Euroopan kolossaalinen virhe
Hiekka yhtenäisen Euroopan tiimalasissa on käymässä vähiin. Luottamus koko EU:ta kohtaan on rapistunut enimmäkseen eurokriisin vuoksi. Esimerkiksi kolme kreikkalaista neljästä katsoo, ettei heidän äänensä kuulu EU:ssa. Vastaavasti EU:n pohjoismaisissa jäsenmaissa luottamus EU:in on säilynyt melko vakaana. Tämän vuoksi Suomessakin on vaikea nähdä Euroopan todellista tilaa.
Eurotukipaketit ovat nyt osoittautuneet kolossaaliseksi virheeksi myös niille, joiden mielestä yhteisvaluutta euroa lähdettiin pelastamaan kiireessä ja paniikissa viisi vuotta sitten. On jokseenkin mahdollista hyväksyä tämä virhe ajatellen sen hetkisiä olosuhteita. Kiireessä kun tuppaa menemään hutiloinnin puolelle.
Valinta oli kieltämättä vaikea. Päättäjät olisivat voineet valita toisinkin, mutta he valitsivat itsensä eurooppalaisten sijaan. Nyt tuo valinta on kostautumassa julmasti ja kovaa.
Edessämme on kysymys, jotta miten Euroopan voi enää pelastaa ennen kuin "populismin" nousu murtaa lopulta koko hankkeen. Kenties tätä ei voida enää estää, mutta ehkäpä tarkoitus voidaan katsoa niin jaloksi, että kannattaa edes yrittää.
Virheet pitää voida tunnustaa
Ensimmäisenä tulee myöntää tehdyt virheet. Rehellisyydestä ei nyt luottamuspulaa potevassa EU:ssa ole lainkaan haittaa. Voitaisiin esimerkiksi myöntää varsin auliisti, että "markkinoiden niskalenkissä" näiltä markkinatoimijoilta ostettiin kalliilla hinnalla arvottomia roskapapereita kansalaisten yhteiseen taseeseen. Se oli todella huono sijoituspäätös. Ei se olekaan mikään ihme, että markkinat alistuivat tähän "julmaan kohtaloonsa". Eivät sentään tirskuneet päin päättäjien naamoja.
Toiseksi tulee myöntää silmittömän leikkauspolitiikan keskellä lamaa olleen karkea virhe. Kreikankin kasvuennusteita on laadittu vuosien saatossa suorastaan puhtaasti älyllisellä epärehellisyydellä. Kun jopa itse YK kyseenalaistaa "Euroopan arvot" pyörittämällä ihmisoikeuskysymyksiä niin hälytyskellojen luulisi soivan ja lujaa.
Kolmanneksi soisi miettivän yhteisvaluutta euron mielekkyyttä. Ovatko eurooppalaiset aivan oikeasti valmiita maksamaan näin kovaa hintaa vain siitä ilosta, että pystyvät sen vuosilomansa aikana käyttämään käteistä rahaa joutumatta asioimaan viittä minuuttia rahanvaihtopisteessä? Sammuisiko aurinko, jos yhteisvaluutasta luovuttaisiin?
Neljäntenä asiana tarvitsee miettiä eurooppalaisen pankkisektorin asemaa. Tällä saralla on sentään tapahtunut jotain kehitystä. Millä keinoin Eurooppa voi vastata "liian iso kaatumaan" -haasteeseen? Miksi ranskalaispankkien holtiton toiminta aiheuttaa suomalaisille näin vakavia murheita? Onko se edes ylipäätään oikeudenmukaista ja reilua? Tuleeko veronmaksajien "palkita" tällä tavoin kaikista huonoiten tehtäviään hoitaneita pankkeja?
Pää pystyssä
On aivan mahdollista, että näiden virheiden tunnustamisen jälkeen yhteisvaluutta murenee joka tapauksessa. Muutkin kärsimään joutuneet euromaat voisivat tulla vaatimaan kohtuullisuutta, kun sitä Kreikalle joudutaan joka tapauksessa antamaan.
Kriisille ainakin voitaisiin laittaa piste. Voisi kulkea taas eurooppalaisena pää pystyssä. On vaikea tuntea minkäänlaista ylpeyttä eurooppalaisuudesta, kun Euroopan parlamentin puhemies alkaa puhua euroalueella humanitaarisesta kriisiavusta.
Kreikan kansanäänestyksen tulos kertoo selvästi, että muiden euromaiden sanelema säästöpolitiikka on tullut tiensä päähän. Se on sitten europäättäjien aivan oma jääräpäinen tulkinta, jos he ovat edelleen sitä mieltä, että Kreikassa äänestettiin eurojäsenyydestä. Ehkä he haluavat ennemmin säilyttää kasvonsa kuin yhteisvaluutan.
Olen usein aiemminkin todennut, että ainoa asia, josta Euroopan kansalaisille on eurosta eräänlaista iloa on se, että on kliffaa hei ku ei tartte vaihdella valuuttaa reissatessa. Siitä, että tuosta kliffasta joudutaan maksamaan miljardeittain, ei kansaa välitetä informoida.
Tästä johtuu kansalaismielipide, joka on enimmäkseen euron säilyttämisen puolella. Eli kansalle tarjotaan kallista sirkushuvia vaikkakin ilman sitä leipää, mutta silti kansojen enemmistöt on saatu sumutettua europuliveivareiden taakse – toistaiseksi.
Jos kansalaisia todella valistettaisiin, mikä katastrofi euro todellisuudessa on ollut, luulen että tuosta pikku kliffasta hei saatettaisiin haluta luopuakin. Mutta eipä tosiasioista, jotka euroon liittyvät, välitä valistaa valtamediat sen enempää kuin valtiaatkaan EU-maissa.
Euron uppoamista odotellessa… Sillä se uppoaa varmasti – ennemmin tai myöhemmin.
Ilmoita asiaton viesti
Rahanvaihto on kyllä viime vuosituhatta. Käteistä ei käytä kuin foliohatut ja rikolliset. Ja tietysti nettikirppiksillä se toimii maksuvälineenä.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä oikeastaan kiteytyy se ymmärtämättömyys Etelä-Euroopan tilasta. Kreikassa käteismaksukauppa on hyvin yleistä. Nytkin menen maksamaan nettilaskuni operaattorin toimipisteeseen käteisellä.
Foliohatuksi minua saa toki nimitellä, mutta rikolliseksi leimaaminen on sitten jo verraten kyseenalaista. Kehottaisin harkitsemaan näkemystä toiste.
Ilmoita asiaton viesti
No eipä se yllätä. Kreikka elää sitten menneisyydessä siinäkin asiassa. Mutta aivan tosissaan ei kannattane kärjistystäni ottaa.
Pointti oli lähinnä siinä, että euron ainut käytännön perustelu on se, ettei tarvitse vaihtaa rahaa. Ei tarvitse ilmankaan, ellei satu menemään jonnekin, missä ei ole edes pankkiautomaatteja ja kortti ei käy.
Ilmoita asiaton viesti
Niin täällä vähän elellään. Tätä juuri tarkoitan, ettei Kreikan ongelmia edes osata nähdä riittävällä laajuudella. Elää jonkinlainen harhakäsitys, että veronkierron voisi saada sormia napsauttamalla kuriin.
Arvioisin siihen menevän ainakin viisi vuotta, jos kaikki sujuisi kuin rasvattu. Ja siihen asti jonkun pitää maksaa nuo laskut.
Koko järjestelmän muuttaminen demokraattisesti enempi Suomen suuntaan veisi sitten jo vuosikymmeniä.
Ilmoita asiaton viesti
Voi olla parempi, kun Kreikkaa ei muuteta Suomen kaltaseksi…….
Ilmoita asiaton viesti
Jos tuosta kaaoksesta jotain positiivista etsii, niin ehkä Kreikalla on aito mahdollisuus rakentaa jotain parempaa. Omin käsin, omasta tahdosta ja omista tarpeista.
Suomessa tullaan polkemaan paikallaan senkin jälkeen.
Ilmoita asiaton viesti
Menee viisi vuotta… Nyt on mennyt jo kuusi vuotta ja mitä on tapahtunut?
Paketista pakettiin on eletty. Eurooppa nousi, osin. Suomen lama, Kreikka ja Espanjan suurtyöttömyys jäljellä. Ranskan kuola säilyi. Mutta mitä Kreikassa on tehty kuusi vuotta?
Onko oikeasti edes tehty leikkauksiakaan? Talouden rattaat muuten vain pysähtyvät.
Ilmoita asiaton viesti
Kreikassa on leikattu kriisivuosina ja reippaastikin. Sen vuoksi kriisi onkin jatkunut. Leikkaukset kun pitää tehdä parempana talouden aikoina, eikä keskellä lamaa.
Ilmoita asiaton viesti
Se on sitä monikultturia. Meillä kortilla ja Kreikassa käteisellä 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Niin ja saahan sitä pankkiautomaatistakin paikallista käteistä toki kun omistaa oikeanlaisen kortin.
Ilmoita asiaton viesti
Sitä suuremmalla syyllä euron kannattamisella ei ole tavan kansalle mitään todellisia perusteluja – ellei tarkoitus ole puliveivata rahoja omiin taskuihin.
Kyse on mielikuvista – tässä tapauksessa keisarin ei enää niin uusista vaatteista. Euron tapauksessa olemattomat vanhatkin vaatteet kelpaavat, koska tottumus on toinen luonto. Mielikuvienkin suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Missä ajassa se mies oikein elää? Timo Soinin kommentit samasta asiasta olivat aivan eri laatua.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kaikki kuvia kumarra, vaan seisovat linjansa takana.
Ilmoita asiaton viesti
Entä sitten?
Ilmoita asiaton viesti
Sitä vaan, että muuttuisi puheet jos olisit Timon asemassa;)))
Ilmoita asiaton viesti
En ole ainakaan vielä huomannut T. Soinin hehkuttaneen tukipaketteja toimiviksi. En ole huomannut hänen kehuneen humanitaarisen kriisin muodostamista. En ole hänen ilmaisseen olevan moraalisesti oikeaa toimintaa palkita kaikista pahiten asioitaan sössineitä pankkeja.
Siitä huolimatta väität, että näin hän on todennut. Todistusvastuu on nyt sinulla.
Ilmoita asiaton viesti
Timo Soini Kauppalehdessä toteaa, että Kreikan olisi pitänyt noudattaa troikan ohjelmaa.
”””Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon, mutta ainoa moraalisesti kestävä tapa on se, että maa maksaa velkansa”, Soini sanoo.
Soini korostaa, että Kreikan pitää uudistaa yhteiskuntaansa.
”Eiväthän he ole tehneet uudistuksia: esimerkiksi verouudistus on täysin puolitiessä ja eläkeuudistus on käytännössä kokonaan tekemättä. Kuinka kauan jotkut tahot voivat lypsää niitä tahoja, joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa?”
”Minkä takia olemme olleet mukana tässä touhussa? Suomi on tehnyt sitoumukset ja pääomitukset – olemme aikamoisessa kiripuussa.”
Soinin mielestä kreikkalaisten olisi pitänyt noudattaa heille laadittua ohjelmaa””.
Ilmoita asiaton viesti
No niin. Minäkin kyseenalaistin nämä lainat. Olen eri mieltä siitä, etteikö täällä olla tehty juuri mitään. Leikattu on niin, että loputkin velanmaksukyvyt on tuhottu. Avauksessa olevasta linkistä yksi graafi kertoo, paljonko valtion menoja on leikattu.
Se on totta, että uudistuksia on euromyönteisiltä kreikkalaispuolueilta jäänyt myös tekemättä. Syrizalle ei ole oikeastaan edes annettu aikaa tehdä asioille mitään, kun joka käänteessä on pitänyt kokoustaa muiden kanssa.
Minäkin kysyn, jotta minkä vuoksi olemme tähän kuseen itsemme menneet sotkemaan?
Ilmoita asiaton viesti
Kuten totesit, keskustelua haittaa tietämättömyys ja ymmärtämättömyys:
Tuossa jo edellä eräs opponenttisi sekoitti valuutan ja setelistön. Moinen näyttää olevan yleistä. Samoin ei tunnuta ymmärtävän, että suurimmasta osasta Kreikan ”velkaa” sen enempää Kreikka kuin kreikkalaisetkaan eivät ole nähneet ensimmästäkään senttiä. Syynä tietysti on, että valtioiden ylkomainen velka on pääosin iskontattua lainaa, jolla on ”lyhennetty” tai ”maksettu” edeltävää diskontattua lainaa.
Tosiasiassa Kreikka on maksanut velkapääomansa jo moneen kertaan. Tsipras tietää tämän, mutta totuus ei ole valjennut ”lännen” kansalaisille. Kreikan velkojen leikkaaminen, kuolettaminen, ”nedskrivning”, niin kuin eräät persuystävämme kauniilla ruotsillaan sanovat, apportti, ei aiheuttaisi tappioita kenellekään, ainoastaan ootettujen (lisä)voittojen menettämistä.
Blogissasi kuitenkin tuot esiin tosiasian, joka estää Kreikan, ja yleisemminkin EUn, perusongelmien korjaamisen: Ensin pitäisi tunnustaa tehdyt virheet. Kreikan kirjojen ALVn alentaminen, jota EKP (mm.) vaatii, ei TODELLAKAAN tule pelastamaan sen enempää Kreikkaa kuin meitä muitakaan.
Kun joku löytää poliitikon tai etenkin viranhaltijan, EUsta, joka myöntää tehneensä virheen, hän on tehnyt historiallisesti merkittävän löydön.
Uskon vakaasti, että jää löytymättä.
Ilmoita asiaton viesti
Velanko pääoma on kadonnut? Joko kaikki sijoittajat ovat sen alaskirjanneet? Suomen ei tarvi sitoumuksistaan mittän maksaa eikä ottaa velkaa?
Kreikkalaiset eivät ole euroakaan nähneet vaan eivät HE ole velkaa maksanetkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Missä esitin, että jotain olisi kadonnut?
Ilmoita asiaton viesti
Äsken YLEn uutisissa mainittiin pitkästä aikaa ruma sana ”liittovaltio”. Meinaavat että seuraavaksi on alettava puhua tulonsiirtounionista jotta valuuttaliitto saataisiin toimimaan. Toivottavasti keskustelu EU:sta todella alkaa ja siihen osallistuvat mahdollisimman monet.
Ilmoita asiaton viesti
Sehän on ainoa keino säilyttää euro, eli liittovaltion kannattajana olen innoissani kreikkalaisten eistä, sehän päätyy liittovaltioksi nopeammin kuin muuten koskaan.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä tekee eurosta niin arvokkaan, että sen pönkittämiseksi saatetaan sekaisin koko maanosan talous, nostatetaan kanskunnat toisiaan vastaan, maksatetaan syyttömillä viulut ja kaikki kruunataan eurososialismiin sidotulla, keskitetyllä riitaisella NEP-suunnitelmataloudella, joka ei sekään voi toimia?
Ilmoita asiaton viesti
Mikä tekee eurosta niin vihatun että sen syyksi pitää panna kaikki maailman pahuus?
Paha ei poistu maailmasta, eikä ongelmat ratkea, vaikka euro kupopattaisiin, ongelmia tulisi vain lisää ja ne pahenisivat.
Ilmoita asiaton viesti
”Paha ei poistu maailmasta, eikä ongelmat ratkea, vaikka euro kupopattaisiin, ongelmia tulisi vain lisää ja ne pahenisivat.”
Etkös sinä juuri toisessa blokissa kertonut ettet ymmärrä euron ongelmista mitään.
Ilmoita asiaton viesti
”Etkös sinä juuri toisessa blokissa kertonut ettet ymmärrä euron ongelmista mitään.”
En muista, mutta paljon on tullut kirjoitettua, eikä aina niin kovin tosissaan.
En ymmärrä miksi näitä ongelmia pannaan aina euron piikkiin. Muillakin valuutoilla on omat ongelmansa, niin on dollarilla ja ruplalla ja jenilläkin.
Markalla oli erittäin pahoja ongelmia, ne olivat kymmenen kertaa pahempia kuin kaikki ne ongelmat jotka on pantu euron syyksi.
Jotta olisin objektiivinen, minun on nyt kuitenkin tunnustettava etteivät ne markka-ajan ongelmatkaan olleet markka- ongelmia, vaan huonon rahapolitiikan ongelmia, kuten nämä väitetyt euro-ongelmatkin.
Varmaan markallakin hyvin pärjättättäisiin, jos tehtäisiin oikeaa rahapolitiikkaa, mutta ei se markka- politiikka ainakaan sen parempaa olisi kuin nyt tämä euro- politiikakaan, joten etua ei siitä markkaan palaamisesta tulisi.
Euro kuitenkin yrittää pakottaa maat jonkinlaiseen kuriin, vaikkeivät nämä euromaat siinä kurissa ole pysyneet, ei Suomikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Lue blogi uudestaan ja kommenttini #15, kiitos, niin saat vastauksia kysymykseesi. Pahuuden osalta joudut toimimaan omillasi.
Ilmoita asiaton viesti
Kommenttisi no 15 se juuri herätti mielessäni sen kysymyksen, ja kun luen sen uudestaan, kummastus vain kasvaa.
Ilmoita asiaton viesti
En ole lainkaan huolissani, että olet kummastunut. Kyllä se siitä vähitellen aukeaa…
Ilmoita asiaton viesti
”En ole lainkaan huolissani.”
Hyvä juttu, sillä jos olisit se vaivaisi minua.
Ilmoita asiaton viesti
Tupla
Ilmoita asiaton viesti
Totta, euron niskaan on hyvä kaataa. Kuka kaipaa markkaa ja devalvvaatioita tai valuuttakriisejä? Suursijoittajat ainakin.
Vaan rahaliitot elävät aikansa luottamuksella. Ymmärtääkseni sen tuhosivat ranska ja saksa, Kreikka vie riippeet.
Antiikin rahaliiton tuhosivat Ateenan siirtokunnat laittamalla liian vähän kultaa kolikoihin. Saman Kreikka teki latinalaisessa rahaliitossa. Ja nyt…
Myöskään pohjoismainen liitto ei ollut ikuinen – kruunu.
Euro on kestänyt jo kauan. Suomi eli parasta aikaansa. Sitten Vanhasen hallitus ei pitänyt talouskuria ja lamat iskivät. Siinä syytä kriisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä tekee eurosta niin vihatun että sen syyksi pitää panna kaikki maailman pahuus?
Paha ei poistu maailmasta, eikä ongelmat ratkea, vaikka euro kuopattaisiin, ongelmia tulisi vain lisää ja ne pahenisivat.
Ilmoita asiaton viesti
”Mikä tekee eurosta niin vihatun että sen syyksi pitää panna kaikki maailman pahuus?”
Olkiukko. Kärsimys saa vastustamaan. Euro oli virhe. Sen ovat nyt todenneet Sauli Niinistö, Paul Krugman ja muistaakseni Joseph Stiglitz sekä pitkä rivi muita tunnettuja ekonomisteja. Kannattaa miettiä, mikä saa kannattamaan euroa, jos maailman eturivin asiantuntijat ovat toista mieltä.
Jos euron vastustaminen on pölhöpopulismia (saattaa ekonomistit mielenkiintoiseen valoon), sen kannattaminen on pölhöfederalismia.
Ilmoita asiaton viesti
En oikein usko tuohon että kaikki vastustavat euroa, paitsi minä.
Jos niin olisi, ei euroakaan enää olisi, ei ainakaan Suomessa.
Minun tietääkseni yksikään eduskuntapuolue Suomessa ei vastusta euroa.
Suurin oisa ihmisistäkin tykkää Suomessa eurosta, niinkuin Kreikassakin,
vaikka he eivät varmasti täysin ymmärräkkään yhteisvaluutan kaikkia merkityksiä.
Jos kansa oikein euroa vastustaisi, niin eiköhän siitä eroon päästäisi.
Nyt sitä vastustaa vain pieni joukko, osa perussuomalaisista ja muutama muu.
Mutta vaikka kakki muut ymmärtäisivät miksi euro on niin huono, paitsi minä, kannattaisin silti euroa, koska kaikkien pitäisi toimia oman ymmärryksensä mukaan, eikä muiden.
Ilmoita asiaton viesti
Ei jumalauta miten voi olla vaikeaa. JOS ON KIINTEÄ VALUUTTAKURSSI, TALOUDESSA KAIKKIEN HINTOJEN JA SOPIMUSTEN PITÄÄ JOUSTAA SEKÄ YHDESSÄ ETTÄ KESKENÄÄN. JOS ON JOUSTAVA VALUUTTAKURSSI, NÄIDEN HINTOJEN PITÄÄ AINOASTAAN JOUSTAA KESKENÄÄN. ON VAIKEAMPAA JA KALLIIMPAA VAIHTAA MILJOONAA HINTAA KUIN YHTÄ.
Esimerkkinä, näin kävi Saksassa. HSBC-pankin pääekonomistin rautalankaesimerkki:
But there is history. When Germany reunified, Ostmarks were converted into Deutsche Marks at a 1:1 rate for all wages and prices – and all savings up to 4,000 Ostmarks. Beyond that, savings were converted at a 2:1 rate, alongside corporate and housing debt.
The conversion – initially quite generous from an East German perspective – created its own difficulties. The unofficial rate had been somewhere between five and 10 Ostmarks per Deutsche Mark – a truer reflection of East Germany’s hopeless competitive position.
The result was that much of East German industry shut down virtually overnight, triggering mass unemployment. Not surprisingly, to support their new countrymen, West Germans were hit with a multi-year cost in the form of the solidarity tax.
http://blogs.ft.com/the-exchange/2015/07/06/greece…
Suomeksi – kiinteä valuuttakurssi johtaa ennemmin tai myöhemmin tulonsiirtoihin. Joko ihan kiltisti rahan lähettämisenä, tai sitten tappioina. Mutta paskaako tässä – Kuusela/Vihavainen ei tätä ole tajunnut kolmessa vuodessa, niin ei se tajua tätä nytkään. Ehkä kuitenkin joku muu lukija tajuaa.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan selkeää tekstiä Juhani Huopaiselta. Teet mitä hyvänsä, niin aina tulee tapahtumaan tulonsiirtoja.
Asia on just niin, kuin teurastaja kummisetäni ilmaisi:” Jos tänään jaetaan maapallon ihmispopulaatiolle tasan kaikki maailman omaisuus, niin huomenna se on taas samoissa taskuissa, mistä se eilen jaettiin”.
Tämän pitäisi kaikkien ekonoomien sisäistää ja ymmärtää.
Kaikki muu on valtapolitiikkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä, minäkin kannatan lämpimästi liittovaltiota, johon luonnollisena osana kuuluu myös vaikkapa sosiaaliturvan harmonisointi.
Voidaan aloittaa A:sta, ja harmonisoida ensimmäiseksi Alsion mahdollisesti saamat tulonsiirrot (eläke?) romanialaisten kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Sopii minulle, ei ole eläkettä.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikea kysymys – tavallaan Kreikka-tyyppiset keissit ja juosten kustu kriisinhoito ja yhteisvastuut huutavat selkeyttä ja sääntöjä, että seuraavilla kerroilla tiedettäisiin, mitä tehdä ja miksi, ja etenkin, että kenen pussista.
Se voisi upota äänestäjille – sääntöpohjainen liitto, missä yhteisvastuut ym ovat määritelty jo etukäteen, eikä näin yllättäen, että Stubb haukkuu pölhöpopulisteiksi ja kun tulee kuuden miljardin lasku, niin pahoittelee (?). Pitäisi mennä toisinpäin. Pahoitella tehdessä, ja haukkua itseään pölhöksi, kun lasku tulee.
Toisaalta, Kreikka-keissi voi myös allergisoida kaikki jäsenmaat liittovaltiokehitykselle. Miksi antaa ”avaimet” liittovaltion käsiin, kun tähänkin asti asiat ovat menneet sen hoidossa huonosti? Miksi roikkua eurossa, kun siitä on iloa lähinnä hyvinä aikoina, ja huonoina aikoina se on junan alle heittäytymistä?
Oma arvaukseni on jälkimmäinen. Grexit pelastaa hetkeksi euron, mutta koska se tappaa liittovaltiohaaveet, euro tulee ennemmin tai myöhemmin kuolemaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Soinin mielestä kreikkalaisten olisi pitänyt noudattaa heille laadittua ohjelmaa””.”
Tämä on siis Suomen pääpopulistin virallinen ääneen laisuttu kanta tässä asiassa. Kreikan pääpopulistin ääneen lausuttu kanta on ihan toinen.
Mitkä lienevät muiden europopulistien ääneen lausutut kannat eri maissa?
Minä en ainakaan tiedä mitä kantoja Ruotsin, Tanskan, Ranskan ja muiden maiden populistit asiassa edustavat, mutta muiden, ainakin vallassa kiinni olevien puolueiden kannat ovat hyvin lähellä Timo Soinin nykyistä kantaa.
Voisi olla vaikeata löytää Euroopasta tukea sille Timo Soinin käsitykselle että Kreikka pitäisi erottaa EU:sta. Suurin osa ajattelee ettei se olisi ainakaan taloudellisempi ratkaisu. Timo Soinikin korostaa tässä asiassa moraalia, ei taloutta. Hänen mielestään olisi moraalisesti oikein että Kreikka erotettaisiin. Enää ei Soini ole puhunut omenoista ja meloneista.
Taitaa olla niin että Eurooppa liikkuu sellaiseen suuntaan että EU:n yhteisissä elimissä kannetaan entistä suurempaa vastuuta sen eri osien politiikasta ja samalla yhteisvastuullisuus lisääntyy myös sillä tavalla että tulonsiirrot EU:n jäsenmaiden välillä lisääntyvät.
Luulen että Euroopan yhtenäisyyteen ja yhteisvaluuttaan on siinä määrin totuttu, ettei siitä enää yleisemmin haluta luopua.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni Soini puhui roskaa, ihan kuten Sipiläkin ja Stubb viime viikkoina. Stubbillahan on toki sitä roskanpuhumista jo edellisen hallitusten ajoilta. Kai tässä yritetään lepytellä kansan raivoa, kun Kreikka-tappioita on kohta tulossa.
Jos nyt olisin täysin puolueuskollinen, niin tulkitsisin nämä lausunnot niin, että JOS Kreikka olisi pysynyt ohjelmassa täysin, niin silloin ei ainakaan kreikkalaisia voisi edes yrittää syyttää yrityksen puutteesta. Nyt siihen on tekosyy.
Kreikalle aikoinaan ehdotettu ohjelma oli seinähullu, ja sen oletukset olivat tahallaan väärin tehty. Asian myönsi jo 2013 Kansainvälinen valuuttarahasto – 2010 Troikka-ohjelma rakentui valheelle, että Kreikan on mahdollista leikata ja kasvaa, ja tulla sitä kautta velkakestäväksi.
Hulluinta tässä on, että vaikka Kreikka olisi tehnyt kaiken täsmälleen, kuten neuvottiin, niin olisimme samankaltaisessa tilanteessa nyt – tosin laskun summa olisi hieman pienempi. Mutta ei nämä ole oikein muiltakaan aina luonnistuneet.
Ilmoita asiaton viesti
Kun muiden maiden säästöpolitiikka on tullut tiensä päähän, niin millä Kreikka aikoo edetä pitkospuillaan?
Ilmoita asiaton viesti
”millä Kreikka aikoo edetä pitkospuillaan?”
Sitähän me emme tiedä, mutta kenties Merkel, Putin ja vastaavat vaikutusvaltaiset poitikot tietävät jotain.
Ilmoita asiaton viesti
Vitsailinkin jo muualla, että kommunistitkin osaavat tehdä Kreikasta euroeron jälkeen taas kansantalouden – kutsuvat kapitalistit tekemään bisnestä.
Leasataan kaivos- ja öljynporausoikeuksia. Uudet pankitkin pitäisi perustaa, koska patjoissa ja ulkomaisilla pankkitileillä on kymmeniä miljardeja euroja odottamassa halpaa ostettavaa ja siinä välissä luotettavaa pankkia.
Banque Mozartkugeln S.A., triple-A-luokituksellaan ja luotettavalla nettipankki- ja pankkiautomaattiverkostollaan kerää talletukset. Hommat lähtevät toimimaan. Markkinatalous on siitä hassu, että jos hintaa ei ole väkisin sidottu (valuutta tai vaikka työn hinta), niin jotain alkaa tapahtua.
Ilmoita asiaton viesti
A-studiossa Soini ilmoitti olleensa tämän ”tragedian ja komedian” luonteesta jo viisi vuotta samaa mieltä.
Yksi ministeri tai hänen mielipiteensä ei yksin velkoja leikkaa tai anna eurosta potkuja, joten komedia jatkuu niin kauan kuin EU:n instituutioiden ytimet eivät kykene myöntämään koko tämän prosessin historiaan liittyviä virheitään, joihin se on onnistunut sitomaan myös riskien kannalta sivulliset euron jäsenmaat, kuten Suomen (etenkin vuosina 2010-2015).
Muuten A-studion pihalla ollut toimittaja Annika Damström teki pohjanoteerauksen viedessään keskustelua ryhmässä Arhinmäki, Lepomäki ja Yanar. Vähiten asiaa ymmärtävät saivat eniten puheaikaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Muuten A-studion pihalla ollut toimittaja Annika Damström teki pohjanoteerauksen viedessään keskustelua ryhmässä Arhinmäki, Lepomäki ja Yanar. Vähiten asiaa ymmärtävät saivat eniten puheaikaa.”
Kokolailla turhaa katsottavaa se oli, mutta ei juontajan takia, vaan siinä mielessä että siinä kaluttiin niin moneen kertaan kaluttua luuta ettei siitä mitään saisi irti edes hyeenakaan.
Muuten, olen jostain syystä alkanut kiinnostumaan Arhinmäen käsityksistä. En ole samaa mieltä, mutta minusta Arhinmäen sanoissa on nyt jotain järkeäkin, mitä niissä ei ennen ole juurikaan ollut.
Veikkaan edelleen että sopu siitä syntyy ja ihan melkein sillä samalla pohjalla mistä neuvoteltiin ennen vaaleja. Nyt näyttää siltä että Tsipraksen piti varmistaa oma poliittinen kannatuksensa ennenkuin suostuu ehtoihin ja pettää vaalilupauksensa. Tyypillinen peluri ja opportunisti.
Ilmoita asiaton viesti
Annika Damström teki täysmokan kun aloitti kolmen kansanedustajan kanssa keskustelun toteamalla, että ”Soini puhui juuri äsken ympäripyöreitä”, juuri sen jälkeen kun mies oli puhunut selkokieltä.
Lisäksi Damström ei antanut Elina Lepomäelle puheaikaa verrattuna Yanariin ja Arhimäkeen.
Ilmoita asiaton viesti
Lepomäen mielipiteet on kokolailla kuultu ja kaluttu, Arhinmäen mielipiteet olivat mielenkiintoisempia, mutta sillä tummalla kaverilla ei ollut mitään muuta sanottavaa kuin tavanomaista poliittista jargonia.
Ilmoita asiaton viesti
Ihmetyttää mitä niin erikoista Arhinmäki mielestäsi esitti?
Kaikki mistä hän puhui on kuultu jo aiemmin. Annettiin vasemmisto populismille aimoannos puhe tilaa, kun molemmat vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat puhuivat samaa tarinaa.
Yhden kysymyksen olisi toimittaja saanut esittää liittyen tuohon velkojen antamiseen. Miksi ihmeessä lisävelat, jos Kreikka ei eroa eurosta, parantaisivat tilannetta?
Ilmoita asiaton viesti
Aamutelkkarissa Arhinmäki todisti tyhmyytensä pulputtamalla paskaa ja vielä toisten päälle (Virolainen ja Essayah). Uudelleen palkatut siivoojat halvempia kuin siivousfirmat, tai voihan se pitää paikkansakin, kusetus jatkuu niin kauan kuin henki kalmossa pihisee. vasemmistolaista intellektualismiä, suoraan puistosta.
Ilmoita asiaton viesti
Arhinmäki näyttäisi nyt olevan YLE:n Kreikka-asianjuntija no. 1.
Eilisessä A-Studiossa toimittaja antoi Arhinmäelle runsaasti aikaa tämän omille päätelmille, mutta Elina Lepomäen asiantuntemus katkaistiin jo muutaman sanan jälkeen tämän arvoisan toimittajan väliintuloin.
Millaista Kreikka-linjaa YLE on nyt johdonmukaisesti toteuttamassa ?
Ilmoita asiaton viesti
”Uudelleen palkatut siivoojat halvempia kuin siivousfirmat, tai voihan se pitää paikkansakin.”
En tiedä onko Arhinmäki tyhmä, mutta tyhmiä hän on kylläkin useinkin puhunut.
Se että politikko puhuu tyhmiä ei välttämättä todista tyhmyydestä, se voi olla myös populismia, mikä on politiikassa vieläkin yleisempää kuin tyhmyys.
En kehunut kuitenkaan Arhinmäkeä viisaudesta, vaan siitä että hän toi keskusteluun tällä kertaa jotain, joka ainakin minulle oli uudenlainen näkemys ja se on aina piristävää.
Ilmoita asiaton viesti
Arto – et osallistunut tähän taannoisen ketjuun, jossa avasin asiaa uudesta näkökulmasta.
”UUSI EURO” – oheisen linkin kautta sisään jos kiinnostaa:
http://petrihirvimki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1976…
Ilmoita asiaton viesti
Ihmettelen näitä puheita kaikin puolin maallikkona velkaleikkauksista Kreikan suhteen, kun yksityiset sijoittajat leikkasivat saataviaan 110 mrd. aiemmin ja tästäkään asiasta ei ole liioin puhuttu!?.Annika Damström oli tosiaan kesälomatunnelmissa tekemällä noin ammattitaidottoman esityksen.Mutta Yle tuntuu olevan punavihreän toimittaja-joukon hallinnassa monilta osin.Luulisi Ylen huikealla budjetilla veronmaksajien saavan laadukasta asiaohjelmaa eikä tuollaista P…aa.Kiitos sinulle useista selkeistä kommenteistasi!
Ilmoita asiaton viesti
New York Timesissa on hyvä ja kattava artikkeli Saksan liittokansleri Angela Merkelin päänsärystä. Kovalinjaisuus voi tehdä hyvinkin yhteisvaluutalle särön, ja mahdollisesti täydellisen repeämän.
http://www.nytimes.com/2015/07/07/world/europe/ang…
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaisi Sipilän ottaa yhteyttä sekä Kreikkaan ja Portugalin, ehdottaa pääministeri tapaamista, jossa yhdessä olisivat strategian millä toimilla mennään eteenpäin. Sillä Suomessa tehtävät hallinnon uudistukset voisi auttaa myös näitä maita. Jolloin myös voidaan tehdä yhteiskunnasta kilpailukykyisenpiä, sillä nämä toimet mitä isot maat tekee ei toimi pienillä mailla, sillä niiden pitää olla huomattavasti notkeanpia kuin isot, jolloin tämä myös pitää voimavaraksi kääntää.
Ilmoita asiaton viesti
Kiinassa asuva jälkikasvuni totesi minulle ”jos menet kauppaan jossa on myytävänä kaksi tuotetta, aivan samanlaisia, toinen valmistettu Euroopassa h, 50€ toinen Aasiassa 25€ kumman ostat” Siinä kiteytettynä miksi Euroopan talous on suurissa vaikeuksissa.
Ilmoita asiaton viesti
Siksipä se ulkoinen devalvaatio on äärimmäisen tärkeää monelle euromaalle!
Kiitos, että jälkikasvusi alleviivaa mun pointteja.
P.S. Kiinassa kupla tyhjenee tällä hetkellä ihan hurjaa vauhtia. Tekivät sen, mitä Yhdysvalloissa 1929 ennen kuin kovin rytinä iski.
Ilmoita asiaton viesti
Kiinan kuplan puhkeaminen se vasta katastrofi olisikin.
Viimeinen katastrofi syntyi kun kuplat puhkesivat ensin Amerikoissa ja sitten sen seurauksena Euroopassa, mutta ei vielä Kiinassa.
Mikä voisi aiheuttaa Kiinan kuplan puhkeamisen?
Kiina ja USA haluaisivat kovasti että Kreikka hoidettaisiin siististi Euroopassa, Euroopaqn sisäisenä ongelmana. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Euroopan rytinät vaikuttaa Kiinassa asti. Voi olla että suraavalla kerralla kun kuplat puhkeilevat, ne puhkeilevat ehkä Kiinassa asti ja se on rytinää se.
Ilmoita asiaton viesti
Se, että sinne pumpattiin sitä kuplaa ja nyt ovat vivuttajat pakkomyyntien edessä.
Ilmoita asiaton viesti
”Se, että sinne pumpattiin sitä kuplaa ja nyt ovat vivuttajat pakkomyyntien edessä.”
Silloin oli rivitalon nurkka tulessa ja sinne piti pumpata. Nyt on rakennettu palomuurit ja kreikkalaisten koti voitaisiin jättää tulen armoille, mutta eihän niin voida tehdä. Ja onhan siitä vieläkin vähän pelkoa olemassa että jos se sittenkin leviää.
Timo Soinin moraalin mukaan Kreikka kyllä pitäisi hylätä ja jättää hyeenoille ja haaskalinnuille. Se on vissiin tämä katolinen moraalikäsitys.
Nyt toki niin voitaisiin tehdä, kun oma nahka on paremmin turvattu, eikä ne pedot pääse itseä puremaan, mutta se ei sittenkään taitaisi olla ihan yleisen moraalin mukainen toimenpide.
Ilmoita asiaton viesti
Henri ehdotin jälkikasvulle samaa, ulkoista devalvaatio, se tyrmättiin. Ainoa keino Europpalaisille, myös Suomelle on käyttää hyväksi korkeaa, varsinkin naisten, koulutustasoa ja kehittää ja tehdä tuotteita joihin matalan palkkatason maissa ei ole kykyä. Hinnoilla Euroopan maat, eikä myöskään Suomen teollisuus, tule pärjäämään vaan korkean teknologian tuotteilla. Jo nyt on havaittavissa Kiinan palkkatason nousun myötä bulkkiteollisuuden siirtymistä Kiinaakin vielä alhaisemman kustannustason maihin.
Ilmoita asiaton viesti
Olet sitä mieltä, että laitetaan naiset puolella palkalla hommiin niin saadaan se hinta pudotettua samalle tasolle?
On sulla kyllä ideat, ei voi muuta sanoa.
Ilmoita asiaton viesti
Missä kohtaa ehdotan naisia puolella palkalla töihin, en missään.
Ilmoita asiaton viesti
Sitähän tuo tarkoittaa, jos pitää saada tuotteen hinta puristettua puoleen, mutta emme käytä kelluvan kansallisen valuutan heikennystä.
Jonkun on sitten pudotettava palkkojaan, jotta – kuten sanoit – vastaavat tuotteet tulevat yhtä edullisiksi. Jos taas tungetaan rahaa kehitystyöhön niin voi olla, ettei sieltä tule mitään parannusta, mutta kustannukset kasvavat.
Ja vaikka tuotekehittely etenisikin niin monella pienellä aloittelevalla yrityksellä on tärkeää saada sisämarkkinoilta imua ennen kuin lähtevät kilpailemaan kauemmas ostajista.
Jos nyt mietit ihan itse, että miten saat tuotteiden hintaa kammettua alas niin vaihtoehtoina on palkkaleikkauksien sijaan automaatiota, jolloin voidaan irtisanoa ne loputkin työntekijät.
Ja jos halutaan miehekkäästi tarpoa yliarvostetun valuutan kanssa (tuotantoon nähden) niin tehtaat sitten perustetaan ulkomaille. Se ei Suomen verotuloja auta. Sitten leikataan yövartiovaltiotasolle menot.
Päästään kyllä nopeasti kehitysmaaksi, mutta sitä tässä ilmeisesti moni tietämättään hakeekin.
Ilmoita asiaton viesti
Olet hakoteillä, en suinkaan halua Suomessa tuotettavien tuotteiden hintaa alas vaan ylös ja se onnistuu vain tekemällä tuotteita joista ollaan maailmalla valmiita maksamaan. Sveitsin palkkataso on Suomeen verrattuna lähes kaksinkertainen silti vienti vetää, miksi? Ei varustamo maksa Suomessa rakennettavasta loistoristeilijästä huippuhintaa siitä, että suomalaisilla on siniset silmät vaan laadusta ja osaamisesta jota tällä hetkellä löytyy parhaiten maailmasta Turun Pernon telakalta ja sen alihankkijoilta.
Ilmoita asiaton viesti
Itse olet hakoteillä. Aloitit ajatusleikin toteamalla, että tuotteet ovat t ä y s i n samanlaisia. Jos tuotteet ovat täysin samanlaisia, ainoa keino pärjätä aasialaisen, puolet halvemman tuoteen kanssa, on puristaa tuotteen hinta samaksi kuin aasialaisen. Eli toimia juuri niin kuin Myllyniemi kertoo.
Ilmoita asiaton viesti
Aa, siis jälkikasvusi mielestä oli ongelma, että suomalainen tuote ei maksanut tarpeeksi paljon siellä Kiinassa?
Laita hänen viestinsä sitten yritysjohtajille eteenpäin vaikka sähköpostitse, että kaksinkertaistakaa nyt ainakin tuotteiden ja palveluiden hinnat.
Ilmoita asiaton viesti
Et siis halua tai suostu ymmärtämään mistä puhun, sille asialle en minä eikä kukaan muukaan voi mitään. Olisiko sinun, jos aiot olla vakavasti otettava toimittaja, ehkä kannattaisi pyrkiä istumaan vientitellisuudesta vastaavien pöytiin, he ovat kun ovat olleet hiljaa eurokriisistä, kuitenkin siellä se tieto on, miksi Suomen kannatta eurossa pysyä.
Ilmoita asiaton viesti
”vientitellisuudesta vastaavien pöytiin, he ovat kun ovat olleet hiljaa eurokriisistä, kuitenkin siellä se tieto on, miksi Suomen kannatta eurossa pysyä.”
Oletko Granlund yhtään seurannut miten Suomen viennillä on viime vuosina mennyt?
Ilmoita asiaton viesti
Kerroit, että jo vastaavat tuotteet olivat kaksinkertaisella hinnalla myynnissä – että missä on ongelma?
Minusta ongelma on liian korkeassa hinnassa. Sillä ainakin minä ostaisin kahdesta vertailukelposesta tuotteesta sen edullisemman.
Millä keinoin katsot yritystemme voivan pudottaa hintojaan?
Et huomioi lainkaan sitä tosiasiaa, että kehitykseen uppoaa aina rahaa, eivätkä tulokset ole aina onnistuneita. Vastaavasti joskus rahoitus katkaistaan lähellä läpimurtoa. Näin aina vaan käy silloin tällöin, eikä tälle oikein voida mitään. Uskomus on varmasti tehdä hyvät rahoituspäätökset.
Uusia teknologisia tuotteita ei voida pakottaa syntymään. Tämä on nyt kuitenkin se johtoajatus.
Ehkä he ovat hiljaa eurokriisistä, kun eivät ymmärrä mistä on kyse? Miksi minun pitäisi mennä vakavasti otettavaksi kuuntelemaan tätä hiljaisuutta?
Ilmoita asiaton viesti
Henri ymmärtää, mistä sinä puhut, mutta sinä et ymmärrä, että Henri ymmärtää, että et ymmärrä.
”Jokainen, joka väittää, että EK:n valitus korkeista kustannuksista ei ole devalvaation vaatimista on joko valehtelija tai umpityperä. Valinta on vain siitä onko devalvaatio kreikkalainen työttömyysdevalvaatio vai valuuttadevalvaatio.”
https://tyhmyri.wordpress.com/2015/06/21/euro-ja-v…
Ilmoita asiaton viesti
No sanopa esimerkki siitä mitä SINÄ suomalaisena osaat tehdä paremmin kuin kukaan muu maailmassa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei me osatakaan,
ja siinä se pulma onkin,
pitäisi opetella tekemään paremmin.
Ilmoita asiaton viesti
Savusaunan lämmityksen, se riittää minulle. Suomessa on paljon erityisosaamista, Koneen hissit, Wärtsilän moottorit, Valmetin paperikoneet. Maailman suurimmat ja kalliimmat risteilijät rakennetaan Turussa.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomessa on paljon erityisosaamista, Koneen hissit, Wärtsilän moottorit, Valmetin paperikoneet. Maailman suurimmat ja kalliimmat risteilijät rakennetaan Turussa.”
Onhan tuota osaamista, mutta se ei ihan vielä riitä näille palkoille mitä Suomessa maksetaan, tarkoitan myös julkista sektoria ja meitä eläkeläisiä.
On kaksi vaihtoehta
1) parannetaan vielä osaamista
2) pudotetaan vähän palkkoja vientiteollisuudessa ja julkisella sektorilla, ja eläkkeitä kans.
Muita vaihtoehtoja ei pitäisi edes harkita.
Tämä hallituksen köyhien kyykyttäminen ei vielä riitä, se on vasta näpertelyä.
Se jää sen yhteiskuntasopimuksen varaan sitten kaikki.
Ilmoita asiaton viesti
Osaamista on parannettu kautta aikojen sekä Suomessa että muualla maailmassa joten idea on jo jokapäiväisessä käytössä.
Työajan lisäystä monet yrittäjät joutuvat kokeilemaan vaihtelevasti.
Ilmoita asiaton viesti
”Osaamista on parannettu kautta aikojen sekä Suomessa että muualla maailmassa joten idea on jo jokapäiväisessä käytössä.”
Varmastikin asia on näin kuin sanoit. Muuten täällä Suomessa ei mitään osattaisikaan.
Jotkut vain ovat ajatuksissaan hakoteillä ja ajattelevat vaikka mitä, vaikka että rahan arvoa veivaamalla sitä tuottavuutta parannetaan.
Ilmoita asiaton viesti
Sinulla on viisasta jälkikasvua.
Jos on tarpeeksi korkean teknologian tuotteita, niin voi välttyä jopa sisäiseltäkin devalvaatiolta, mutta kun sitä korkeaa teknologiaa ei niin vain hetkessä polkaista tyhjästä, niin siinä välissä pitäisi kyllä ensin vähän devalvoida, sisäisesti.
Ulkoisilla devalvaatioilla ei pärjää, sillä ne kiinalaiset löytää kyllä paikkoja missä työ on tarpeeksi halpaa, ja kyllähän ne bulkkituotemaatkin osaa sen devalvaatiotempun.
Ei muuta kuin kehittämään tuotantoa ja niinhän Sipilä lupasi tehdä, mutta onko tehnyt asialle mitään? Siellä hallituksessa kun on näitä devalvoijiakin.
Ilmoita asiaton viesti
Onks tästä olemassa kellään laajempaa kuvaa tai ajatusta ? No, ehkä ei ole tarkoituskaan olla. Kiitos erityisesti Henrille, kyllä tämä minun kuvaani sopii oikein hyvin, istuu hyvinkin tukevasti mutta eipä siihen ole mitään sanottavaa, kuten ei kyllä ole kenellään muullakaan.
”markkinoiden niskalenki” ja euron mielekkyys, siinäpä kysmyksiä. ”EU on kuin Neuvostoliitto. Sitä ei voi korjata ja se tulee kaatumaan, kuten Neuvostoliittokin kaatui”, Le Pen uhosi, joskus 2013.
Ilmeisesti tällä tulee olemaan paljon suurempia vaikutuksia kuin voisimme kuvitellakkaan – viittaan tässä kiristyneeseen maailmanpoliittiseen tilanteeseen ja kasvavaan paranoiaan, joka on omiaan lisäämään nopeiden virheiden määrää. Tosiasiassa emme ole milloinkaan olleet näin nopeassa liikkeessä, siis hetkessä tapahtuu enemmän kuin voi käsitellä => virheiden määrä kasvaa => epävarmuuden ja epäluulon määrä kasvaa.
No, en ole kyllä minäkään Kreikasta vuokrannut autoa tai mitään muutakaan kuin käteisellä …
Ilmoita asiaton viesti
Juncker tulistui EU-parlamentissa: ”Tekstaan Tsiprakselle”
🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kapitalistisen markkinatalouden ongelmat ovat ilmeiset; ponnistuksen ja palkinnon suhde on niin kovin väärä. Miksi näin on ? Koska kukaan ei kykene hallitsemaan tätä odotuksien ja arveluiden viidakkoa.
Tämä ongelma ei ole todellakaan uusi, Karl Marx päätteli; pääoma on sen vuoksi häikäilemättömästi työläisten ja heidän elämänsä pituutta vastaan, ellei yhteiskunta sitä pakota ottamaan näitä huomioon” ..ja miten on käynyt,etenkin meillä Suomessa.
Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yksityistäminen ja kilpailuttaminen on ajanut ruohojuuritason työntekijät köyhyysloukkuun. Miten käy SOTEn jälkeen .. huonosti.
Virheitä virheiden perään, vaikka kaikki on ollut tiedossa mutta kaikessa ahneudessa nämä virheet on kuitenkin tehty.
Voisivatko nämä ongelmat näyttäytyä muutokseen johtavana voimavarana vai näyttäytyvätkö ne vain nykyihmisen osana, jonka kanssa on vain elettävä?
Ilmoita asiaton viesti
This just in.
http://www.talouselama.fi/uutiset/wsj+tama+haastat…
”Nyt Wall Street Journal kertoo nimettömien lähteiden sanoneen, että Tsipras on odottanut tilaisuutta korvata Varoufakisin siitä asti, kun valtiovarainministerin suhteet euroryhmään katkesivat muutama kuukausi sitten.
Suurta kansansuosiota nauttiva Varoufakis antoi sunnuntaina The Telegraph -lehdelle haastatettelun, joka oli liikaa Tsiprasille ja johti valtiovarainministerin potkuihin.”
Laski Tsiprasin pisteet juuri, jos WSJ:n juttu pitää paikkaansa. Äänestäjä ei tykkää.
Ilmoita asiaton viesti
Aika puhinaa taas käydään. Tähän mennessä tapahtunut on toki kovaa leikkiä, mutta kuten jossain taisin todeta Canastan säännöillä. Bluffaaminen on taitolaji ja jos säännöt sallivat, niin siitä vaan.
Ei näitä kuvioita voi muuten selittää, kuvioita jotka alkoivat jo kauan sitten.
Euromaiden keskinäinen turpakäräjöinti alkaa näillä hetkillä ja sitten nähdään mitä tuleman pitää…Kreikalla ei siihen välttämättä ole mitään sanomista, kun euromaat alkavat keskenään aidosti katsomaan omia korttejaan ja sitä miten niitä vastuita oikein jaetaan.
Itse jaksan uskoa sisämarkkinoiden kykyyn elvyttää tilanne aika sukkelastikkin. Mille tasolle se on toinen juttu, mutta kuitenkin tasolle, jossa ei helvetillistä katastrofia pääse syntymään.
Kun jotakuinkin koulutettu ja yhtenäinen länsimaiseen demokratiaan oppinut sivistysvaltio ottaa iskuja vastaan, sen kyky puolustautua on aivan eri kuin kehitysmailla. Varsinkin kun velkojille annetaan mahdollisuus minimoida tappionsa, eikä menettää niitä totaalisesti.
Tätä tarkoitan euromaiden turpakäräjillä. Kuka saa isoimman potin ja vähiten tappioita. Siitä tullaan vielä vääntämään ja helleenit ihmettelevät vierestä.
Ilmoita asiaton viesti
No nyt se kuultiin ihan Junckerin suusta, että eurosta voi erota ja euro ei ole ikuinen. Minulle on kyllä vakuutettu tähän päivään mennessä aivan muuta.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/huippukokous-tul…
”Komissio on valmistautunut kaikkiin skenaarioihin. Meillä on yksityiskohtainen suunnitelma Kreikan euroeron varalle ja humanitäärisen avun toimittamiseksi”, komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker sanoo.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tässä Kreikkaa syyttämään, syyllisiä ovat EU, yhteisvaluutta ja omat poliitikkomme jotka tämän velkakuplan rakensivat ja veronmaksajillaan maksattivat. Päästivät huonosti talouttaan hoitaneen ja kirjanpitoaan väärennnelleen Kreikan yhteisvaluuttaan, lupasivat takuun Kreikan velanmaksukyvylle kun Kreikka oli maksukyvytön ja pitivät Kreikkaa sitten letkuissa 5 vuotta jotta velka nousi tarpeeksi korkealle ja laittoi sitten euromaat yhteisvastuuullisesti maksamaan Kreikan velkoja ja taitaa sitä yrittää vieläkin. Emmehän me täällä syytä Zimbabveakaan holtittomasta taloudenhoidosta vaikka varmasti olisi syytä.
Ilmoita asiaton viesti
Pitääkö Kreikan velkoja antaa anteeksi vai ei?
Mielenkiintoinen artikkeli aiheesta
The New York Times 07.07.2015: German Forgot Postwar History Lesson on Debt Relief in Greece Crisis.
Muuten olen sitä mieltä, että Kreikan saama tuki ei vahvista tai kehitä Kreikan taloutta lainkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kaima on kyllä Usarin parhaimmistoa.
Ilmoita asiaton viesti
Minäkin kiitän Henriä hyvistä blogeista. Tässä tyhmenpikin alkaa nämä asiat tajuamaan… 🙂
Ilmoita asiaton viesti