta pantattiin vaalien yli? Ja ketkä ovatkaan olleet vuosikausia oikeassa, Perussuomalaisetko, kuten niin monessa muussakin asiassa?

Minkähänlainen jytky olisikaan ollut odotettavissa, mikäli uutinen olisi annettu julkisuuteen ennen vaaleja?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Euroopan Unionin monivuotinen talouskomissaari ja merkittävä talouselämän vaikuttaja Olli Rehn ( kesk.) palasi juuri Suomeen Brysselistä, vallan ytimestä.

Rotillakin on tapana jättää uppoava laiva.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Joo, luin tuon Hetemäen http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2015/05/06/n... jutun.

Jos olisi ollut pipo päässä olisin nostanut sitä ko. herralle. Meinaan vaatii enemmän kuin siviilirohkeutta hänen asemassaan ottaa asia näin esille.

Sanotaan näin. Mikäli juttu ei saa laajempaa huomiota muissa medioissa on syytä olla vakavasti huolissaan......

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

#58: A. Brusi.
Ajatelkaa lööppiä: "Vain U-käännös EU-politiikassa pelastaa Suomen". :D
Antti Rinteellä oli monta mahdollisuutta kertoa näistä VM:n ja Hetemäen aatoksista, mutta rohkeus petti, peluri voitti ja vaaleissa tuli tappiota.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Ylpeys ei anna näille vaihtoetoa, kuin hakata uudestaan ja uudestaan päätä seinään..
Makso mitä makso..

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Kävin kommentoimassa. Mielenkiintoinen lähestymiskulma. Pohdin tässä jonkun aikaa, että onkohan se samanlainen kuin itselläni.

Itse ns. "inhosin" politiikkaa, ja keskityin kylmän rauhallisesti kansantaloustieteelliseen puoleen. Mutta kun kauhukseni huomasin, että moni "valtaholistoitunut" puolue sepitti ihan puhtaita satuja, ja että koin sen vaaraksi Suomelle, päätin antaa panokseni käyttöön talouden isoista linjoista oikeassa olevalle puolueelle (tämä on toki subjektiivinen näkemys.)

Aloitin ihan rivimiehenä, kävin paikallisella tasolla vilauksella pienessä valokeilassa, ja palasin rivimieheksi.

Käyttäjän PetriHirvimki kuva
Petri Hirvimäki

Sori mun vastaaminen viivästyy kun en koskaan saa ilmoituksia sähköpostiini minnekään. Yritän valita noista napeista aina jonkun mutta ei auta. Mites sinulla...?

ASiasta - Jep. Minulla samanlainen fiilis. Uskon että meillä on samaa lähestymiskulmaa asioihin. Kirjoitin pitkän vastauksen, ajatusvirran blogiini ja käy heittämässä mietteesi kun joudat. http://petrihirvimki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1946... - ajatus voi mennä syvällekin jos hieman turistaan rauhassa. Mun blogissa ei ole niin muita paikalla keskustelussa ainakaan nyt joten siinäkin mielessä...?

Persut - tai yleensä puolueet. "Väärät kollektiivit" (aina silloin kun tulee puolueen valtapeli kuvaan ohjaamaan päätöksentekoa) Tästä en oikein tiedä mikä strategia toimisi parhaiten. Montako puoluetta on jossa voi olle pro nato ja eurokriittinen suomen poliittisella kartalla? Puolue on mulle aina jossain määrin vaikea tulokulma asioihin ja täysin itsenäiseen ajatteluun... tätäkin voi innovoida ja kansanliike on mun vastaus.

Heli Hämäläinen

Kreikka lisää hieman puristusta. 13000 virkamiestä palaa hommiinsa.

http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2015/05/06/kr...

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Ei päteneet enää ND-lait?

https://www.youtube.com/watch?v=-AgwDfzZp6E

Viime kaudelta. Zoi on juristi.

Hän uhosi, että menettely tullaan tarkistamaan juridiselta kannalta.

Käyttäjän kimmosaarikko kuva
Kimmo Saarikko

Martti Hetemäki kirjoittaa: "... tärkeää yrittää ymmärtää, miksi USA:n osavaltioiden välille ei ole syntynyt poliittisia erimielisyyksiä, jotka olisivat voineet uhata USA:n rahaliiton kestävyyttä."

Kuitenkin Yhdysvalloissa kyseenalaistetaan kansallinen dollari yhtenään. Tässä CNN:n uutista asiasta. http://money.cnn.com/2012/02/03/pf/states_currencies/

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Kyseenalaistamista lieventää toki syöttöletkut federaatioasteelta.

Mikäs siinä Michiganin ollessa, kun toisista osavaltioista siirretään liittovaltion verotuksella rahaa heille?

Jostain syystä en ole nähnyt edes fantsuttelijoiden edustajien puheenvuoroissa, että suomalaisten tulisi siirtää vähintään 10 prosenttia tuloistaan kreikkalaisille? Miksi näin?

Reino Jalas

Ohoh, tuo olikin aika yllättävän kuuloinen ja suorapuheinen, usean osavaltion tason ehdotus jenkkilän suunnalta.

    (CNN)
    "Yhä useammat USA:n osavaltiot harkitsevat upouusia hopeasta ja kullasta tehtyjä omia valuuttoja.
    Osavaltiot ovat huolissaan siitä että Yhdysvaltain keskuspankki (Federal Reserve) ja Yhdysvaltain dollari ovat tuhon partaalla. Lainsäätäjät 13 osavaltiosta, mukaan lukien Minnesota, Tennessee, Iowa, Etelä-Carolina ja Georgia hakevat hyväksyntää omien osavaltioidensa hallituksilta.
    Tavoitteena on joko laskea liikkeelle niiden oma vaihtoehtoinen valuutta tai käyttää sitä oheisvaluuttana. Kolme vuotta sitten, vain kolmella osavaltiolla oli samanlaisia suunnitelmia olemassa."
Mikko Karjalainen

Revittiin riekaleiksi? Ovat toistensa kurkuissa kiinni, sättien toisiaan?

Missä maailmassa oikein elät? En minä ainakaan näe mitään revityn riekaleiksi... milloin näin on tapahtunut? Eihän euron uskottavuus ole likimainkaan heijastunut sen kurssiin suhteessa dollariin, kuten tapahtui 2001-2003. Päinvastoin, euro on niin haluttu sijoituskohde, että sen arvo oli pitkään liiankin korkea. Et kai väitä, että jokin riekaleiksi revitty muka pysyisi tuohon?

Asuntolainani korot ovat edelleen unelmaa, jota en kuvitellut vielä 2006-2007 voivan olla edes olemassa. Perheeni säästää 600-700 euroa joka kuukausi sellaista rahaa, joka jää palkasta nyt omaan käteen, sen sijaan että se menisi pankkiirin taskuun. Mieti sitä hetki. Mitä sinä tekisit sillä rahalla? Pystytkö edes hahmottamaan asiaa? Onko sinulla velkaa? Miten IKINÄ VOISIT perustella minunlaiselle, että Euro on huono asia ja siitä tulee lähteä pois? Minä sanon jo valmiiksi: et mitenkään.

EU maat ovat aina olleet toistensa kurkuissa kiinni ja sättineet toisiaan. Mistä kuvittelet pölvästi seuraavan lentävän lauseen "eurooppa kehittyy kriisien kautta" saaneen alkunsa? Kaikenlaisia untamoja sitä netissä vastaan tuleekin! XD

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Miten IKINÄ VOISIT perustella minunlaiselle, että Euro on huono asia ja siitä tulee lähteä pois?"

Pitääkö muiden suomalaisten suostua työttömyyteen että sinä saat rahaa säästöön? Sisäisen devalvaation jälkeen sinunkin säästösi jäävät haaveeksi.

Mikko Karjalainen

Minä? Puhuin perheestä. Puhuin velasta, velkaisiahan tässä maassa ei ole. Useimmat eivät edes tajua että euron ansiosta korot ovat alhaiset. Minä väitän ettei Timo Soini ja PS _uskalla_ koskea tuohon pommiin. Sieltä kun riittävästi perheitä lentää lapsineen kadulle - heidän tekojensa jälkeen - ja syyttävät sormet kääntyvät Soinia kohti, niin hän joutuu tekemään "Nallet".

Kyllä siitä ylimääräisestä rahasta nauttii täälläkin koko perhe, lapsia myöten. Sillä on ostettu jo uusi tilaauto, ilmalämpöpumppu, jääkaapit, tietokoneet, useita telkkareita erihuoneisiin, kalusteita... ja joka kuukausi tulee 600-700 euroa käteen ylimääräistä käytettäväksi, jota ei vielä 2007 ollut. Me edelleen pidetään perusmenot 2007 tasolla, joten se raha tarjoaa ylimääräistä ostovoimaa. Ei se säästöön mene, sillä kokoajan ostetaan jotain ja pidetään ne vähätkin talouden rattaat pyörimässä. Mietippä missä k*sessa nyt oltaisiin markan kanssa, jos olisi 10% korot tukemassa valuuttaa kuten viimeksi - ja kuten Venäjällä nyt? Eihän ihmiset selviäisi edes velkojensa maksusta! Saati, että jäisi rahaa kulutukseen. Euron takia, tämä lama ei ole vielä iskenyt niin lujaa kuin sen olisi pitänyt.

Meille voi tulla sisäinen devalvaatio, mutta pitää muistaa että juuri ennen lamaa meillä tehtiin sisäinen kierros palkankorotuksia (kunnon inflaatio). Nyt ei ole muuta vaihtoehtoa edessä kuin sopeuttaa - jokaisen. Onneksi sopeuttaminen hillitsee myös hintojen nousua, joten devalvaation vaikutukset eivät välttämättä ole niin rajut. Johan noita veroja on nostettu kipurajoille asti ja erilaisia vähennyksiäkin leikataan - ei tunnu enää missään.

Kiitos Kreikan, että korot ovat alhaalla. Tällä menolla asunto on maksettu harvinaisen kätevästi.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #80

Suomen 500.000 työtöntä ei ole vielä kyllin suuri panostus, jotta €:n siunauksellisuus avautuisi? Tosin Draghi lupasikin puolustaa EMU:a "whatever it takes". (Miten hyvin kruunu on kellunut tähän asti ja onko esim. Ruotsi k*sessa?)
Onneksi veroja voi vielä nostaa, koska "ilmalämpöpumppu, jääkaappi, tietokoneet ja telkkarit..." :D

Mikko Karjalainen Vastaus kommenttiin #81

Onko Ruotsilla samoja ongelmia kuin Suomella? Kruunu kelluu varsin mukavasti kun Ruotsi tuottaa melkein mitä tahansa, kaikkialle maailmaan, hyvien kulkuyhteyksien päästä ja elinvoimaisella työvoimalla (niitä mamuja siis). Riippumatta valuutan arvosta, koska kruunu on vuoroin ollut kallis ja vuoroin edullinen, mutta edullinen se tuskin on missään vaiheessa ollut niin pitkään että sillä olisi ollut merkitystä. Onhan eurokin nyt edullinen, mutta emme me siitä mitenkään hyödy, mutta koko muu Eurooppa näkyy hyötyvän. Olisiko sittenkin kyse siitä että teemme vääriä asioita?

Täytyy ihmetellä jos joku vielä uskaltaa edes vertailla Suomen ja Ruotsin elinkeinoelämän rakennetta toisiinsa ja kehoittaa omaan valuuttaan paluuta nyt kun on tajuttu missä kurassa Suomen vientiteollisuus on - puun/paperin ja elektroniikan lisäksi ei meinaa olla mitään niin merkittävää että sillä tämän valtion työttömät rahoittaisi. Ruotsi on melkein 2 kertaa suurempi talous, silläkin on merkitystä.

Nostakaa vain veroja... sitten ei ole "ilmalämpöpumppu, jääkaappi, tietokone ja telkkarit" - sitten on lomautukset, irtisanomiset ja konkurssi - kun kauppa ei käy. Haiskahtaa demarien ja vasurien logiikalta talouden pelastamiseksi - nostella veroja kunnes viimeinenkin sitkeä muuttaa Viroon. :D

Reino Jalas

“Jotkut ovat menneet avioon, vaikka ystävät ovat
varoitelleet, mutta pitävät silti sopimuksesta kiinni.
Sitä avioliittoa ei paranna se, että naapurit koko
ajan sanovat, että väärä valinta hölmö homma.”

Onkohan niillä naapurien ja ystävien sanomisilla nyt oikeastaan koskaan mitään merkitystä, juuri tässä tykästymisen ja avioliittoon menon kohdassa? En tunnista asiaa. Mennään naimisiin kun kahdestaan halutaan mennä, länkytti suku ja tuttavat ihan mitä tahansa.

Karkeasti noin puolet avioliitoista myös purkautuu. Ja vaikka silloin ystävät ja naapurit kannustaisi kuinka raivokkaasti, niin eroavat puoliskot eivät vaan voi keskinäistä liittoaan jatkaa.

---
“Aina on asioita joita olisi voinut tehdä toisin, mutta
niihin virheisiin ei kannata hirttäytyä, vaan ne pitää
kääntää voitoksi.”

Mutta mitenkä vaikka sen entisen Neuvostoliiton olisi sisältä päin voinut kääntää voitoksi? Vaikkapa Latvian Neuvostotasavallasta käsin?

---
“Se energia joka sinulla menee itkupotkuraivareihin
euroa vastaa olisi voitu muuttaa positiivisina kirjoituksina
työllisyyden parantamiseksi.”

Vähän epäilen sitä että runsas määrä innostuneita ja positiivisia kirjoituksia olisivat luoneet yhtään uusia työpaikkoja. Sensijaan 20% devalvointi loisi meille niitä työpaikkoja. Ne rohmaistaisiin tänne silloin muiden markkinaosuuksista, siis ruotsalaisilta, saksalaisilta, amerikkalaisilta, kanadalaisilta jne.

---
Yksi syy pysyvään ja syvenevään pessimismiin on siinä, että EU-hulluus ei ole vielä saavuttanut pohjiaan. Ihan alun perin kuitenkin halusimme vain yhteismarkkinoita.

Siis vanhaa kunnon EEC:tä, yhteistä ja tullitonta eurooppalaista kaupankäynnin aluetta.

Nyt kuitenkin EU-eliitti sorvaa koko ajan uutta lainsäädäntöä ja komission entistä sitovampia toimeenpanoja ja mietintöjä. Niillä Suomea ja kaikkia muitakin, aivan yhtä vastahakoisia Euroopan valtioita yritetään pakkoa muistuttavin keinoin nitoa vielä tiukempiin euroajan kahleisiin.

Niskaan lompsahtavat etelän yhteisvastuut ja yhteisvelat vievät mielen pakkaselle.

Ei tosiaan tee mieli koettaa kehittää järjestelmää niin yhden yhtään. Mielessä pyörii lähinnä vain että miten ja milloin tämä kohkaus saadaan nurin.

---
Sorryt vaan että tällä kertaa ei löytynyt yhden ainoatakaan mielipiteen sirusta johon olisi voinut positiivisesti yhtyä.

Käyttäjän petterihiienkoski kuva
Petteri Hiienkoski

Paljonko veronmaksajien varoja menetettäisiin (mukaan lukien EKP), jos Suomi irtaantuisi yhteisvaluutasta?

Reino Jalas

Saksalaisilla on tietenkin laskelmat valmiina oman Euro Exitinsä kustannuksista. Karkea arvio kustannuksista on 250... 340 miljardin euron haarukassa.

Suomen kansantalous on luokkaa 1/15 osa Saksasta, joten suomalaisille tappiot olisivat 16..23 miljardin euron luokkaa.

Kuulostaa oikeastaan melko edulliselta rahalta tuo. Kun ottaa huomioon että tähän mennessä päättäjämme ovat katsoneet tarpeelliseksi ottaa Suomelle tämän jo hiukan vanhentuneen uutislinkin mukaan noin 50..60 miljardin euron edestä velkavastuita muiden euromaiden hyväksi.

Käyttäjän kimmosaarikko kuva
Kimmo Saarikko

Suomi voi mennä valuuttaliittoon Ruotsin kanssa. Ruotsin laivoilla, Ahvenanmaalla ja Lapin alueella meillä on käytännössä yhteinen "valuutta". On ollut aina.

Toimituksen poiminnat