*

Susijumala Käsittelen pääosin jonninjoutavaa sontaa, minkä ei pitäisi kiinnostaa ketään.

Perustuslain vastainen kansalaisaloite?

Korkealle jalustettu teksti Paavo Väyrysen aloitteena oleva kansalaisaloite on joutunut suoranaisesti virheellisten - ja pahantahtoisten - tulkintojen alle perustuslakivaliokunnan otettua kantansa asiaan. Olen toki pettynyt valiokunnan päätökseen, ja pelkään sen seurauksia. Esimerkiksi US:n huomiokorokkeelle nostama Puheenvuoro-teksti sisältää omituisia Seppo-Juha Pietikäisen mietteitä kansalaisaloitteen "perustuslain vastaisuudesta". Perustuslaissa ei kielletä kansalaisaloitteita. Lakitekstissä ne on jopa mahdollistettu.

Tärkeintä on se, miltä tämä näyttää.

Näyttää nyt siltä, että te v**un uuvatit ette yksinkertaisesti osaa salonkikelpoista suomea, ettekä osaa siksi ilmaista oikein sitä, miltä teistä tuntuu. Joten tukehtukaapa p**kaan. Παρακαλώ. (Kunhan maksatte veronne.)

En yht'äkkiseltään kykene keksimään parempaa keinoa kannustaa kansalaisia ulkoparlamentaarisiin toimiin.

Neuvoa antavien kansanäänestysten torppaaminen on vaarallista. Ensinnäkin veronmaksajat maksavat itsensä kipeiksi ja sairaiksi virkamiesarmadalle, jonka tehtävä on tehdä esityksistä "salonkikelpoista suomea". Maksavat ilman vastiketta, toisin sanoen. Mölyätte mitä mölyätte, juna työmatkalaisille lähtee edelleen klo 22:28 ja on perillä 2:42 työpäivän alkaessa seitsemältä.

Toiseksi, kyseessä on neuvoa antava kansanäänestys (lakimme ei tiedosta sitovaa kansanäänestystä), joten sen tuloksen ollessa vaikka 10-90, voi edelleen pidellä kiinni norsunluutorneista seuraaviin vaaleihin asti. Ja nimitellä nepopotismin mukaisesti virkamiesarmadaa torppaamaan lisää kansan mielipiteitä.

Kolmanneksi, on turhaa puhua populismin noususta paheksuttavassa sävyssä. Valtaapitävät pitävät paitsi vallasta myös oikeassa olemisesta.


SJP:lle sellaiset terkut, ettei kansalaisaloite ole perustuslain vastainen. Aloitteen sisällön vuoksi se saattaa toki aiheuttaa muutoksia perustuslakiin. Perustuslakia ei noin vain muutella, selvä se. Mutta ei se ole tavatonta. Esimerkiksi Italiassa järjestetään kansanäänestys aiheesta 4.12.

En tiedä mitä siitä sanoa. Jos Renzi "häviää" niin hän astunee syrjään. Jos hän "voittaa" niin se voi onneksemme sinetöidä Viiden tähden liikkeen valtaannousun viimeistään 2018 vaaleissa. Eurooppa kitukasvutelkoon nyt ainakin siihen asti, ellei Ranskasta tule uutta ilmetta keväällä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

16Suosittele

16 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (32 kommenttia)

Käyttäjän niklaschristianrenner kuva
Niklas Renner

Huomioiden, että enemmistö suomalaisista kannattaa euroa, niin eikö se kansanäänestys olisi kuitenkin ollut resurssien tuhlausta? Tietenkin voidaan ajatella, että olisi syntynyt keskustelua, mutta niin ei ainakaan minusta näytä käyneen oikein minkään kansalaisaloitteen kohdalla.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Tuskinpa sellaista kyselytutkimusta on vielä tähän päivään mennessä tehty, joka osoittaisi todellisen mielipiteen euroeron tarpeellisuudesta. Ainakin kyselyjen mukaan euron kannatus on kutistunut kuin lehmän häntä alaspäin.

Eduskunnan enemmistö pelkää kansalaisten mielipidettä, josta johtuu ettei kansalaisille anneta mahdollisuutta äänestykseen.

https://huippuyksikko.wordpress.com/tag/euron-kann...

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

Paha sanoa kun asiasta ei ole koskaan ÄÄNESTETTY.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Jos Brysselin kampaviineritiköt ja heidän kadeerinsa arvelisivat, että euron kannatus on 90 prosentin luokkaa niin kansalaisaloitteen tähden järjestettäisiin se kansanäänestys.

Äänestys on tehty, pulinat pois. Hyväksyisin tällaisen tuloksen, mutta en lopettaisi euron kritisoimista toimimattomana valuuttana.

Mutta jos on ns. pelko bersassa, että äänestyksessä tulisi "ei-halutut lukemat" niin vieläkö kuulisimme sitä skeidaa, miten euro on tuonut vakautta ja päläpälä...? No, on se tuonut vakaasti surkean taloustilanteemme. Siksikö pitäisi juhlia, että menee päin helvettiä?

Keskustelu... Tämä on taas mielenkiintoinen asia. Jos "keskustelulla" tarkoitetaan demariuutisten tv ykköseltä klo. 20:30 esitettyjä juttuja ko. aihepiiriristä, niin ei ole uutisia - ei ole aiheita. Korkeintaan joku Mikkelin palloilijoiden lahja Euroopan makrotaloudelle tulee kertomaan meille, ettei kukaan tiennyt sukulaispojan omistavan yhtiötä. Ja päälle kertoo, että kyllä tämä tästä.

Okei, aamutelkkarin toimittaja-juontaja ei osannut esittää niitä Kovia Kysymyksiä. Ilmeisesti sermin takana on neuvoteltu etukäteen siitä, mitä saa kysyä ja mitä ei.

Mitenkä aloittaisit sitten sen "keskustelun"? Itse pidän tärkeänä Suomen talouden kunnosta, ja olen siksi kehottamassa kaikkia hylkäämään euron. Olen kokeillut useita kanavia asiasta tiedottamiseen, mutta aika turhaa.

Hukumme sitten paskaan. Παρακαλώ.

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala

Alla on perustuslakivaliokunnan perustelut kokonaisuudessaan (linkki) ja muutama poiminta.

https://www.eduskunta.fi/FI/tiedotteet/Sivut/Perus...

”Perustuslakivaliokunnan mukaan asian harkinnassa valiokunnassa on ollut kysymys paitsi perustuslainmukaisuuden kontrollista myös tavanomaisesta lainsäätäjän poliittisen harkinnan piirin kuuluvasta päätöksenteosta.

Tällaisen kansalaisaloitteen käsittely valiokunnassa poikkeaa esimerkiksi hallituksen esityksen käsittelystä. Valiokunta tekee itsenäisesti päätöksen siitä, ryhtyykö se käsittelemään kansalaisaloitetta ja miten sitä käsitellään. Saamansa selvityksen johdosta valiokunta, jonka tehtäviin mietinnön laatiminen asiasta kuuluisi, voi tulla siihen käsitykseen, että kansalaisaloitteella ei ole valiokunnan tukea ja että sen enemmästä käsittelystä voidaan luopua.
Valiokunnalla ei ole velvoitetta laatia kansalaisaloitteen pohjalta mietintöä.”

Tässä on oma tulkintani (olen voinut tulla tähän käsitykseen) noista lauseista. Laillisen tehtävän sijaan (velvoitteen) perustuslakivaliokunta käyttää poliittista harkintaa. Koska valiokunnassa itsessään ei ole asialle tukea, niin mietintöä ei tarvitse antaa. Lisäksi valiokunta löytää jostain lain, joka oikeuttaa käsittelemään kansalaisaloitetta (perustuslain mukaista) erilailla kuin hallituksen esitystä.

Suomea eivät johda lait vaan politiikka. Perustuslain perustehtävät politiikan hillitsijänä eivät paina mitään. Tuntuu oikein turvalliselta luottaa jatkossa perustuslaillisiin tulkintoihin. Kiitos siitä.

Myös lopussa olevat asiantuntijalausunnot kannattaa lukea.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Juurikin näin. V-mäinen aloite: emmehän käsittele, emmehän?

Ja valiokunnan "itsenäisyys" on vitsi. Eduskuntavaalien mukaisesti niitä paikkoja jaellaan, eikä oteta jäseniksi esimerkiksi oikeustieteen professoreja. Heitä roudataan toki väliajoin kuultavaksi, kunhan turistaan mukavia kaffebullan äärellä.

Mites vaimosi voi?

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala

Roudataan kuultaviksi ei kuunneltaviksi, paitsi jos asia miellyttää.

Mites vaimosi voi?

?????

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #8

Hän unii. :)

Mutta pointti oli se, että siellä viineripöydissä sitten turistaan vaimojen voinneista, eikä esimerkiksi Euroopan synkästä tilanteesta.

Koska ei heitä kiinnosta, koska viineriryöppy jatkuu. ;)

Käyttäjän marttiissakainen kuva
Martti Issakainen

Eduskunnan kulloisistakin voimasuhteista riippumaton Perustuslakituomioistuin tarvittaisiin. Nyt perustuslakivaliokunta on täysin poliittinen ja päätökset sen mukaisia vrt. Eurojunailu Sauli Niinistön tahdittamana.

Pertti Väänänen

Vahinko ettei kansanäänestystä toteuteta. Se olisi ollut paras keino näiden väyrysten yms. vaientamiseksi.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Väyrysen vaientaminen ei ole onnistunut viimeiseen 50 vuoteen, tuskin onnistuu tulevaisuudessakaan.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Ehkä niinkin, mutta muuttaisin hieman lausettasi - vaikkapa tähän muotoon:
Vahinko ettei kansanäänestystä toteuteta.
Se olisi ollut paras keino saada edes hieman demokratiaa tähän stalinistiseen yhden mielipiteen bryssä-maahan.

Henry

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Minusta nostat itsesi, Alakylä, isolle korokkeelle. Perustuslakivaliokunta tuskin on tehnyt laillisuusperustevirhettä päättäessään mietinnön jättämättömyydestä. Luulen, että valiokunnalla on ollut laillinen peruste päätöksen tueksi. On muistettava myös, että puolueesi kolme edustajaa ovat olleet samalla kannalla.

Mutta olipa mietinnön jättämättömyys virhe tai ei, olet oikeassa siinä, että kansalaisaloiteajatus vesittyy, mikäli aloitteet haudataan valiokuntiin eikä varata riittävää mahdollisuutta aloitteen edistämiseen ja kannatuksen mittauttamiseen. Mainitsemasi ulkoparlamentaarinen toiminta voi olla yksi ikävistä seurauksista. Vaikka - tarkkoja jos ollaan - onhan kansalaisaloite myös yksi ulkoparlamentaarisista vaikutuskeinoista. Esimerkiksi tohtori Väyrysellä olisi ollut muitakin keinoja aloitteensa edistämiseen kuin kansalaisaloite. Kansalaisaloite kansanedustajan käytössä on vähintäänkin kyseenalaista vaikuttamista.

Mutta minulla on ratkaisuehdotus. 50 000 kansalaisen saaminen aloitteen taakse on sekin haasteellista, mutta meillä on ollut pöljiäkin aloitteita, joille on saatu yli 100 000 allekirjoittajaa. Satatuhattakaan allekirjoittajaa ei ole kuin pieni otos koko väestöstä.

Kansalaisaloitteen kannatus tulisi mitata järjellisesti. Nythän emme tiedä, kuinka monta prosenttia kansasta olisi ollut Väyrysen aloitteen takana. Tiedämme ainoastaan sen, että aloitteen allekirjoittajat ovat olleet sen kannalla, että Suomen tulisi järjestää asiasta kansanäänestys. Siis pienen pieni vähemmistö kaikista äänioikeutetuista.

Mutta itse ajatukseeni: kansalaisaloitetta koskevaa lainsäädäntöä tulisi muuttaa niin, että aloite, jonka allekirjoittaa 50 000 kansalaista tutkitaan eduskunnassa nykyisen käytännön mukaan. Aloite, jonka allekirjoittaa 500 000 kansalaista ja joka ei eduskunnassa sellaisenaan pääse läpi, on seuraavissa valtiovaaleissa (Presidentin-, Eduskunta-, Maakunta- tai kuntavaalissa) kansanäänestyksenä mitattava aloitteen todellinen kannatus. Edelleenkin kansanäänestys voidaan järjestää neuvoa-antavana. Tällainen kannatusta mittaava kansanäänestys tulisi järjestää, vaikka kyse olisikin valtiosopimuksesta tai vaikka perustuslain muuttamista vaativasta esityksestä.

Ideaani saa käyttää. Jos jostakusta tämä olisi hyvä keino edistää kansalaisten vaikuttamismahdollisuutta, ei muuta kuin kansalaisaloitetta väsäämään. Olen valmis allekirjoittamaan sellaisen itsekin. Lukumäärärajoja voi myös miettiä tarkemmin, puoli miljoonaa voi olla liian haastava raja. Rajan tulee olla kuitenkin riittävän haastava, ettemme huku aloitteita koskeviin äänestyksiin. Allekirjoitusten nimien keruuaikaa tulee jatkaa, kunhan 50 000 kannatusta on tullut nykyisinkin säädetyssä ajassa, jotta voidaan mitata, onko aloitteella kansanäänestysrajan ylittävää kannatusta.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Kansalaisaloite tarkisttiin etukäteen oikeusministeriössä ja siellä totesivat sen olevan OK.

Henry

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Jos asia on näin, niin silloin oikeusministeriössä munattiin. Perustuslain 53. pykälän mukaan kansalaisaloite voidaan tehdä vain lain säätämiseksi, ei kansanäänestyksen järjestämiseksi:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

"53 § Kansanäänestys ja kansalaisaloite (4.11.2011/1112)

Neuvoa-antavan kansanäänestyksen järjestämisestä päätetään lailla, jossa on säädettävä äänestyksen ajankohdasta ja äänestäjille esitettävistä vaihtoehdoista.

Kansanäänestyksissä noudatettavasta menettelystä säädetään lailla.

Vähintään viidelläkymmenellätuhannella äänioikeutetulla Suomen kansalaisella on oikeus tehdä eduskunnalle aloite LAIN SÄÄTÄMISEKSI sen mukaan kuin lailla säädetään. (4.11.2011/1112)"

Käsitykseni mukaan Väyrysen kansalaisaloitteen pointti oli vain se, että joskus tulisi järjestää kansanäänestys Suomen eurojäsenyydestä. Siinä ei puhuttu tarkasta ajankohdasta taikka esitettävistä vaihtoehdoistaan mitään.

Joskus on syytä palata perusasioiden pariin. Tällä kertaa on hyvä kerrata lukion yhteiskuntaopista eduskunnan tehtävät:

http://www.peda.net/veraja/posio/lukio/nuorisovaal...

"EDUSKUNNAN TEHTÄVÄT
- lakien säätäminen
* useimmat lakialoitteet ovat hallituksen esityksiä
* myös vähintään sadan kansanedustajan yhteinen aloite käsitellään
* yksittäisten kansanedustajien aloitteista vain murto-osa hyväksytään

- valtion vuosittaisen tulo- ja menoarvion eli budjetin hyväksyminen

- pääministerin valinta
* eduskunta valitsee, tasavallan presidentti nimittää

- hallituksen toiminnan poliittinen valvonta

- osallistuminen Euroopan unionin asioiden valmisteluun

- Suomen solmimien kansainvälisten sopimusten lopullinen vahvistaminen eli
ratifioiminen

- sodasta ja rauhasta sekä valtakunnan rajoista päättäminen yhdessö tasavallan
presidentin kanssa

- valtioneuvoston ja oikeuskanslerin virkatointen laillisuuden valvonta

- eduskunnan oikeusasiamies: valvoo virkamiesten ja tuomioistuinten päätösten
lainmukaisuutta ja käsittelee kansalaisten tekemiä valituksia

- valitsee kauden alussa itselleen puhemiehen ja kaksi varapuhemiestä
* he muodostavat yhdessä valiokuntien puheenjohtajien kanssa
puhemiesneuvoston, jonka tehtävänä on johtaa valtiopäivien työskentelyä
ja hoitaa eduskunnan omaa hallintoa
* puhemies kutsuu eduskunnan kahdesti viikossa pidettävään täysistuntoon

- työskentelee täysistunnoissa ja valiokunnissa
* täysistunnot julkisia, valiokuntien istunnot eivät
* valiokunnissa valmistellaan täysistunnoissa käsiteltäviä asioita"

Eduskunnalla on paljon tehtäviä, mutta kansalaisaloite koskee perustuslain mukaan vain ensimmäistä tehtävää eli lainsäädäntöä. Muihin tehtäviin, kuten kansainvälisten velvoitteiden ratifiointiin ja irtisanomiseen ei perustuslain mukaan kansalaisaloitteella voida vaikuttaa. Tuon perusteella voidaan sanoa, että perustuslakivalikunta toimi oikein, kun se hylkäsi Väyrysen kansalaisaloitteen. Kaikkia ihmisiä tulee kohdella samanarvoisesti ja tämän takia perustuslakia ei pidä taivuttaa sopeutumaan Väyrysen tahtoon.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #18

"Neuvoa-antavan kansanäänestyksen järjestämisestä päätetään lailla..."

ja lopussa sanot: "Eduskunnalla on paljon tehtäviä, mutta kansalaisaloite koskee perustuslain mukaan vain ensimmäistä tehtävää eli lainsäädäntöä."

So, what's the fucking problem?
________________________________________

Aloitehan on tehty suht' "löysäksi" jättäen eduskunnalle liikkumatilaa, sen sorvatessa lakia, joka koskee tätä nimenomaista neuvoa-antavaa kansanäänestystä.

________________________________________

Tämän kaiken lukemani perusteella olen tullut tulokseen, ettei kansa voi tehdä kansanäännestysaloitteita vaan ainoastaan lakitieteen professorit...

Juu, hyvää yötä sinnekin. I'm done.

Henry

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #19

Ensinnäkin lue mitä perustuslain 53. pykälässä sanotaan ennen kuin ala marmattamaan mitään. Korostin lainsäätämistä siksi, että se on koko tämän asian ydin.

Kansalaisaloite olisi toiminut ainakin osittain silloin, jos olisi ehdotettu lakia, jonka mukaan kansanäänestys Suomen eurojäsenyydestä olisi pidetty jonkin tietyn vaalin yhteydessä tiettynä päivämääränä. Se olisi ollut lakiesitys.

Löysä ja epämääräinen kansalaisaloite ei ole perustuslain 53. pykälän vaatima lakiesitys. Se on myös osoitus aloitteentekijöiden omasta ylimielisyydestä ja epäpätevyydestä. Tässä asiassa ei voida joustaa, koska joustamisella saataisiin aikaan ennakkotapaus, jossa perustuslaki olisi taipunut kansalaisaloitteelle ja tähän voitaisiin vedota ihmisten tasa-arvoisen kohtelun nimissä tulevaisuudessa.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #21

höpö, höpö
"Löysä ja epämääräinen kansalaisaloite ei ole perustuslain 53. pykälän vaatima lakiesitys"

Ei perustuslain 53 pykälä mitään lakiesitystä edellytä eikä pyydä. Se on eduskunnan tehtävä.
Tutustu itse siihen. Tässä se on kokonaisuudessaan:

53 §
Kansanäänestys ja kansalaisaloite (4.11.2011/1112)

Neuvoa-antavan kansanäänestyksen järjestämisestä päätetään lailla, jossa on säädettävä äänestyksen ajankohdasta ja äänestäjille esitettävistä vaihtoehdoista.

Kansanäänestyksissä noudatettavasta menettelystä säädetään lailla.

Vähintään viidelläkymmenellätuhannella äänioikeutetulla Suomen kansalaisella on oikeus tehdä eduskunnalle aloite lain säätämiseksi sen mukaan kuin lailla säädetään. (4.11.2011/1112)"

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

Henry

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #22

Tuo on todella alentavaa sinulta. Jos osaat lukea, niin viestissäni numero on tuo sama sisältö. Viestissä 19. toteat seuraavaa:

"Aloitehan on tehty suht' "löysäksi" jättäen eduskunnalle liikkumatilaa, sen sorvatessa lakia, joka koskee tätä nimenomaista neuvoa-antavaa kansanäänestystä."

Kansalaisaloitteen sisällön tulee olla hyvin selväsanaista ja tarkkaan määriteltyä siksi, että ihmiset, jotka panevat siihen nimensä, niin tietävät, mitä he allekirjoittavat ja siksi, että sen jälkeen kun kansalaisaloitteen sisältö on päätetty, niin sitä ei voi muuttaa sen jälkeen kun on alettu keräämään nimiä. Eduskunta ei tarvitse kansalaisaloitteen suhteen liikkumavaraa, sillä kansalaisaloitteen jälkeen kansanedustajat voivat tehdä omia aloitteitaan kyseisestä asiasta, jos he kokevat sen tärkeäksi.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #23

Vaihdoit puheenaihetta:

Kommenttini # 22 käsitteli kylläkin tätä sinun väärää väitettä:
"...kansalaisaloite ei ole perustuslain 53. pykälän vaatima lakiesitys"

Ja kuten osoitin, 53. pykälä ei vaadi lakialoitetta.

Henry

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #24

Kyseinen kommentti osoittaa, että toimit epäloogisesti ja ylimielisesti. Kommentoin uudestaan asiaa, jonka otit esille ja sitten väität tekopyhästi, että vaihdoin aihetta.

Viides pykälä laista, joka käsittelee neuvoa-antavia kansanäänestyksiä sanoo seuraavaa:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870571

"5 §

Äänestyslipuista, jotka oikeusministeriö painattaa, tulee ilmetä kansanäänestyksen aihe ja ajankohta sekä äänestäjille esitettävät vaihtoehdot. Vaihtoehdot voivat sisältyä samaan äänestyslippuun, tai kutakin vaihtoehtoa varten voi olla oma äänestyslippu. Äänestäjällä tulee kuitenkin aina olla mahdollisuus ilmaista, ettei hän kannata mitään esitetyistä vaihtoehdoista.

Kunkin kansanäänestyksen toimeenpanoa koskevassa laissa säädetään tarkemmin äänestyslippujen lukumäärästä, ulkomuodosta, sisällöstä ja mitättömyydestä samoin kuin äänestämisestä."

Jos kansalaisaloitteen kautta puuhataan kansanäänestystä, niin mahdollisilla allekirjoittajilla tulee olla oikeus kansanäänestyksen aihe ja ajankohta sekä heille esitettävät vaihtoehdot niin kuin kyseinen laki asian määrittelee. Kansanäänestystä olisi esim. voitu ehdottaa vuoden 2019 eduskuntavaalien yhteyteen. Kyse on tässä viime kädessä allekirjoittajien oikeusturvasta.

Jos eduskunta ei ole tyytyväinen kansalaisaloitteen muotoseikkoihin, niin se voi muuttaa niitä oman harkintansa mukaan. Pitkälle tehty lakimuotoinen aloite osoittaa, että kyseisessä aloitteessa otetaan huomioon lainsäädännölliset seikat ja sitä ei välttämättä tarvitse muuttaa eduskunnan käsittelyssä.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #25

Onko vaikeaa olla väärässä?
1)Kommenttini #22 käsittelee perustuslain 53. pykälää ja osoitan sinun olevan väärässä.
2) Kommentissasi # 23 vastaat minun kommenttiini # 22 ja puhut jostakin aivan muusta.

Eli väitteesi, että kansalaisaloite pitää olla lakiesitys on täyttää fuulaa.
Ja tästä eteenpäin voit kinata itsesi kanssa.

Henry

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

No, niinhän siellä tehtiin. Perustuslakivaliokunta tutki aloitteen myöhemmin ja totesi toisin. .

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Hei, Niemeläinen!

Sinulla on ihan hyvät ajatukset, mutta ehkä 500k kannatusääniä on pikkaisen liikaa, sovitaanko 200k? Sitten tuen ehdotustasi.

Totta sekin, että "omat purivat nilkkaan", mutta en ole nytkään niin puolueeni kadeerina täällä paasaamassa, vaan ihan omillani omine kansantaloustieteen tiedoillani.

Uskallan olla eri mieltä puoluejohdon alla, eikä minuun kohdistu vainoa tai muuta. He tietävät, että minulla on argumentit puolellani. He osaavat myös kunnioittaa niitä.

Ja arvostan sitä.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Itsekin mietin jo alunperin että 500k voisi olla liikaa. 200k voi taas olla liian vähän. 250k?

Olkoon raja mikä tahansa, toivottavasti joku tekee kansalaisaloitteen kansalaisaloitekäsittelyn muuttamisesta. Minusta se olisi demokratian etu.

En valitettavasti huomannut vastaustasi keskustelun alta. Siksi oma vastaukseni venähti.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Ainakin tällä hetkellä EU- ja eurovastainen politiikanteko Suomessa on varsin hajanaista ja siihen liittyy koomisiakin piirteitä.

Perussuomalaisten johdossa on vankka EU-liittovaltion kannattajien edustus, olivat rivijäsenet mitä mieltä asiasta hyvänsä. Hankkeet perustaa eduskunnan ulkopuolisia EU- ja eurovastaisia puolueita ovat vaikeuksissa ja edes kannattajakortteja niissä ei saada kasaan. Ei edes Paavo Väyrynen saa. Jos ero "edes" euroalueesta olisi suomalaisten mielestä kannatettava ja poliittisesti tärkeä hanke, niin siihen tähtäävän poliittisen toiminnan olisi kuin luonnostaan oltava paljon vireämpää kuin se on nyt.

Kyseessä tuntuu olevan, samalla tavoin kuin rajoja kiinni vaativissa maahanmuuttovastaisissa poliittisissa suuntauksissa, kokoonsa nähden todella äänekäs vähemmistö.

Käyttäjän miesenergiaa kuva
Mikki Nieminen

Ko. aloite sisältää tukun väittämiä, paljon jossittelua ja muutaman synkistelyn lähitulevaisuudesta. Se on enämpi mielipidekirjoitus, jossa Väyrynen antaa huutia kaikille osallisille siitä, että häntä ei ole aiemmin(kaan) kuunneltu. Se ei anna vastauksia vaan jättää tietoisesti avoimia kysymyksiä. Samaa yksisilmäistä lobbausta EU-erosta kuin oli 90-luvulla liittymisestä.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

"Fixed-rate" -ekonomia aiheutti toisen maailmansodan. Euro on samanlainen, kultakantaan perustuva järjestelmä. Minusta on pelottavaa ajatella, että jotkut jaksavat puolustaa tällaista järjestelmää.

Sillä Eurooppa on menossa sekaisin. Olisin halunut puuttua asioihin, ennen kuin vaalit tuovat todellisia veneenkeikuttajia kärkeen.

Ette vaan halunneet kuunnella.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Ehkäpä muidenkin EU-maiden eurokriittisille puolueille käy samoin kuin Perussuomalaisille täällä, että hallitusvaltaan päästessään ne euromyönteistyisivät. Tarjoaahan EU menestyksekkäimmille poliitikoille mahtavan kentän tehdä poliittista uraa kotiosavaltionsa rajan takana.

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

Kyllä tulemme näkemään senkin päivän, kun Suomi eroaa Eu/euron hirttosilmukasta.

You will see that!

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Juu, uskon minä, mutta näillä näkymin eroamme viimeisenä.

Henry

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Jahka "ottolapseni" varttuu, niin pidän huolen siitä, että hän tietää nää jutut.

Mutta ei vielä, ensin tehköön vaikka 500 palan palapelin meidän kanssa. Hän on pieni, mutta herttainen. :)

Toimituksen poiminnat