*

Susijumala Käsittelen pääosin jonninjoutavaa sontaa, minkä ei pitäisi kiinnostaa ketään.

Kiinaa, Kreikkaa, Suomea ja persuja

Eilen kirjoitin siitä, miten Kiina päätti lähteä devalvoinnin tielle. Tänä aamuna pienestä flunssasta toipilaana huomasin kuitenkin uutisen siitä, miten Kiinan keskuspankki vakuuttaa, ettei tästä tapaa ole tulossa. Somessa totesin, ettei tuon varmemmin voi sanoa, että "tämä ei jää tähän". Eikä se jäänytkään. Tänään devalvoitiin lisää.

Se, miksi näin tehdään, selviää eilisestä kirjoituksestani. Kirjoitukseni kommenttipuolella pohdittiin eilen myös sitä, jatkuuko devalvaatiolinja vai ei. Uskalsin väittää sen jatkuvan. Minun haluttiin "odottaa edes muutama päivä". Odotin.

 

Persut, Suomen talous ja Kreikan kolmas paketti

Toiseksi olen huomannut kovaakin kritiikkiä perussuomalaisten kannasta ns. Kreikan kolmanteen tukipakettiin. Kritiikki on aina tervetullutta.

Kuten aiemmin, meiltäkin on ehdottomasti vaadittu aina kritiikin ohessa vaihtoehtoja. Muutoin kritiikki on tuomittu "puskista huuteluksi". Oletan siis, että perussuomalaisetkin ovat oikeutettuja kysymään kritiikin esittäjiltä sitä vaihtoehtoa.

Eli: millä enemmistöhallituksella nykyisessä eduskunnassa tuo kolmas tukipaketti kaatuu varmuudella? Jos osaatte kertoa tämän niin perussuomalaisten tulisi minun mielestäni vakavissaan harkita hallituksen kaatamista ja muodostaa uusi toimimattoman tukipaketin "torppaajahallitus".

Jos taas tukipaketti menee kriitikoiden mielestä joka tapauksessa lävitse niin kaivataanko nyt taas porvari-vasemmisto -pohjaista sateenkaarihallitusta? Eivätkö edelliset neljä vuotta kertoneet riittävällä tarkkuudella, ettei ainakaan siitä tullut yhtään mitään?

Olaanko nyt siis huolissaan Kreikan tukipaketista, Suomen taloudesta vai perussuomalaisten hallituspuoluestatuksesta? Jokainen saa laittaa asiansa tärkeysjärjestykseen. Se olisi jopa suotavaa, sillä taloustilanne on erittäin vaativa, jopa hankala.

Perussuomalaiset ovat kertoneet jo tälläkin vaalikaudella, että tukipaketti ei toimi. Me perussuomalaisissa odotamme sitä, että muitakin puolueita tulee samaan johtopäätökseen. Kreikkaa on nyt roikotettu kahden epäonnistuneen ohjelman ja viiden vuoden ajan, eikä valmista ole tullut.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

18Suosittele

18 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (39 kommenttia)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Henri, katsotaanko silti vielä muutama päivä lisää:

Kiinan keskuspankki alkoi taas tukea juanin arvoa

Kiinan keskuspankki alkoi yllättäen tukea juanin arvoa 15 minuuttia ennen kaupankäynnin päättymistä.

Keskuspankin käskystä valtion omistamat pankin alkoivat myydä dollareita. Se nosti juanin kurssia prosentin 6,387 dollariin.

http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/kiinan+kesku...

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Historian kirjoihin jäävät aina edellisen kaupankäyntipäivän päätöslukemat. Olisihan tuo "tukeminen" voitu tehdä vaikka kolme tuntia ennen.

Tarkka lukija laittaa merkille tuon sanan "yllättäen".

Jotain voi näistäkin päätellä?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Arvelisin että aikovat keikuttaa jotain, mutta mitä selvinnee lähikoina. Sillä eihän tämäkään hyvältä kuulosta vaikka vahvistusta ei olekaan:

Some economists believe China's economy is already growing only half as fast as official data shows, or even less.

http://www.reuters.com/article/2015/08/12/us-china...

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #8

Kiinan "lukuja" on epäilty jo kauan. On siitä ainakin se vuosi aikaa, kun porukat vertaili jättipankki HSBC:n ja Kiinan tilastoviranomaisten julkaisemien ostopäällikköindeksien eroavaisuuksia.

Niitä nimittäin oli. Paljonkin.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #9

No jos ne nyt poikkeavat merkittävästi virallisista luvuista niin saattavathan nuo heiluttaa yuania ja seurata vaikutuksia, meneekö niin kuin ovat suunnitelleet, todennäköisesti ovat. Ruplakin siitä jo sai siipeensä, joten vienti itänaapuriin ei ainakaan sen myötä piristy.

http://www.rt.com/business/312259-ruble-drop-china...

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #10

Parahin Seija,

olemme hämmästyttävän usein tekemässä samanlaista diagnoosia, mutta sitten reseptejä rustaillessamme päädymme koko lailla erilaisiin hoitomuotoihin.

Minusta se on hieman sääli. Olemme mielestäni kokeilleet aivan tarpeeksi pitkään "teidän troppejanne", ja tulos on tässä.

Toivottavasti saamme pian tilaisuuden käyttää näitä "meidän troppejamme". Minusta jotain tulisi ainakin tehdä. Pian.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #11

Henri kultaseni, olen sitä mieltä että jos olisitte päässeet kokeilemaan troppejanne Kreikan 1. tukipakettiin niin k... oltaisiin, jatko onkin sitten toinen stoori :)

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Hei Seija,

no nyt olisi sitten toinenkin odottelupäivä takana.

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2015/08/13/kiin...

Joko tämä alkaisi riittää evidenssinä?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #22

Hidastumassa? Mikä tilanne on nyt sitten siihen lähtötilanteeseen nähden?

Eikös mun alkuperäinen epäily kohdistunut siihen ilmoittaessani, ettei nämä devalvaatiot siihen yhteen kertaan lopu?

Ja tuossa uusimmassa linkissäkin todetaan tämä päätöskurssin merkitys (miksi tuettiin varttitunti ennen päätöstä? No siksi, että seuraavana päivänä devalvoidaan lisää!)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #24

Niinhän ilmoitit, ja jossain luki niinkin etteivät kiinalaiset tiedä itsekään mitä tekisivät. Keskuspankin selitys on tässä, saatat olla lukenutkin:

The central bank sets a rate for the yuan each day, and the currency is then allowed to vary plus or minus 2 percent from that figure. Market pressure, thanks to capital outflows and China's slowing exports, has lately been pushing the currency lower in its permitted range. In cutting the "daily fix" by almost 2 percent, the central bank has accommodated the market's preference for a cheaper yuan -- and, in effect, that's how the People's Bank of China explained its action.

http://www.bloombergview.com/articles/2015-08-11/c...

Reino Jalas

Mitäs noi kinkkien devalvoinnit tekee yhteenlaskettuna tähän mennessä?

100 * 0,019 * 0,016 = 103,04 = 3.04%

Kertaalleen kun Juan vielä devalvoidaan, aletaan olla samassa tavoitteessa kuin Sipilän hallituksen ajaman yhteiskuntasopimuksen avulla saatava 5% hintakilpailun etu.

Suomessa hintojen verrokkimaina pidetään Ruotsia ja Saksaa ja niiden työtuntien hintoja. Olisi mukava tietää mikä on Kiinan verrokki. Vertaako se kiinalaisten tuntipalkkoja uusien halpamaiden Vietnamin ja Indonesian tuntipalkkoihin?

Täältä Suomesta katsottuna näyttää erikoiselta, että Kiinan halvoilla tuntihinnoilla ei pärjää. Silti vaan tuolla jättimaallakin on pakottava tarve petrata prosentti kerrallaan omien vientisatamiennsa hintakilpailukykyä.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Katsotaan historiaa. Vuosien ajalta yuan on liikkunut vuorokauden aikana 0,16 prosenttia suurimmillaan. Ilmoittamasi 3,04 prosentin kahden päivän devalvaatiot ovat siis tasan 19-kertaiset.

Ja kuten eilen jo rohkenin väittää, näitä tehdään kunnes haluttu taso on saavutettu, eli kunnes Kiinan vienti piristyy yli 8 prosentin montustaan.

---

Se, mikä Suomesta katsottuna näyttää erikoiselta on se, että me emme itse tee yhtään mitään, vaan annamme muiden pitää huolta omistaan. Se, mikä siitä tekee erikoista on se, ettemme ajattele lainkaan omaa parastamme.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Henri; "Olaanko nyt siis huolissaan Kreikan tukipaketista, Suomen taloudesta vai perussuomalaisten hallituspuoluestatuksesta?"

Suoraan kysymykseen esitän oman näkemykseni siitä mistä muiden kuin PS:n kannattajat ovat huolissaan. Ehdoton ykkönen noista kolmesta on se kun PS on hallituksessa. Tuolla perusteella on sitten lupa irvailla vaalilupausten pettämisestä Kreikan tukipakettipolitiikassa. Sen sijaan monikaan ei näytä olevan huolissaan taloustilanteestamme.

Noilla edellä mainitsemillani huolissaanolijoilla on jotenkin päässyt unohtumaan tai ei yksinkertaisesti haluta muistaa kuinka Kataisen-Urpilaisen hallitus meni ja hyväksyi sellaisen hirviön kuin EVM (Suomen osuus sopimuksen mukaan 1,44 mrd + n. 11 mrd), jota nyt sitten käytetään sumeilematta jopa maksukyvyttömän Kreikan jatkuviin tukipaketteihin. Ja jatkuuhan ne. Etenkin jos vielä mennään siihen että euromaat takaavat IMF:n lainoitusosuuden EVM:stä jotta saadaan IMF mukaan rahoituskuvioihin. Saksassa tuota jo selvitellään ja jos vihreää valoa näytetään, niin mitä ilmeisimmin myös Suomi on vastuita ottamassa lisää Saksan vanavedessä kuten aiemminkin vai?

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2015/08/12/...

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Suomi on aina profiloitunut Saksan peesaajaksi kriisin käänteissä. Jos jollakulla on päätöksentekovaiheesta todiste siitä, että eurokriisiasioissa Suomi ja Saksa ovat tehneet erilaiset ratkaisut niin todistakoon sen minulle.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Kiinan kiemurat kalskaa kotimaankin kamaralla: kauhua, kaameutta και kunnolla keulaan:

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2015/08/12/nyt-...

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Tuosta Kiinan devalvaatioprosentista (3,1%) ei tarvitsisi olla yhtä lailla huolissaan, jos kyseessä olisi Islannin (0,3 milj. as.), Norjan (5,1 milj.as.) tai Sveitsin (8,1 milj.as.) kokoinen maa. Mutta,
Kiinassa sattuu olemaan noin 1.360 milj.as. ja se tunkee mm. halpavientiä ja investoi eri puolille... :-)

Käyttäjän juhakuittinen kuva
Juha Kuittinen

No onneksi perussuomalaisilla on äänestysohje tuohon Kreikan kolmanteen tukipakettiin.

"Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini linjaa, että hallituksessa puolue jättäisi äänestämättä Kreikan kolmannen tukipaketin puolesta."

http://yle.fi/uutiset/soini_kreikka-tukea_ei_meilt...

Käyttäjän KariIlkkala1 kuva
Kari Ilkkala

Vietin juuri 7 viikkoa USA:ssa ja kun oli aikaa, päivitin tilannekuvan maan ja maailman taloudesta.

Kiinan kuplaahan on ihmetelty jo vuosikausia. Ei sen pitäisi kenellekään tulla yllätyksenä, että lähestulkoon pelkillä investoinneilla kasvanut maa ei voi siirtyä kivuitta kulutustalouteen niin, että moninkertaiset yli-investoinnit tulisivat maksettua. Tai siis maksetaanhan ne, ultrasäästäväisten tavallisten kiinalaisten elämänsäästöt polttamalla.

USA on velkavivuttanut taloutensa tavalla, joka luo ja kärjistää suuren joukon riskejä. Ei tarvitse edes epäillä kansainvälistä salaliittoa USA:n kaatamiseksi. USA:n pumppaa velkavetoisesti liuskeöljyä, joka on
a) itsessään kallista, ja
b) jonka tuotannon ylläpitäminen vaatii jatkuvia lisäinvestointeja, jotka
1) USA:n velkaelvytys on mahdollistanut luonnottoman alhaisella korolla ja
2) joiden takaisinmaksu on nykyisillä hinnoilla mahdotonta ja
3) joita on pakko jatkaa kassavirran ylläpitämsiseksi.

Eli USA työnsi kaulansa ulos ja kutsui OPECia, joka pumppaa voitolla vielä kun öljy on alle 30 $/barreli, että lyö tähän. USA:n satojen miljardien liuskekupla puhkeaa lokakuussa, viimeistään huhtikuussa vain sillä, että OPEC pumppaa jalka suorana.

Samasta syystä Kiina, samalla kun voitelee omaa konettaan devalvoimalla, voi riittävästi devalvoimalla lyödä USA:n talouden lättäjalaksi. USA:n tehdastilaukset ovat laskeneet jo 8 kk putkeen, ja pörssin ruutitynnyri suorastaan kerjää jotakuta raapaisemaan.

Hieman off topic eurosta:

Jos euron pelastaminen vaatii EMU-laajuisen yhteisen talouspolitiikan ja tulonjakounionin, niin esim. tämänpäiväisten 2016 budjettiuutisten valossa, MISTÄ, KENELTÄ ja MITEN kerättäisiin Suomessa ne rahat, jotka pitäisi lähettää euroalueen heikompien talouden tilkkeeksi - eikä silloin olisi enää kyse lainoista, vaan tulonsiirroista.

Kaikki eurofanit voisi vastata tähän simppeliin kysymykseen.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

"2) joiden takaisinmaksu on nykyisillä hinnoilla mahdotonta"

USA:ssahan varastoitaan liuskeöljyä enenevässä määrin odottamaan hinnan nousua.

http://www.reuters.com/article/2015/07/24/us-usa-o...

EDIT: MISTÄ, KENELTÄ ja MITEN kerättäisiin Suomessa ne rahat, jotka pitäisi lähettää euroalueen heikompien talouden tilkkeeksi - eikä silloin olisi enää kyse lainoista, vaan tulonsiirroista.

Eikös täällä olla kirjoitettu että Suomen talous on kohta Kreikan luokkaa, ja silloinhan oltaisiin saamapuolella?

Käyttäjän KariIlkkala1 kuva
Kari Ilkkala

Hyvä Seija,

öljyn varastointi ei ole mikään vastaus liuskeöljyporaajia odottavaan velkaimploosioon, varastossa oleva öljy ei ole enää heidän omaisuuttaan. Poraajien "varasto" on maan alla, eli kustakin kaivosta vielä nostettavissa oleva öljy, joka on heidän pankkien syynäämissä taseissaan varallisuuseränä.

Nyt on osoittautumassa, että yhtiöt säännönmukaisesti yliarvioivat reservit jopa 100% verrattuna kaivojen toteutuneisiin tuottoprofiileihin juuri siksi, että saisivat pankeista enemmän velkaa. Tämä tietysti kostautuu kaivojen ehtyessä lainojen lyhennyksiä nopeammin.

Ja Seija, kannattaisi perehtyä asioiden mittasuhteisiin. Linkkaamasi uutisen mukaan USA:n raakaöljyn kokonaisvarastot ovat n. 460 miljoonaa tynnyriä. USA:n tuotanto + tuonti on n. 17 miljoonaa tynnyriä päivässä, eli varastossa on 27 päivän öljyt. Po. varaston tasomuutoksilla ei ole mitään merkitystä globaalin öljyntuotannon muutoksiin verrattuna tai USA:n öljybisneksen velkakestävyyden kannalta.

Tulonjakounionista: vastasitko mielestäsi älyllisesti rehellisesti kysymykseeni? Jos haluat kuittailla joidenkin muiden kirjoituksia, niin kuittaile niissä ketjuissa ja kommenteissa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #19

Onhan WTI:n ongelmista kirjoitettu mm. Bloombergin sivuilla siitä lähtien kun öljyn hinta lähti laskuun ja yhä suurempi osa tuloista menee velkojen korkoihin, ja jos öljyn hinta vielä laskee niin pahempaa on tulossa. Mutta kun kirjoitat asioiden mittasuhteista niin Venäjän budjetti laskettiin uusiksi 50 dollarin tynnyrihinnalle ja tällä hetkellä Urals blendistä saa pari kolme taalaa sen alle, joten eiköhän maan kannalta ole oleellisempaa mistä tulot koostuvat vaikka pankkien luottotappioita olisi tulossakin.

Tulonjakounionista: pahoittelen jos otit sen henkilökohtaisesti vaikka sellaista käsitystä ei siitä mielestäni saanut. Se on vielä niin alkutekijöissään etten ainakaan minä osaa ottaa kantaa.

Käyttäjän kaarle kuva
Kalle Kataja

Piti kirjautua suosittelemaan pelkästään jo tämän takia:

"Jos euron pelastaminen vaatii EMU-laajuisen yhteisen talouspolitiikan ja tulonjakounionin, niin esim. tämänpäiväisten 2016 budjettiuutisten valossa, MISTÄ, KENELTÄ ja MITEN kerättäisiin Suomessa ne rahat, jotka pitäisi lähettää euroalueen heikompien talouden tilkkeeksi - eikä silloin olisi enää kyse lainoista, vaan tulonsiirroista."

Eurouskovaiset ovat uuden vuosituhannen versio neuvosto/valtiososialismiuskovaisista.

Realiteettien ja vaikeiden kysymysten äärellä suljetaan silmät ja vaietaan.

Epäilen ettei tähän tule keneltäkään mitään hyviä vastauksia - koska ne ovat mahdottomia.

Kuka haluaa alkaa tukemaan ja ruokkimaan löysää taloudenhoitoa?

Ilmeisesti järkyttävän moni mutta ilman mitään perusteita ja pelkästään eu/eurofanitus-tunnehuumassa ja sokeassa uskossa.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Ilahdun aina, kun näkemyksille tulee perusteluja - olin sitten samaa mieltä tai eri mieltä.

Loppuun laitoit vieläpä melko oleellisen kysymyksen. Sen retorisuuspitoisuudesta huolimatta lienee selvää, että verotuksella se hoituu. Ja mitä ilmeisimmin niin, että keskushallinto Brysselistä määrittelee veromme, joko suoraan tai sitten epäsuoraan - kuten nyt Kreikassa.

Esimerkiksi kannattavuusrajalla toimivat "aidot maanviljelijät" joutuvat jatkossa siirtymään puhtaasti harmaaseen talouteen tai kuolemaan pois nälkään. Heitä on useita.

Se on kyllä totta, että moni pienyrittäjä on hakenut "maanviljelijästatuksen" ihan vain veronkierron vuoksi. Pieni pala jonkinlaista viljelyalaa hoitamalla on voitu naamioida omat verot viljelijöiden huokeammille verotustasoille.

Tässä nyt joitain veromuutoksia kootusti englanniksi. Itse ehdotelmat nekin ovat saatavilla kreikaksi (hieman yli 350 sivun pumaskat, joita kansanedustajat ovat saaneet tapittaa muutaman tunnin ajan ennen ensi yön äänestystä).

http://www.ekathimerini.com/200514/article/ekathim...

Varmastikin euroalueen ideana on siirtää maatalous pois eteläisiltä alueilta, ja tuoda niitä tuettuihin pohjoisiin jäsenmaihin. Esimerkiksi kuluvasta kesästä on helppo todeta olevan suorastaan järjetöntä käyttää euromaa Kreikan ilmastoa viljelyyn, kun sen voi tehdä huippusuosiollisilla Suomen keleillä.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

"Esimerkiksi kuluvasta kesästä on helppo todeta olevan suorastaan järjetöntä käyttää euromaa Kreikan ilmastoa viljelyyn, kun sen voi tehdä huippusuosiollisilla Suomen keleillä."

Henri, taisit unohtaa että Suomessa korjataan vain yksi sato vuodessa, muistaakseni jo Skånessa kaksi ja E-Euroopassa kolme. Korjaa jos olen väärässä.

EDIT: noin yleisesti ottaen, eri viljelylajeihin menemättä.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #28

;)

En nyt sitten tämän päivän duuneihin saanut niitä veronkorotusjuttuja otettua esille, kun viime yönä Kreikassa oli todellinen teatteriesitys päällä.

Ikäväkseni en voi käyttää kaikkia kommentteja, vaikka annettiin luvat ja kaikki.

Kun tuli pääministeri Tsiprasista puhe niin kreikkalaisystäväni totesi: "I wish him a painful and slow death"

Olisihan nämä todelliset kansan syvien rivien terveiset hyvä tuoda esille, mutta jonkinlainen raja sitä täytyy pitää hyväksyttävyyden nimissä, eikö vain?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #31

Onko Syrizan kannatuksesta tuoreita gallupeja?

PS. ja saihan täälläkin jallituksesta syötön suoraan lapaan:)

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #32

En tiedä, voin niitä yrittää kaivaa. Ongelmana on se, että nämä Syrizan "kapinalliset" kuuluvat vielä Syrizaan, ja siten kapinallisten kannatus vaikuttaa myös nostavasti Syrizan kannatukseen.

Löysin kuitenkin yhden nettikyselyn tuloksen (silloin ääniä oli annettu n. 3000 kpl), että äänestäisitkö Syrizan kapinnallisia, jos he erovat puolueesta ja perustavat omansa.

Noin 60 prosenttia sanoi "kyllä". "Todennäköisesti" ja "ehkä" kasasivat yhteensä noin 10 prosenttia ja "ei" vastasi 30 prosenttia.

Kyselystä on vaikea tehdä pitäviä päätelmiä, mutta se korreloi kahta asiaa:

nuoret ovat enempi netinkäyttäjiä, ja juuri he haluaisivat itselleen tulevaisuuden ja elämän. Siksi he ovat tätä touhua vastaan. Se on aika raskasta kuultavaa kun 22-vuotias tulee minulle sanomaan, että hänen elämänsä on pilattu. Voinko pitää häntä "syyllisenä" sanoen, että "mitäs äänestit 10 vuotta sitten vääriä politiikkoja?" (siis 12-vuotiaana).

Toiseksi tämä kertoo sen, että vaikka Syrizan vanhemman ikäluokan kannattajat voivat pysyäkin puolueen takana hajaannuksen jälkeenkin niin Syrizan kannatus on juuri nyt jonkin verran "valheellisen korkealla". Mutta en osaa sanoa tarkkaan: kuinka paljon se sitä on.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #36

Dänks, tuo minun tietoni tasolle siitä hyvin riittää.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Kuten blogisti arveli, devalvointi jatkuu näemmä päivittäin. Torstaiaamu valkeni Pekingissä 1,1% lisädevalvoinnilla eli tällä viikolla on tultu alas 4,51% eli 1 $ = 6,401 juan. Devalvontietju: tiistai 1,86%, keskiviikko 1,62% ja torstai 1,1%

http://www.clarin.com/mundo/China-devalua-yuan-ter...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Onhan tässä sekin pointti että yuan on ollut yliarvostettu ja vahvistunut huomattavasti mm. euroon nähden, ja jos Kiina olisi devalvoinut kerralla yhtenä päivänä niin vaikutukset markkinoille olisivat todennäköisesti olleet eri luokkaa kuin nyt.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Jos hallitus kaatuu europolitiikkaan, persujen tilalle tulee Vihreät. Tämä on arvaus. Uusia vaaleja ei euroänkyröinnin takia järjestetä, siinä saa yksi Tynkkynen huutaa tuuleen.

Puolueesi näyttäisi olevan hajoamassa nuiviin ja järkipersuihin. Se vahvistaa suomalaisten vaaleissa valitsemaa euromyönteistä ja liberaalia linjaa. Jos persut keskittyvät sisäisiin riitoihinsa, molemmat osapuolet jäävät päätöksenteon marginaaliin, vaikka puolue nimellisesti hallituksessa pysyisikin.

Kreikan kolmas tukipaketti ja velkajärjestelykin sujahtavat vielä läpi, sano minun sanoneen. Sipilä ja Stubb sanovat kovan sanansa, ehkä Ville Niinistön ja Antti Rinteenkin sivusta tukemana.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Minuakin surettaa se, että suomalaisäänestäjät ovat keskimäärin euromyönteisiä.

Sitä useammalle tulee suuri yllätys, ja kenties pettymyskin tämän sirkuksen luhistuessa kasaan.

Reino Jalas

“Jos hallitus kaatuu europolitiikkaan,
persujen tilalle tulee Vihreät.”

Keväisten vaalien jälkeinen vaalilaskuri näyttää että pelkästään vihreiden pääluku ei ihan riitä. Tarvitaan vähintään ainakin RKP:tä avuksi. Tunnetusti RKP:tä on vaikea suostutella hallitukseen mukaan...

Vihreiden hallitukseen tulolla pitäisi alkajaisiksi peruuttaa ja haudata Fennovoiman ydinvoimalahanke. Ville Niinistön mieliksi pitäisi perua myös kaikki koulutukseen ja käytännössä kaikkiin muihinkin sosiaalitukiin tehdyt säästöt jne.

Vihreiden sijasta Sipilä voisi tietenkin alkaa neuvotella SDP:n kanssa. Jospa juuri Antti Rinne olisikin se pätevä työmarkkinaohjus, jonka avulla Yhteiskuntasopimus saadaan pikavauhtia aikaiseksi?
Tosin SDP on Rinteen johdolla jo rakentelemassa kokonaan omaa malliaan Yhteiskuntasopimuksesta. Siihen malliin eivät porvarien ehdottamat työajan 100 h pidentämiset. Eikä mahdu oikein mikään muukaan, ellei sitä voida maksattaa joko valtion varoista tai työnantajalla.

---
Kovassa paikassa on nyt Sipilä. Joutuu aika moneen kertaan punnitsemaan erilaisia asioita.

Persut eivät tykkää siitä että kalliiksi käyvän ruotsinkielen ohella muutakin monikulttuurisuutta alettaisiin entistä laajemmin ylläpitämään verovaroilla. Eikä Kreikan tukipaketti maita kentäväelle yhtään paremmin kuin kevään neuvotteluissakaan.

Mutta jos tosiaan tulisi umpikuja ja viimeisenä hätäkeinona pitäisi harkita että lempataanko Persut. Niin millaisen pinon uusia vaatimuksia joutuisi samalla ottamaan sisään?

Vihreät lähti edellisestäkin hallituksesta ovet paukkuen ydinvoiman takia. Keväällä SDP ja KOK eivät demarien puolelta edes suostuneet samaan hallitukseenkaan. Liekö nämäkään asetelmat yhtään 3 kk:ssa heltyneet.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Parempi olisi jos koko hallitus neuvoteltaisiin uudestaan ja sekä persut että kokoomus lempattaosiin ulos. Sitten voisi sillä yhteiskuntasopimuksella olla jotain mahdollisuuksia.

Kari Ahveninen

Tsih. Saataisiin Suomelle konkurssihallinto aikaan. Sillä sitä pärjätään, mitataan kaikki ulos. Yhdellä demarien neuvottelemalla ja veronmaksajien maksamalla yhteiskuntasopimuksella ei vielä pitkälle potkita.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Eurostat olis laskenu että Kreikassa olis ollu 0.8% kasvua.

Mielenkiintosta kun tällaista uutisoidaan nyt kun kolmatta pakettia jo kasataan.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Kiitos.
Kyllä mä vähän epäilinki, että joku juju tässä piileekin.
:)

Toimituksen poiminnat