Susijumala Käsittelen pääosin jonninjoutavaa sontaa, minkä ei pitäisi kiinnostaa ketään.

Kiina nyt sitten kivikaudelle?

Kiina – tuo monien puheenvuorolaisten ylistämä edistyksellinen valtio – on mennyt devalvoimaan Yuaniaan eniten sitten yli kymmeneen vuoteen. Kiina ilmoitti pari päivää sitten viennin romahduksesta.

Kiinan keskuspankki kertoi seuraavansa valuuttansa arvon liikkeitä, ja pitävänsä sen "järkevällä" tasolla.

Kysymys kaikille näille ystävällismielisille Kiina-faneille, joiden mielestä devalvointi tai devalvoituminen palauttaa kansakunnan kivikaudelle: tuhoutuuko Kiina nyt sitten kokonaan, kun se menee vastoin teidän käsityksiänne tekemään toimia "joiden ei pitäisi olla edes mahdollisia"?

Älkää nyt kuitenkaan harmistuko, sillä emmehän me täällä Suomessa aio välittää tuon taivaallista siitä, mitä meidän viennille kuuluu. Itse asiassa, mitä vähäisempää meidän vienti on, sen enempi luontoa säästyy.

Lisäys 11.8.2015 klo 18:50:

Työeläkeyhtiö Ilmarisen sijoitusjohtaja Mikko Mursula Taloussanomissa: "Kiinan kilpailukyky on merkittävästi heikentynyt suhteessa Japaniin ja euroalueeseen. Juan on vahvistunut näitä valuuttoja vastaan. Kiinan keskuspankki selvästi hakee devalvaatiolla kilpailukykynsä parantamista."

Mursula jatkaa: "Kiinan kasvun hidastuminen tulee näkymään Suomen viennissä."

---

Kommentti: Mikäli useita puheenvuorolaisia on uskominen niin Kiinan pyrkimys devalvaatiolla on laittaa kiinalaiset asuntovelkaiset "velkahirteen". Sama logiikkahan tulee Kiinan keskuspankin noudattaa kuin mitä jos tällaista toimintaa harrastettaisiin Suomessa?

Mitkähän ovat tuon devalvaation Suomen viennin vaikutuksia, mistä Mursula kertoo? Palstaamme lukiessa olen törmännyt tämän tästä väitteeseen, ettei devalvaatiolla saavuteta mitään vientihyötyä – ja siis Kiinan kannaltakaan tällaisesta tuskin on kyse.

Kiinalaisten tulee vaan ruveta valmistamaan laitteita, joilla on kysyntää maailmalla. Ei voi kuin murheellisesti pudistella päätään, kun katsoo esimerkiksi kiinalaisen teknologiakehityksen tasoa. He voisivat vaikka ruveta panostamaan elektroniikkateollisuuteen. Erityisen takapajuista meno on Pearl River Deltalla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (47 kommenttia)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Uutisten mukaan Kiina devalvoi 1,9 %, tuskin sillä kivikaudelle palataan.

http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2015/08/11/ki...

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Oletko sitä mieltä, että tämä jää tähän?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #3

Minusta tämä liike melko välittömästi murheellisten vientilukujen jälkeen kertoo enempi siitä, että viennin määrä on tärkeämpi tekijä.

SDR-toiveiden vuoksi liikeet ovat olleet ennen alle 0,2 prosenttia, mutta ei SDR:nkään vuoksi koko omaa kansaa haluta teurastaa. SDR onkin ollut taustalla, mutta nyt se ollaan romuttamassa.

Voi olla, että näin pieni liike tehtiin "toivotaan, toivotaan" -hengessä niin, etteivät ne SDR-ajatukset tuhoutuisi. Mutta koska vienti on etusijalla niin sanoisin, ettei tämä jää tähän. Devalvaatio on vientilukujen romahduksen edessä liian pieni.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #6

Kun ei ole globaalia kysyntää, varsinkaan päämarkkinoilleen Eurooppaan niin ei ole, eiköhän Kiina keskity kotimaan markkinoihin.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #11

?

Siis oletatko ihan vakavissasi, että Kiinan hallinto ihan vain tylsistymisen vuoksi ja "piruuttaan" menee tällaista tekemään?

Pyöräyttivät "onnenpyörää" ja tuli "devalvaatiosektori"? Niinkö?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #12

?

Ihan "piruuttaanko" oletettiin että Kiina tulee viennin romahduksen johdosta devalvoimaan?

Chinese Trade Crashes, And Why A Yuan Devaluation Is Now Just A Matter Of Time

http://www.zerohedge.com/news/2015-08-08/chinese-t...

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #14

Otteita linkistäsi:

"the driver's seat of global commerce: the country whose July exports just crashed by 8.3% Y/Y (and down 3.6% from the month before) far greater than the consensus estimate of only a 1.5% drop, and the biggest drop in four months following the modest June rebound by 2.8%: China."

"Slower sequential export growth likely contributed to the slowdown in industrial production growth in July. Weaker export growth is likely putting more downward pressure on the currency"

"the collapse in exports seems to be driven by renewed weakness in the EU demand." (tää on siis ihan itse aiheuttamaamme heikkoutta, mutta Kiina ei sitten halunnutkaan katsoa vain vierestä ja riutua meidän mukanamme).

"but has held off weakening the yuan as China seeks reserve- currency status.

“Exports are no longer an engine for China growth -- no matter what the government does, it’s just impossible to see strong export growth as in the past,” said Bank of Communications economist Liu Xuezhi. “It means additional slowdown pressure, and it requires the government to be more aggressive in the domestic market.”"

No, nyt ei enää pitäytynyt heikentämästä, vai oletko edelleen eri mieltä Kiinan strategiasta?

"So while one can repeat that the PBOC will have to lower rates again until one is blue in the face (even as out of control soaring pork prices make it virtually impossible for the local authorities to ease any more), the realty is that, as we warned in March, a Chinese QE is now inevitable. Why? Because while the government is already clearly buying stocks thereby validating the "other" transmission mechanism, the only thing the PBOC still hasn't tried is to devalue the Yuan. As global trade continues to disintegrate, and as a desperate China finally joins the global currency war, it will have no choice but to devalued next."

Uutta pukkaa. Kirjoitit ensin, että tämä jää tähän, mutta sitten lykkäät minulle linkin, jossa väitetään toista.

Jos haluat väitellä kanssani, niin vaihda taktiikkaa: älä lähetä minulle linkkejä, jotka alleviivaat minun sanomaani ja yliviivaavat sinun sanomisiasi. :)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #17

Kas kun en aja yksisilmäisesti yhtä mielipidettä, muuttuvat tekijät pitää aina ottaa huomioon ;)

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #18

Hienoa, milloin tämä "muuttuneiden tekijöiden huomioonottaminen" aloitetaan euroalueella?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #20

Eiköhän niitä ole otettu jo, paitsi joku puolue, joka ei ottanut huomioon dominoefektiä jos Kreikan olisi annettu kaatua myöntämättä ensimmäistä tukipakettia :)

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #21

Ja mitä huonoa siinä dominoefektissä olisi ollut? Sekö, että euro olisi lakannut olemasta?

Mielestäsi tämä Suomenkin taaperrus suossa on kaiken tämän väärti?

https://marketmonetarist.files.wordpress.com/2015/...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #22

"Ja mitä huonoa siinä dominoefektissä olisi ollut?"

Ellet osaa arvioida mitä vaikutuksia sillä olisi ollut Suomellekin niin ymmärrän paremmin kantojasi.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #23

Me tulemme sen dominoefektin mitä ilmeisimmin vielä näkemään - mutta vain suurempana ja huonommassa asemassa (taloutemme on näivettynyt hiljalleen tänä pitkitysaikana).

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #26

Tuossa jäi arvioimatta missä jamassa taloutemme olisi jos dominoefekti olisi lähtenyt liikkeelle, mutta Kiinastahan tässä oli kyse. Tosin Kiinan päämarkkinat ovat Euroopassa, joten dominoefekti olisi vaikuttanut sinnekin.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #27

Seija, kommentissasi 11 sinä sanoit Kiinan keskittyvän kotimaanmarkkinoihin, miten devalvaatio niitä piristää !

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #31

No jos vienti ei devalvoinnista huolimatta ala vetämään niin jostainhan sitä kasvua on saatava. Sitä paitsi talouden rakennemuutoshan siellä on meneillään.

Talouden painopisteet ovat muuttumassa ja Kiina on siirtymässä
vähitellen vienti- ja investointivetoisesta talouskasvusta
palvelusektorin ja kotimaisen kulutuksen tuomaan kasvuun.
Palvelusektorin osuus BKT:stä oli vuonna 2013 ensi
kerran suurempi kuin teollisuuden osuus. Tämän vuoden
tammi-kesäkuun BKT:stä palvelusektori kattoi jo puolet.

http://www.suomenpankki.fi/bofit/seuranta/viikkoka...

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #32

Ja minun näkemys on, että jos vienti ei ala vetämään tällä devalvaatiolla, niin lisää on luvassa.

Täällä on nyt ilmeisesti elossa joku sellainen harhaluulo, että tällainen "rakennemuutos" voisi toteutua viennin romahtaessa kertaheitolla yli kahdeksan prosenttia?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #33

"Ja minun näkemys on, että jos vienti ei ala vetämään tällä devalvaatiolla, niin lisää on luvassa."

Yhdy joukkoon, onhan siitä epätietoisuutta:

Analysts ask, though, whether this really is a one-time move from China.

http://www.bbc.com/news/business-33858433

"Täällä on nyt ilmeisesti elossa joku sellainen harhaluulo, että tällainen "rakennemuutos" voisi toteutua viennin romahtaessa kertaheitolla yli kahdeksan prosenttia?"

Jospa nyt katsottaisiin edes vähän eteenpäin, edes muutama päivä. Miksi muuten rakennemuutos on lainausmerkeissä?

China's devaluation raises currency war fear as Greece strikes deal

http://www.reuters.com/article/2015/08/11/us-marke...

PS. Kiinalaiset on vanha kauppakansa ja luultavasti laskeneet helmitaululla devalvointinsa seuraukset. Eihän se talous ole siellä sattumalta kasvanut.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #34

Totta kai katsotaan pidemmälle. Se on siksi "rakennemuutos" lainausmerkeissä, että sellainen voi toimia maltillisilla luvuilla. Nuo luvut kielivät kaaoksesta.

Sellaisesta, joissa keskuspankki ei istu käsiensä päällä, kuten meillä täällä Suomessa Suomen Pankki tekee vastaavassa paniikissa. Ja Suomen tilaahan tässä voidaan katsoa jo noin seitsemän vuoden ajalta - riittänee siihen kategoriaan "edes muutama päivä"?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #35

En ihan heti kaaokseksi sanoisi vaikka kiinalaisten tilauskirjat eivät uutisten mukaan ole likimainkaan täynnä.

Arvostan kovasti talouteen perehtymistäsi, mutta arvostaisin enemmän jos ottaisit huomioon muutkin kuin omia arvioitasi tukevat tekijät, ja varsinkin muuttuvat.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #36

Laitetaan tähän nyt kohdistetusti sinulle - lisään tuohon itse avaukseen samat asiat:

Työeläkeyhtiö Ilmarisen sijoitusjohtaja Mikko Mursula Taloussanomissa: "Kiinan kilpailukyky on merkittävästi heikentynyt suhteessa Japaniin ja euroalueeseen. Juan on vahvistunut näitä valuuttoja vastaan. Kiinan keskuspankki selvästi hakee devalvaatiolla kilpailukykynsä parantamista."

Mursula jatkaa: "Kiinan kasvun hidastuminen tulee näkymään Suomen viennissä."

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2015/08/11/kiin...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #39

Mittees juuri tuossa ylempänä kirjoitin: arvostaisin enemmän jos ottaisit huomioon muutkin kuin omia arvioitasi tukevat tekijät :)

Ja että jos odotettaisiin edes muutama päivä.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #40

Sitähän varten minulla pitäisi olla näitä vastaväittelijöitä. Mutta kun useimmat heistäkin tarjoilevat vain omia arvioitani tukevia tekijöitä. ;)

Ja mitä odottamiseen tulee: voi olla, että joudun odottamaan kauemminkin sitä, kun esimerkiksi Granlund tulee kertomaan, miten kiinalaisten tulee devalvaation sijaan tehdä tuotteita, joilla on maailmalla kysyntää.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #42

"Sitähän varten minulla pitäisi olla näitä vastaväittelijöitä. Mutta kun useimmat heistäkin tarjoilevat vain omia arvioitani tukevia tekijöitä. ;)"

Ei meillä pelätä, isä vastas :) - Joskus kun vaan vähänkin on tietoa, mutta pankkimaailmaankaan en ole pintaa syvemmälle perehtynyt. Siitä kai johtuukin että luen bloggauksiasi vain sattumoisin, nyt satuin lukemaan.

ja kevennys, Henri

https://www.youtube.com/watch?v=W0bidd0Uhvk

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #11

Jospa Kiina onkin salassa päättänyt tehdä ns. nopean 5%:n tuottavuushypyn, oman rakennemuutoksen ja samalla oman yhteiskuntasopimuksensa sekä potkia käyntiin sisäisen devalvaation Suomen tyyliin? :-)
Tämä juanin devalvaatio olisikin silloin vain hämäysliike, koska jotkut luulevat sen helpottavan vientiä... :-D (kjäh, kjäh...)

Käyttäjän Mikko-VilleMtt kuva
Mikko-Ville Määttä Vastaus kommenttiin #3

Loppuviimein Kiinaa kiinnostaa vain riittävä kasvu, koko maan taloudellinen ja poliittinen vakaus on siitä kiinni.

Lars Christensenin artikkeli on lukemisen arvoinen:
http://marketmonetarist.com/2015/08/11/china-shoul...

Kommenteissa Lars ottaa kantaa siihen mitä markkinoiden näkökulmasta tarvitaan:
"Furthermore, I don’t think that we would be in for a “currency crisis”-size correction (50-80%) in the currency. So ball-park – very ball-park – I would say between 10 and 20%."

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #41

Financial Timesin näkökulmapuolella taas muistellaan, kun pääjehu Li sanoi maaliskuussa:

"Me emme halua nähdä Kiinan valuutan lisädevalvoitumista, koska emme voi olla riippuvaisia devalvaatioista vauhdittaaksemme Kiinan vientiä."

Niin. Siitä huolimatta nyt vain tuli tällainen "devalvoituminen". Etten sanoisi, että jopa ihan päättämällä päätettiin devalvoida.

Eikö ole Mikko-Ville kummallista, kuinka keskellä pösilöiden planeettaa edistyksellinen euroalue on? Täällä kun on sentään ihan suosiolla muodikkaasti downshiftailtu moni maa pois talouskasvun oravanpyörästä. :)

http://www.ft.com/intl/cms/s/0/dfc1f2f2-4024-11e5-...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #41

Hyvä kirjoitus, ja taloudellisen sekä poliittisen vakauden suhteen kiinalaisia haastaa mm. ruuan saannin varmistaminen ei niin pienelle väestölleen. Pitkäjänteisiä ja kärsivällisiä kun ovat niin sitäkin on pohjustettu Afrikasta, E-Amerikasta, Euroopastakin vuokrapelloilta Ukrainasta ja viimeksi vuokraamalla viljelysmaata Aasian puolelta Venäjältä. Johdonmukaiseltahan kaikki vaikuttaa vaikka isossa maassa kasvukipuja onkin.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Tähän voi suhtautua kahdella tavalla.

Kiinasta saa halpaa tavaraa entistä halvemmalla.

Suomen vienti vaikeutuu ja kilpailukyky heikkenee edelleen.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Erityisesti tuo toinen tapa suhtautua on se, mistä Suomi ei ole ollut pitkään aikaan tippaakaan huolissaan.

Jyrki Paldán

Unohtamatta tietysti sitä että jo valmiiksi keinotekoisen halpa valuutta aiheuttaa Kiinalaisille itselleen massiiviset hyvinvointitappiot.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Pari prosenttia. Merkitys pikemminkin psykologinen. Muutenkin maailman toiseksi suurimmalla taloudella on kokolailla erilainen liikkumavara kuin jollain 5 miljoonan ihmisen taloudella, vai oletko eri mieltä? Mutta jos kiinan mallia kaipaat, niin pois työntekijöiden oikeudet, pois turhat monipuoluejärjestelmät ja palkkataso murto-osaan nykyisestä. Jokaisella toki voi olla omat tavoitteensa, mutta itse en kyllä ottaisi Kiinaa siksi mallimaaksi jota Suomen pitäisi seurata.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Ajatukseni kirjoitin Seijalle kommenttiin numero #6.

Ota huomioon tämä ajoitus.

Ja olen eri mieltä kansakunnan koon ja liikkumavaran korrelaatiosta. Ilmeisesti pidät sitten Islantia sinä maailman suurimpana talousmahtina, koska sen "liikkumavara" oli vielä suurempi?

Kyllä se "liikkumavara" on kipsattu eurojäsenyyden myötä.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Soinin viisauksia pahoinpidellen. Ei pidä kuvitella että herneelle ja kurpitsalle sopii sama lippalakki ;)

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #13

Totta. Mutta euroalueella ei olla vielä hoksattu, että erikokoisiakin lippalakkeja voisi tehdä. Sen sijaan runnotaan osa päistä liimapuristimiin.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Suomessa väännetään kauheasti kättä siitä, että saataisiin viiden prosentin tuottavuusloikka (=työtuntien palkkatason lasku) aikaiseksi. Ja mietitään, mitä se tekisi ostovoimalle ja yksityiselle kysynnälle, jne.

Sitten taas niissä maissa, joissa keskuspankki voi sanoa, että "meillä on inflaatio- tai työllisyystavoite" (USA, UK), valuutta kelluu heikommaksi, ja niissä maissa, joissa valuuttakurssi on sidottu, voidaan valuutta devalvoida heikommaksi.

Kiinasta kannattaa ottaa opiksi vain se, mikä kannattaa. Ihan kuten kaikesta muustakin. Itse en harrasta ajattelua, että jos joku tekee paljon väärin, kaikki, mitä se tekee, on väärin.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Jälleen erinomainen peruste liittovaltion ja vahvan EKP:n puolesta.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #29

Ymmärtääkseni Juhani ei ole koskaan kiistänyt tulonsiirtounionin toimintaa. Hän vain taitaa nähdä sen poliittisesti mahdottomana toteuttaa.

Tykein ja kiväärein ne keskilännen puuvillavaltiotkin pistettiin ruotuun.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen Vastaus kommenttiin #30

joo mä eilen kerroin blokis ettei syynä ole euro vaan tyhmä politiikka. jos luodaan vahva liittovaltio joka panostaa hyvinvointiin, kyllä sekin toimii.

jos taa erotaan eurosta ja keksitään nerokas vahvan markan politiikka uudestaan, seuraukset on tiedossa.

islanti on suurvalta. valtion suuruus lasketaan: asukasmäärä x bkt x kansalaisten äo. islanti on ilmiselvästi tuhat kertaa euta isompi maa. lähes kiinan veroinen.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen Vastaus kommenttiin #30

Juuri noin. Se, mitä J-P. Vuorela ym pitävät hyvänä ideana, on hyvä idea myös minunkin mielestäni. Mutta minun ja heidän leirinsä ero on, että pidän sitä ideaa toteutuskelvottomana, ja todennäköisesti, jos sitä lähdettäisiin toteuttamaan, saataisiin aikaiseksi jotain kamalaa, eikä ongelmia ratkaisevaa.

Siis ihan oikeasti - EU-virkamiehet ja kansallisen tason poliitikot sörkkimässä kasaan jotain liittovaltiota euroalueelle? Riittävän syvää ja vahvaa, demokraattista ja sellaista versiota, joka kaikille nykyisille jäsenille sopii?

In your dreams.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Onko joku sanonut, että devalvaatio palauttaa maan kivikaudelle? Sitä en olelukenut.

Kiinan juan ei ole täysin vaihdettava ja täysin kelluva, vaan manipuloitavissa oleva valuutta tiettyine määriteltyine raameineen. Siinä mielessä Kiina on kansantaloudellisesti lähempänä kivikautta kuin EU tai USA, tosin edennyt siitä ajanjaksosta suurin harppauksin viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vielä 90-luvun alussahan Kiinassa oli kaksi valuuttaa - kansan RMB ja valuuttakauppojen juan.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Harmittaako tämä nyt NOIN paljon? :D

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

joo kiinan valuutta on kivikannassa, usa o edistyksellinen, ne o sitoneet omansa ruplaan. eli valuutta on kiinteä.

meniks läpi? kyse oli tsoukista. kiinan valuutan kurssin määrää kiinan kommunistisen puolueen keskuskomitea ja usa valuutan kurssin usa pressa (se voi vaihtaa fedin johtajan joten uskollisuus on taattu).

kiina on siis muinaisempi systeemi koska päätöksenteko on demokraattisempaa mut moderniuden takaa et kaikki päättäjät o kommunistisen puolueen jäseniä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Höpöti!

USA:n taloudelliset fundamentaalit määrittelevät markkinoilla taalan kurssin ja "FEDI" voi ainoastaan pyrkiä vaikuttamaan siihen tasauttavasti omine rahapoliittisine toimenpiteineen. Sellainen vaikutus on varsin rajallinen.

Kiinan "valuutta" oli pitkään sidottu dollariin tietyllä kiinteällä kurssilla, kunnes markkinoiden (ja USA:n) paineesta johtuen sille annettiin tietty vaihteluväli. Vähän samaan tapaan kuin Suomen markalla oli siihen aikaan, kun varsinaisia devalvaatioita vielä suoritettiin. Silloin ei ollut kyse samantapaisesta rakenteiden romahduksesta kuin 90-luvun alussa, vaan yksinkertaisesti putken paikan siirtämisestä alemmaksi tai ylemmäksi.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen Vastaus kommenttiin #48

meinaat ettei koron laskeminen miinus 30% ja muutaman tuhannen biljoonan taalan painaminen vaikuta kurssiin lyhyellä aikavälillä? no mä oon väittänyt että eurooppa vois ryhtyä toimimaan pelkkänä kuluttajana, painas vaan rahaa ja ostas rojua. mukavaa että joku muukin uskoo samaan.

siks mä duuniskin mainostan omaa vaaliohjelmaani. 3000 e kk tassuun kansalaispalkkaa, tehkööt kiinalaiset ja saksalaiset romua, me kulutetaan.

Käyttäjän ToniSaari kuva
Toni Saari

Ja niimpä ostin vitosella bitcoinia. Ei vara venettä kaada.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset