Italian euroeroa kenties mahdotonta pysäyttää enää
Italian maaliskuun vaalien jälkeen markkinoiden tyyneys tuntui minusta täysin käsittämättömältä. Likipitäen koko huhtikuun aikana oli mahdollista myydä kaikki mahdollinen Italiaan liittyvä – ja shortata lisää. Vasta, kun Liitto (ex Pohjoisen Liitto) ja Viiden tähden liike aloittivat yhdessä hallitustunnustelut alkoi paniikki.
Paniikille oli tilausta jo ennen vaaleja [linkki 1][linkki 2].
Italian presidentti Sergio Mattarella kertoi sunnuntaina epäävänsä eurovastaisen valtiovarainministeri Paolo Savonan. Hänellä oli kaksi perustelua. Ensimmäinen niistä oli Italian joukkovelkakirjojen korkojen nousu (velkakirjan hinta laski.)
Tämän päätöksen jälkeen korot ovat nousseet entistä nopeammin. Tiistaina aamupäivällä Italian 2-vuotisen joukkovelkakirjan korko on noussut jälkimarkkinoilla yli 100 korkopistettä.
Mattarellan toinen perustelu oli, että koska vaalien alla eurojäsenyys ei ollut vaaliteemana niin sitä ei voi tuoda takaoven kautta hallitusohjelmaankaan.
Nyt tilanne on selvä. Jos Liitto ja Viiden tähden liike muodostaa vaaliliiton tuleviin syksyn vaaleihin niin tämä on samalla kannanotto Italian eurojäsenyydestä. Tuoreimmassa mielipidekyselyssä Viiden tähden liike mittautti 29,5 prosentin kannatuksen ja Liitto komeassa nosteessa pamautti ruutuun lukemat 27,5 prosenttia. Yhteensä tämä tekee siis 57 prosenttia, mikä riittäisi komeasti enemmistöhallitukseen. Se voi houkutella Liittoa jättämään oikeistokoalitio, jossa etenkin Forza Italia on laskussa.
Sekä Liiton puheenjohtaja Matteo Salvini ja Viiden tähden liikkeen puheenjohtaja Luigi Di Maio ovat kehottaneet kansalaisia protesteihin. Salvini on herroista selkeästi eurovastaisempi.
Siinähän teille on kansanäänestys eurosta. Lukema on osapuilleen sama kuin italialaisten näkemys Liiton ja Viiden tähden liikkeen hallitusohjelmasta. 61 prosenttia italialaisista piti sitä hyvänä.
Suomellahan ei varmaan vielä(kään) ole suunnitelmaa euroeron tai euron hajoamisen varalle? Ei kovin viisasta.
Päivitys 29.5.2018 klo 11:45: Italian 2-vuotisen joukkovelkakirjan jälkimarkkinakorko on noussut jo 150 korkopisteellä. 10-vuotisen lainan korko on käyttäytynyt maltillisemmin ja noussut vain 68 korkopistettä. Lyhyen lainan ripeämpi nousu yli pidempien lainojen viittaa maksukyvyttömyysuhkaan ts. Italian eurojäsenyys päättyy rysähtäen seinien lävitse.
Korjaus 29.5.2018 klo 15:40: Sergio Mattarella on Italian presidentti, eikä aiemmin virheellisesti ilmoitettu pääministeri.
Italian presidentiltä oli virhe liike torpata hallituksen muodostus. Mutta voi olla että Conte oli kompromissi sen takia että saatiin Italian presidentti hylkäämään hänet.
Peliliike mihin Liiga ja viiden tähden liike tähtäsikin. Ja joka onnistui selvästi. Joka tapauksessa Italialla ei ole toimivaa hallitusta pitkään aikaan ja tämä haittaa Eu:n toimintaa. Moninkertainen Win win tilanne euroskeptikoille.
Ilmoita asiaton viesti
”Moninkertainen Win win tilanne euroskeptikoille.”
En nyt viitsisi muistuttaa ettei tämä mitenkään yllätyksenä tullut mainitsemillesi eurorealisteille, Italian ongelmista puhuttiin paljon jo vuosia sitten Kreikan velkojen ollessa maksuvuorossa. Tuolloin mainittiin ettei Italian velkoja voi kuitata samalla tavalla kuin Kreikan velkoja, ovat vähän eri luokkaa. Ehkä Katainen ottaa taas niskalenkin markkinavoimista tai sitten ei.
Ilmoita asiaton viesti
Italialla on hyvä kiristysote euroalueen muuttamisesta tulonsiirtounioniksi. He voivat jättää euron rinnakkaisvaluutalla. Siitä syntyisi sellainen sotku, että taitaa euro kuoppaantua siinä samalla.
Painetta tulonsiirtounionin (tai liittovaltion) hyväksymiseen siis on. Suomen hallitus puoltaa liittovaltiota, kansalaisten tahdon vastaisesti. Hallitus joutuukin siksi jatkamaan edellistenkin federaatiohalukkaiden hallitusten linjaa, ettei tässä mitään liittovaltiota, mutta jokaisessa mahdollisessa mutkassa sitä lähestytään.
Sitten voidaan kertoa kansalaisille, että jouduimme tähän ”vastentahtoisesti”.
Uskon suomalaisten nielevän noin 10 miljardin euron vuotuisen lapioinnin Etelä-Eurooppaan ilman sen suurempia mutinoita. Voimmehan aina lakkauttaa kaikki muut sairaalat, paitsi pääkaupunkiseudulla ja laittaa peruskoulu maksulliseksi saadaksemme tämän 10 miljardin kasaan.
Ilmoita asiaton viesti
Surullista mutta tämä tulevaisuudenkuva voi olla jopa totta.
Ilmoita asiaton viesti
”… jouduimme tähän ”vastentahtoisesti”.”
Päättäjämme kysyvät kansalta 2021:
”Kuka uskoo että jouduimme tähän tilanteeseen vastentahtoisesti?”
Ja kansa vastaa kuorossa:
”Mää-ä-ä-ä-ääää”
Ilmoita asiaton viesti
Mihin pohjaat käsityksesi siitä, etteivät kansalaiset hyväksyisi Euroopan Unionin integraation syventämistä? Liittovaltio-uhkailu on tyypillistä Perussuomalaista pelottelua.
Minusta on tärkeää, että Italian ja Kreikan sooloiluille tehdään loppu. Se tarkoittaa toki kansallisen päätösvallan siirtämistä kansallisilta hallituksilta EU:lle. Ilman vastuuntuntoista talouspolitiikkaa joudumme noita miljardeja lapioimaan loputtomiin. Luulen, että suomalaiset nimenomaan haluavat entistä parempaa keskusjohdon ohjausta, jotta nuo etelä-eurooppalaiset veneenkeikuttajat saadaan kuriin.
Ilmoita asiaton viesti
”Luulen, että suomalaiset nimenomaan haluavat entistä parempaa keskusjohdon ohjausta”
On huomattu ettei federalistit välitä demokratiasta, ovat lähinnä diktatuurin kannattajia.
Ilmoita asiaton viesti
Tuosta harrastamastasi liittovaltio-uhkailusta taisinkin kommentissani mainita.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoista.
Ilmoita asiaton viesti
Antaa mennä vaan, sopii Italian taloudelle täydellisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Yllättävää, että Ritalalle tuo sopii, kun eikö se nyt ole koko euron menoa, jos Italia ottaa hatkat egestä-
Ilmoita asiaton viesti
En minä ole koskaan mikään EU:n rakastaja ollut 🙂
Mulle kelpaa EU ihan hyvin, ja tuntuu kelpaavan muillekin kansalaisille, ei kukaan halua erota EU:sta, valuutalla mulle ei ole yhtään mitään väliä, se on vain väline, millä mä saan maitoa ja tupakkia kaupasta.
Musta tuntuu, että toi euro on eräille muille niin suuri intohimo, että kun siitä pääsee eroon, niin maiilma pelastuu ja Suomi kukoistaa 🙂
En oikeen usko siihenkään teoriaan, mutta aika näyttää.
Kaikkee voi kokeilla, ja tulokset sitte nähdään, mä luulen kuitenkin, että kun kyse on Italiasta, niin kukaan ei tiedä miten siellä poliitiikka hoidetaan, ei ne tiedä edes itse, velkainen ja kuralla oleva maa, mutta kovat puheet, tulee ihan yksi suomalainen puolue mieleen, joka pitää netissä kovaa meteliä, mutta mitään ei saa aikaiseksi 🙂
Antaa Italialaisten touhuta, se on vähän sama kuin jalkapallossa, että Saksa voittaa lopulta aina, ja Italiassa taas Berlusconi taitaa kohta taas hallita 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Juu on huomattu että monelle euro tarkoittaa vain sitä, että se lukee kolikossa ja setelissä ja toimii monessa maassa.
Mulle se tarkoittaa usean eritasoisen taloustilanteen omaavan jäsenvaltion yhteisvaluuttaa, joka ei koskaan voi olla arvoltaan optimaalinen hyvän inflaatiotason saavuttamiseksi.
Ja joka on esim nyt kovin arveluttava Suomelle kun kunkin jäsenvaltion sotkut voi romahduttaa koko euroalueen kun kaikki munat on samassa korissa.
Lisäksi munat jaetaan joillekin liian raakoina ja joillekin liian kypsinä.
Minkäänlaista järkevää perusteltua vastausta ei koskaan saa kun kysyy että millä muulla kun liittovaltiolla tai euroalueen hajoittamisella voi euron korjata?
Se on kohtuu perusteltu kysymys ja kun kysyjä on perussuomalainen niin tämä kysymys maalataan median toimesta populistiseksi höpinäksi jotta voidaan piilottaa kansalta se fakta, että nämä kykypuolueet ei tiedä vastausta.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoittaako Petteri vihreitä mökäämisellä…vai vasemmistoa tai demareita. Ainakaan ne eivät saa mitään aikaan metelin lisäksi. Minä tiedän yhden puolueen mikä pitää netin sijaan mekkalaa arkadianmäellä, mutta sen hyvät aloitteet lähtevät yleensä vuoden viiveellä muiden puolueiden tekeminä eteenpäin.
Eli syrjintää ja koulukiusaamista harrastetaan eduskunnassakin. Pitäisikö niiden poistaminen aloittaa sieltä?
Ja jos eurosta tai eu:sta kirjoituksen olisi tehnyt vaikka Ville Tavio niminen edustaja, niin olisi Petterin kommentti vain törkeyksiä vailla perusteita. Kuten yleensäkin tämän puolueen kohdalla.
Jos ja kun politiikkaa kommentoi, niin ei tarvitse olla aina samaa mieltä. Mutta jos sen tuo perusteettomana mölyämisenä esiin, niin lukija saakin kirjoittajasta sangen lapsellisen kuvan, jolloin menee kirjoittajan älykkäiltäkin kommenteilta pohja pois.
Kun on erimieltä politiikasta, niin siitä voisi kirjoittaa kuin aikuinen perustellen näkemyksiään. Se toisi mielestäni edes jonkinlaista arvoa keskusteluun.
Mutta on Petterin kanssa samankaltaista purua vintillä eduskunnassakin kun kaksi puolueen johtajaa jo jakaa hallituspaikkoja, eivätkä suostu hallituspaikoillaan yhteistyöhön persujen kanssa! Aikuiset miehet!?
Täysin vailla älyllisiä perusteita….paitsi arvopohjissa jotka ovat täysin erilaiset. Siinä he ovat oikeassa. Persujen arvopohjassa tuleekin Suomalaisten edut ensin mikä onkin päinvastaista näillä kahdella Suomen tuhoa ajavilla puolueilla. Ja politiikkaa voi silloin tehdä aivan kuten Italian presidenttikin.
Italian presidentti kyhäsi Roomalaisen oravanpyörän. Äänestetty hallitus ei sopinut pressalle ja hän pistää virkamieshallituksen pystyyn, mutta se taas ei kelpaa vaaleilla valitulle parlamentille. Eli uudet vaalit ja sama peli alkaa alusta. Tosin eu, euro ja maahanmuutto kriittiset voittavat aina vain enemmän.
Persut ennustivat sen kriittisen linjan kasvavan euroopassa ja nyt se toteutuu monen maan lisäksi Itsliassakin.
Suomi on ainoa maa pohjolassakin missä totuus ei tunnu valkenevan millään. Tämän päivän Belgian tapauskin on vain ”onnettomuus” missä ei maahanmuutolla ole mitään tekemistä, mutta kun Pariisissa pelastettiin lapsi, niin tärkeintä siinä oli, että pelastaja oli maahanmuuttaja. Se miten lapsi oli joutunut sinne tai miksi ei naapuriparvekkeen mies nostanut lasta ei uutisista selvinnyt. Maahanmuuttaja tausta tuli kyllä varmasti selväksi.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/valuutat/val…
Samalla kun europommi lähenee bigbangiä, niin meidän kiky parani muutamassa viikossa 10 kertaa enemmän, kuin Sipilän hallitus on saanut aikaan 3 vuodessa.
Ilmoita asiaton viesti
Ensin italia -> muiden maiden korotetut maksut -> muut maat eroavat. Eu on mahdoton yhtälö ja kun peräsimessä Junckerin ja Kataisen laltaiset ihmiset niin ..
Ilmoita asiaton viesti
Vähän etunojaa on otsikossasi Henri, mutta voihan se olla, että Italian jäsenyys eurossa joskus päättyy. Poliittis-taloudellinen vaikea tilanne on siellä toden totta kärjistynyt, minkä olet hyvin korkoesimerkein kirjoituksessasi kuvannut.
Ilmoita asiaton viesti
Presidentti Mattarella pelasi pokeria kovien panosten pöydässä. Hän luottaa siihen, että syksyllä eurovastaiset puolueet saisivat vähemmän ääniä kuin maaliskuussa.
Tällä hetkellä ei siltä näytä.
Ilmoita asiaton viesti
Viimeksi lyhyen maturiteetin velkakirjat ottaneet vuorokaudessa takkiin näin pahasti vuonna 1992.
https://uk.reuters.com/article/us-eurozone-bonds/i…
Tuona vuonna Italia lensi ulos ”euro 1.0:sta” (ERM) ja niin muuten lensi Suomikin.
Sentixin europurkuluvut (jotka toteutettiin viime viikonloppuna, eli alkuviikon sekasorto ei näy noissa) nousivat jo tässä vaiheessa.
En usko Matteo Salvinin edes haluavan Italian pysyvän euromaana.
Ilmoita asiaton viesti
Hallitus”ohjelmahan” lupasi 1. tuntuvaa valtion menojen lisäystä 2. tuntuvaa verojen vähentämistä 3. euroalueessa pysymistä 4. välinpitämättömyyttä euroalueen säännöistä. Ei ihme, että 61 % tykkäsi.
Ilmoita asiaton viesti
EU-komissio haluaa:
1) EU:n menojen lisäystä, 2) tuntuvaa jäsenmaiden maksujen nostoa, 3) euroalueen laajentamista ja 4) viis veisata EU:n perussopimuksesta, mm. Schengenin, budjetti- ja velkatasoihin yms. liittyvistä säänöistä.
Italia lienee mitä parhaimmin EU:n esimerkkiä noudattava jäsenmaa, jonka olisi aika poistua eurosta?
Ilmoita asiaton viesti
”Italia lienee mitä parhaimmin EU:n esimerkkiä noudattava jäsenmaa, jonka olisi aika poistua eurosta?”
Monet italialaiset muistanevat vielä uppoavan liiran. Liira vain upposi ja upposi, eikä sille uppoamiselle tullut koskaan loppua. Kaikki italialaiset eivät halua takaisin uppoavaa liiraa.
Jos italialaiset haluavat takaisin uppoavan liiransa, italialaiset ovat hulluja.
Uppoava liira ei pelastanut Italian taloutta ennen, eikä se pelastaisi sitä tulevaisuudessa.
Kreikkalaisetkin hyväksyivät lopulta EU:n ehdot, huolimatta populistijohtoisesta hallituksesta, koska eivät halunneet takaisin vanhaa uppoavaa valuuttaansa.
Jos italialaiset eivät ole hulluja, he päätyvät samaan ratkaisuun kuin kreikkalaiset. Mutta jos italialaiset on yhtä hulluja kuin britit he äänestävät euroeron puolesta.
Tämä olisi hyvin surullista, mutta se ei ole vielä varmaa että näin tapahtuisi.
Ilmoita asiaton viesti
poisto
Ilmoita asiaton viesti
Italian eurojäsenyys voi käytännössä päättyä vain euron yleiseen hajoamiseen. Italialle, kuten Kreikalle, ei mahdollisuus lähteä yksinään euroeroon ja massiiviseen valuuttapakoon ole lainkaan houkutteleva. Samoin, kuten Kreikankin kanssa oli, on sen intressissä saada europolitiikkaa muutettua vähintään itsensä suhteen. Jos mitään sellaista ei saada aikaan ja EU/euroryhmä ja EKP ryhtyvät sulkemaan sen valuuttahanoja, voi se luoda rinnakkaisvaluutan eroamatta eurosta (kuten Kreikan valtiovarainministeriö jo aikoi tehdä kun pääministeri yhtäkkiä nosti kädet ylös).
Eurosta ei ketään voi erottaa laillisesti. Laiton poisajo olisi saattanut onnistua pienen Kreikan kanssa, mutta ei suuren EU:n ydinvaltio Italian kanssa. Yritykseen kaatuisi mitä ilmeisimmin koko euro.
Ilmoita asiaton viesti
Voiko tosiaan luoda ”rinnakkaisvaluutan” eroamatta rahaliitosta? Siitä on varmaankin monta mielipidettä. Vaikea on kuvitella, että rahaliitto hajoaisi ilman täysimittaista sotaa Euroopassa.
Kananmunista voi tehdä munakkaan, mutta munakkaasta ei saa enää kananmunia.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän Italia olisi teknisesti edelleen euromaa ja sen laillinen maksuvaluutta olisi euro. Sitä vain ei juuri näkyisi kierrossa, koska kaikki varmaan haluaisivat ensin päästä eroon omasta mini-bot -setelistöstä. Tällöin kierrossa olisi mini-botit, eivätkä enää oikein eurot. Turistit niitä tietysti kantaisivat maahan.
Siitä ei ole pitkä matka saman tien vaikka luopua eurosta. Ja Lex Monetaen avulla määrittää Italian lailliseksi maksuvälineeksi mini-botit (vaikka uudella nimellään ”liira”.)
Target2-balanssiin sopii imeä sitten koko EVM:n ja voi jäädä vielä muille euromaille vähän maksettavaakin. Plus tietty se, että sijoittajat sitten ymmärtävät EVM-laarin olevan tyhjä, ja mitä jos vaikka Portugalille tapahtuu taas jotain.
Eurokriisi 2.0 on valmis. Ensimmäisestä pidimme niin paljon, että päätimme rypeä siinä kaiken sen nousukauden ajan. Euro on siitä ihana, että se antaa meille suomalaisille ja italialaisille talouskasvuttomuuden ikuisen tilan. Antaa muiden mennä ohi oikealta ja vasemmalta. Sadan vuoden päästä olisimme jo aika mukavasti kehitysmaan tasolla.
Ilmoita asiaton viesti
”Omasta mini-bot-setelistöstä?” : D
Eiköhän tässä Salvini ja kumppanit halua vain lisää rahaa itselleen ja puolueilleen. Kovaa valuuttaa eli euroja. Salvini kiroaa saksalaisia ja ranskalaisia, mutta tosi paikan tullen on varmaankin ostettavissa. Mustaa pekkaa eli liiroja ei halua oikeasti kukaan paitsi se, jolla on palkat ja edut sovittuna euroissa.
Väärän rahan painajat ovat tunnetusti niitä etsityimpiä ja vihatuimpia rikollisia. Eikä spekulanttejakaan siedetä kaikissa kulttuureissa. Sotia on käyty Euroopassa pienemmistäkin syistä.
Ilmoita asiaton viesti
Luotan kyllä Salvinin puhtaaseen intohimoon saada Italia pelastettua euron hampaista.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta mutta.
EU:han on rauhan unioni.
Ilmoita asiaton viesti
”Väärän rahan painajat ovat tunnetusti niitä etsityimpiä ja vihatuimpia rikollisia.”
ai kuten pankkiirit joita nostetaan päättäville paikoille jatkuvasti?
Pankkien loihtimat bitit ovat jo kauan olleet rinnakkaisvaluuttana,mutta sitä et sitten ole huomannut?
Ilmoita asiaton viesti
Tuplaantui
Ilmoita asiaton viesti
Totta muuten, mutta tokkopa tuohon sataa vuotta tarvitaan. Kreikka teki sen jo parissakymmenessä vuodessa euroryhmän ohjauksessa. Kreikan talouslukemat ovat kehitysmaan lukemia ja lähes kaikki hyvin koulutetut, joilla on minkäänlaisia näköaloja ulkomailla, ovat jättäneet tai jättämässä kotimaansa.
Ilmoita asiaton viesti
#15. Tietenkin voi kuka tahansa luoda valuutan. On eri asia keille se kelpaa.
Ostin aikanaan 1974 Pietarin kirkon katolla olevasta nunnien pitämästä matkamuistomyymälästä postikortteja. Sain takaisin isosta setelistä myös Italian yksityispankkien liiramääräisiä pikkuseteleitä.
No unohdin ostaa myös postimerkit. Sama nunna antoi sitten merkitkin ja minä maksoin niillä häneltä saamillani yksityispankkien seteleillä.
Nunna ei kelpuuttanut niitä enää takaisin. Opin tästä paljon valuutan saaman luottamuksen merkityksestä.
Opin myös katolisen kirkon jesuiittamoraalista. Se ei nyt ole kovin korkeaa taso se moraali.
Ilmoita asiaton viesti
Joo tuo mini-bot on jänskä juttu. Näinköhän käy, että Italiasta tulee ensimmäinen euromaa, joka ottaa käyttöön oman rinnakkaisvaluutan.
Maa on suht’ omavarainen esimerkiksi elintarviketuotannossa ja monilla muillakin aloilla, jotka liittyvät tavallisen italialaisen arkeen. Oma liira saattaisi pitää
keskiverto kansalaisen elämäntilanteen kuosissa. Pelastavana tekijänä tietysti toimii harmaa talous, joka on huippukorkea:):).
Mutta aidon oikeasti, Unionimme ja rysselin talousneropattien on vaikea keksiä sanktioita Italialaisen kaltaiselle maalle. Ulkopuolelta tuleva ”talous kosultointi” ei oman omalaatuisen järkeilyni mukaan toimi tässä tapauksessa. Italia on myös merkittävä vientimaa ja turha kuvitella etteikö se pitkälle jalostetuilla tuotteilla olisi kysyntää edelleen.
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa muistaa, että populismi on keksitty Italiassa. Salvini on köyhän miehen Mussolini pompööseine elkeineen ja tyhjine puheineen.
Ilmoita asiaton viesti
Draaman uusin huikea käänne jota tuskin tarvitsee alkaa analysoimaan. Toiset ymmärtävät ja toiset ovat tietoisesti ymmärtämättä, YLE:n muotoilu on hilpeä kuten aina ja voin vain odottaa hillotolppalaisten ylistyskuoroa siitä miksi kannattaa istua eri pöytien alla …
https://yle.fi/uutiset/3-10229185
EU:n leikattu budjetti tuomassa Suomelle yllättäen lisää rahaa
Uusi esitys siirtää samalla rahoituksen painopistettä idästä etelään. Puolan, Unkarin ja Tshekin tasavallan rahoitusta leikataan miltei neljänneksellä. Puola on ollut suurin koheesiorahan vastaanottaja, joka on tällä kaudella saanut liki 12 miljardia euroa vuodessa.
Komission mukaan tämä johtuu osittain talouskasvusta: Keski-Euroopan maiden taloudet ovat kasvaneet nopeasti sen jälkeen kun nykyistä koheesiobudjettia laadittiin.
– Vaurastumisen luonnollinen seuraus on koheesiotukien asteittainen väheneminen, sanoi asiasta vastaava komissaari Corina Crețu iltapäivällä.
Samaan aikaan talouskriisin koettelemat Italia, Espanja ja Kreikka saavat tulevalla kaudella merkittävästi lisää rahaa.
Ilmoita asiaton viesti
Italian tilanne ja historiakin muistuttaa Argentiinan polkua kaaoksesta toiseen poliittisen kriisin seuratessa toinen toistaan. Valuuttaa Argentiinassa on yritetty pelastaa milloin milläkin. Kiinnitetty välillä dollariin jne. Maa julistettiin 2000-luvun alussa maksukyvyttömäksi. Velkoja on saatu anteeksi. Jne..jne. Maailma nyt vaan on erilainen kuin muutama kymmenen vuotta sitten. Tällä hetkellä Argentiinalla menee näin.
https://www.verkkouutiset.fi/talouskriisi-syvenee-…
Italia on laiminlyönyt monen muun maan tapaan rakenteelliset uudistukset, jotka ovat pakollisia, mikäli aikoo selvitä kehittyvien maiden ja tihenevien kysynnän muutoksien puristuksissa. Äänestäjille syötetyillä katteettomilla lupauksilla saadaan kyllä valtaa. Tilapäisesti. Sitten edessä voi hyvinkin olla ”argentiinalainen koominen ooppera”. Mutta kukin demokratiakin valitsee tiensä saamansa infon perusteella. Pehmustettuun toiveiden tynnyriin on helpompi hypätä kellimään viinilasi kädessä kuin virtaavaan sameaan veteen.
Ilmoita asiaton viesti
Argentiinan tämänkertainen ongelma on velkaantuminen sellaisella valuutalla, johon sillä ei ole rahapoliittista kontrollia.
Italian tämänkin kertainen ongelma on velkaantuminen sellaisella valuutalla, johon sillä ei ole rahapoliittista kontrollia.
Italialaiset ovat kenties ”tottuneet” vanhan ajan malliin, jolloin liiran heikentymisellä aika ajoin parannettiin taas kilpailukykyä.
Muutettiin vain yhtä hintaa. Tehokkaasti ja kerralla.
Suomessa on nyt muutettu miljoonia hintoja yhden sijaan. Muutetaan eläkkeiden hintaa, eri palkkojen hintaa jne.
Ilmoita asiaton viesti
Suosisttelen tarkastelemaan Argentiinan ”valuuttaputkia” ja kaaoksien syitä hieman pidemmällä aikavälillä.
Elämme kansainvälisesti voimakkaasti verkottuneessa reaalitaloudessa, missä valtioitten omavaraisuus on harvinaista herkkua. Kehittyneissä länsimaissa reaalitalouden rattaat on pystyttävä pitämään rasvassa ja uuden luominen kovassa kurssissa. Omasta pienehköstä valuutasta tulee helposti hidaste ja/tai todellisten ongelmien siirtäjä. Sitten joudutaan Argentiinan tapaan turvautumaan hätäpäissään dollariin tai kuten nyt Afrikassa on tapahtumassa muutamien maitten kohdalla -turvautuminen kiinan valuuttaan.
Katsotaan, miten tilanne Italiassa etenee. Toisaalta olisi ehkä hyväkin saada käytännön kokemusta euroerosta tarpeeksi ison valtion kohdalla kuten saadaan parasta aikaa Iso-Britannian kohdalla EU-erosta. Miten reaalitaloudet ja verkostot tilannetta pystyvät käsittelemään. Luottamuksella on iso merkitys kansainvälisessä politiikassa ja kaupanteossa miljoonine sopimuksineen.
Ilmoita asiaton viesti
Pitäisikö Saksa erottaa eurosta? Saksa pitää euron arvon korkeana. Saksa hyötyy siitä, mutta reuna-alueiden valtioille mm italialle, kreikalle, jne.. Suomi mukaan lukien euro näyttää olevan liian korkealla suhteessa dollariin? Talous täälläkin piristyi heti kun euron arvo laski hetkeksi?
Kyllä maailma verkottuu ja kehittyy. Ei eu voi olla ainoa vaihtoehto asioiden hoitamiseksi. Kyllä se vie liberaalien demokratioiden vallan itselleen. Jokainen unionissa tehty sitova päätös kävelee yli euroopan liberaalien demokratioiden omien parlamenttien. No jotkut pitävät sitä hyvänä. Minusta se ei voi jatkua kovinkaan pitkään. Enkä näe että me olisimme hyötyneet mitenkään unionista. Ehkä jotain turvallisuus poliittista hyötyä on ollut.
Ilmoita asiaton viesti
”Pitäisikö Saksa erottaa eurosta?” Hieman sentään realismia noihin heittoihin.
Ilmoita asiaton viesti
Sarkasmiahan se, mutta sisältää asiaa. Onko se fanatiikolle liikaa. Saako antaa nimiä? Niitä mielellään muille jakelet.
Ilmoita asiaton viesti
Seppo, olen kyllä sitä tehnyt.
Argentiinan vuosituhannen alun ”krässi” oli aivan samantyylinen kuin Suomen, Italian ja Ison-Britannian krässi 1992. Tuolloin leikittiin euro 1.0:lla hienoine valuuttaputkineen. Ei siinä mitään, kyllähän nuo viritykset toimivat hyvinä aikoina. Huonoina hetkinä (taantumat yms.) ne ovat sitten suorastaan infernaalisia.
Kauko-idässä koettiin muuten kanssa valuuttaleikkien karmaiseva voima. 90-luvun lopulla dollarikytköksiä repesi tuon tuosta.
Tarvitsemme ennakkotapauksen euroerosta? Ison-Britannian bruttokansantuotteen kehitystä voi seurata esimerkiksi vuosina 1982-2002, missä tämä euro 1.0:n hajoaminen osuu aikajanan keskelle vuoteen 1992. Katso, hämmästy ja ihastele.
Suomenkin talous pinkaisi ripeään kasvuun vs. nyt koettuun kadotettuun vuosikymmeneen.
Talous on siitä ikävä, ettei näihin kadotettuihin vuosikymmeniin ole varaa, koska aina ne taloushäiriöt jostain tuppaavat tulla – ja hyvin usein juuri noin kymmenen vuoden välein.
Ilmoita asiaton viesti
EU:n tilanne ja historiakin muistuttaa Argentiinan polkua kaaoksesta toiseen poliittisen kriisin seuratessa toinen toistaan.
Ilmoita asiaton viesti
Miettisimmekö hetken, mitä tarkoittaa suuresti tavoiteltu ”konvergenssi”?
Ensin hieman Kreikan kantilta (2010):
http://erkkitoivanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/4292…
Sitten euron kantilta yleensä (2007):
http://erkkitoivanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/4178…
On kysymys EU:n ja sen jäsenmaiden toiminnan integriteetistä. Se on päällystetty aikomuksilla, muttei realiteeteilla tai sopimusten kunnoittamisella.
Euroalue eli yhteisvaluutta-alue murenee ja sen pitäisi tapahtua niin suunnitelmallisesti kuin mahdollista.
Ilmoita asiaton viesti
Euroalue purkautuu jokatapauksessa ja on ollut vain ajan kysymys mikä sauma repeää ensimmäisenä. Euroaluetta pitää kasassa enään EKP:n löysä rahapolitiikka, joka sekin lopulta tulisi koitumaan euron tuhoksi.
Todennäköisesti euron lopun alku on nyt alkanut ja hyvä niin, sillä epäonnistunut valuuttakokeilu on syytä saada hautaansa mahd. nopeasti, jolloin euromaat pääsevät jälleen taloudellisesti vakaalle pohjalle omaan valuuttaansa turvautuen.
Ilmoita asiaton viesti
Eipä EKP:n lupaus ja osto-ohjelmatkaan pelastanut esimerkiksi Italian 2-vuotisten joukkovelkakirjojen hintatasoa.
EKP:n ”sinko” alkaa vaikuttaa nuhaiselta ”hernepyssyltä”?
Ilmoita asiaton viesti
LTRO-velkakirjaostoja ei voi jatkaa loputtomasti, jo nyt n 25% euroalueen velasta on EKP:n taseessa.
Vain yhteisvastuu (yhteinen budjetti, tulonsiirrot, eurobondit, pankkiunioni) voisi pelastaa euroalueen, mutta siihen taas kukaan ei suostu.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä minä suostuisin.
Ilmoita asiaton viesti
EU:n ja sen edeltäjien kehitys on ollut menestys sen silloisille valtioille. Italia taisi tulla mukaan ihan ensimmäisten joukossa.
Kun katsotaan EU:n hajoamista havittelevia valtioita, näemme joukon demokratiaan hyvin heikosti sitoutuneita valtioita. Italia haluttiin sitouttaa, Kreikka luisui diktatuuriin ja Itä-Euroopan maat olivat Neuvostoliiton satelliitteja.
Oli toki virhe ottaa ”Eurooppaan” maita, jotka eivät täyttäneen kriteereitä, mutta supistettuun eurooppaan voisi palata. Annetaan valtioita poistua niiden iän vanhemmasta ja nuorimmasta päästä. Tiivis Eurooppa Saksan, Ranskan, muutamien keski-eurooppalaisten maiden ja Pohjois-Maiden kesken toimisi varmasti nykyistä paremmin.
Tiivistetty Eurooppa toimisi paremmin, kannattaisi harkita.
Ilmoita asiaton viesti
Juurikin näin. Etelän vetelät ovat turha painolasti eikä pohjoinen Suomikaan ihan täytä vaatimuksia. Keski-euroopan kovat maat pärjäisivät omassa unionissaan vallan mainiosti.
Ilmoita asiaton viesti
Tupla
Ilmoita asiaton viesti
Hmm, eli supistettu muoto tarkoittaisi sitä, että Euroopan unioniin kuuluisi vain ne alunperin Maastrichtin sopimuksen täyttäneet maat?
Jos nyt en ihan väärin muista niin monoa tulisi melko monelle maalle. Jäljelle jäisivät Luxemburg ja Belgia.
Ilmoita asiaton viesti
Myönnän tuhlanneeni 3 minuuttia elämästäni kun selailin montako kertaa tämä ”toimittaja” on kirjoittanut saman blogin jossa aina euro romahtaa just. Kyllästyin päästyäni kesäkuuhun 2015:
http://susijumala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/196974-…
Varsinainen asiantuntija.
Ilmoita asiaton viesti
Sama juttu. Minäkin aikani jaksoin lukea näitä alakuloisia ennustuksia tuomiopäivän tulosta.
Ilmoita asiaton viesti
Jonkun se on aina nostettava markkafanaatikkojen mielialoja korkeammalle.
Ilmoita asiaton viesti
Juu, ilman EKP:n väliintuloa ja mandaattinsa ylittämistä kesällä 2012 tämä leikki olisi jo taputeltu. Sääntörikkomuksilla pusketaan eteen päin.
No niin, nyt EKP on sitten ostellut kaikkia yrityslainoja (tukee tiettyjä yrityksiä kilpailua vääristäen) ja valtiolainoja. Frankfurtista sanottiin, että QE-raja on sitten 33 prosenttia velkakannasta, ja että sen tulee täyttää tietyt luottoluokitusvaatimukset – eli luokituksen on oltava vähintään investointiasteella.
En voi tehdä muuta kuin olettaa, että sääntöjä noudatetaan. Ja jos nyt näistä ostorajoituksista edes pidetään kiinni niin Italia on aika lailla mennyttä katsottuna kannatusmittauksien kanssa.
Jos sääntöjä taas muutetaan niin tilanne on eri. Muodostetaanko euroalueelle 2000 miljardin lisäys EVM:n, josta pääomitetaan 10 prosenttia samoin tein?
Olet siinä mielessä epäreilu, että tuomitset potkupallovedonlyöjää, joka ei tiedä sitä, että tuomari antaakin yht’äkkiä toisen joukkueen pelata palloa käsin tai ottaa 20 keltaista korttia saamatta punaista.
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa Janne mennä suoraan henkilöön ja ohittaa koko asia ja argumentit.
Ilmoita asiaton viesti
Salosen Janne väsäilee vain blokeja tuulimyllyistä ja silti niitä rakennetaan ja tuetaan.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen viennin rakenne, siinä keskeisin syy miksi Suomi pääsi mukaan nousukauteen viiveellä. Investointitavaroille, joita Suomi pääosin vientiin tuottaa, ei ole koskaan nousukauden alussa kysyntää ja tämän tietävät kaiki jotka viennin parissa työskentelevät, toki EU:n ja euron syyksi on helppoa laittaa kaikki vaikeudet mitä Suomessa esintyy, liian kuiva kevätkin varmasti on EU:n tai ainakin euron vika. Janne, näitä varmoja ”tietäjiä” euron jopa EU:n kaatumista ennustavia on ollut täällä vuositolkulla, ei siis mitään uutta aurinkon alla.
Ilmoita asiaton viesti
No oletko sitä mieltä että unionilla menee hyvin ja seesteisesti?
Ilmoita asiaton viesti
Saksalla menee ja on mennyt erittäin hyvin jo yli vuosikymmenen ajan. Ranska painii ja kipuilee sosialisminsa kanssa. Britannia totesi asioiden olevan paremmin Unionin ulkopuolella. Italia on omituinen historiallinen sekoitus Euroopan rikkainta ja köyhää aluetta korruptioineen ja Cosa Nostrineen.
Suomen tilanne on pysytellyt vakiona l. pyrkiminen ja pitäytyminen kynsin ja hampain osaksi ns. läntistä maailmaa.
Persujen mielimä EU-ero ja ero rahaliitosta ovat ongelmallisia, mikäli piitataan oman pienen talouden ja kansakunnan eduista edes pätkän vertaa.
Ilmoita asiaton viesti
No jotain kitinää on aina, mutta pääosin menee hyvin ja seesteisesti, kyllä.
Ilmoita asiaton viesti
Elikkä mm. Italiassa, Kreikassa, Britaniassa, Espanjassa ja Ranskassa on kaikki hyvin?
”Vähemmästäkin on sotia aloitettu” oli vain demarien sisäpiiri vitsi?
Ilmoita asiaton viesti
Katsotaan nyt rauhassa, toistaiseksi on Italiassakin kaikki hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
Niin kauan, kun aseet pysyvät Euroopassa vaiti, mikä on EU:n tavoite no:1, unionilla menee hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
#41. Lähimmät vertailukohdathan ovat Yhdysvallat ja Venäjä, joten sanoisin, että aika seesteisesti menee.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tietenkään kannata verrata maiden tilaa ajassa?
Ilmoita asiaton viesti
?
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tapahtuu jos italialaiset euroeroa pelätessään ryhtyvät siirtämään varojaan Italian pankeista ulkomaisiin pankkeihin, mm. Saksan tai Suomen pankkeihin?
Ilmoita asiaton viesti
Välimerenmaista on jo siirtynyt n. 900 mrd Saksaan ja n 60 mrd Suomeen Target2-maksuvälitysjärjestelmän kautta.
Kohta 9.4: https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/rahalaitos…
Ilmoita asiaton viesti
Helppo asia. Eurokytkös puretaan pääomakontrollien avulla.
Olihan Kreikankin euro erillään muiden euromaiden euroista parin vuoden ajan.
Ilmoita asiaton viesti
Koko target2-maksutaseiden rähjähtäneisyys näkyy tästä kuvasta (valitse ”static chart”).
http://sdw.ecb.europa.eu/browseChart.do?node=bbn4859
Toimivassa yhteisvaluutassa kuvassa pitäisi näkyä nollan ympärillä kiemurtelevia käppyröitä.
Ilmoita asiaton viesti
Eräs ranskalainen ekonomisti on aikoinaan sanonut, että Yhdistynyt Eurooppa syntyy yhteisen rahan kautta tai jää syntymättä. Euron merkitys on siis melkoinen puhuttaessa Euroopan tulevaisuudesta. Tämä usein unohtuu, kun puhutaan euron säilymisestä tai hajoamisesta. Nykyisellään euro ei toimi, mutta onko sitä edes mahdollista saada toimimaan?
Ilmoita asiaton viesti
Toimiva euro vaatisi liittovaltion tai sitävastaavan rakenteen, johon ei tulla suostumaan.
Euro olikin itseasiassa euroeliitin koukku, jolla yritettiin nopeuttaa liittovaltiokehitystä, mutta joka jäi puolitiehen ja on nyt purkautumassa löyhään rahapolitiikkaan pakotettuna (EKP:n LTRO+nollakorot).
Ilmoita asiaton viesti
Halutaanko Yhdistynyt Eurooppa vai yhdistynyt Eurooppa tai itsenäiset toimijat. Omilla valuutoilla jokaisen valtion tärkein tehtävä on puolustaa omaa valuuttaansa. Tästä ei voi seurata Yhdistynyt Eurooppa tai edes yhdistynyt Eurooppa. Kansalaisten tulee kyllä saada ”demokraattisesti” päättää, että mitä näistä halutaan. Poliitikot kyllä nyt käyttävät valtaansa liiallisesti tulkitakseen kansojen tahtoa.
Ilmoita asiaton viesti
”Halutaanko Yhdistynyt Eurooppa vai yhdistynyt Eurooppa tai itsenäiset toimijat.”
Halutaan yhdistynyt Eurooppa jossa on itsenäiset toimijat.
Itsenäisten toimijoiden pitää kuitenkin noudattaa yhdessä tehtyjä pelisääntöjä. Sellainen peli ei vetele mitä Unkari nyt harrastaa.
Jos ei halua noudattaa sääntöjä pitäisi ymmärtää lähteä pois siitä pelistä jossa on yhteiset säännöt joita ei voi noudattaa.
Aika näyttää noudattavatko Unkari ja Italia jatkossa EU:n sääntöjä.
Kreikka alistui sääntöihin, samoin Irlanti, Portugali ja Kreikka. Halusivat kuulua Eurooppaan.
Englannissa ero EU:sta johtui kansallismielisyydestä ja ylpeydestä, valitsivat mieluimmin kansllisen ylpeyden kuin EU:n tuoman taloudellisen edun. Nyt he haluavat kuitenkin sen edun, tai eivät ainakaan haluaisi luopua siitä.
Saa nähdä miten sille taloudelliselle edulle tulee käymään ja suostuvatko britit sittenkin sitoutumaan EU:n ehtoihin, kuten Norja ja Sveitsi, vaikka ne muodollisesti eivät EU:hun kuulukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän unioni noudata edes omia sääntöjään.
Ilmoita asiaton viesti
”Eihän unioni noudata edes omia sääntöjään.”
Noudatatko sinä aina kaikkia Suomen valtion lakeja?
Ei ole vielä käynyt niin että Suomen kansalainen olisi erotettu kansalaisuudesta huonon käytöksen vuoksi, tai siksi että ei ole noudattanut lakeja.
Myöskään USA:n liittovaltiossa, Sveitsin liittovaltiossa, tai Saksan liittovaltiossa ei olla toistaiseksi erotettu osavaltioita.
Toki EU:ssa voitaisiin mininun mielestäni tätä erottamishommaa kokeilla. Siinä voisi olla hyvä painostuskeino. Esimerkiksi Puola ja Unkari voitaisiin erottaa elleivät ne toteuta niitä sääntöjä jotka hyväksyivät liittyessään unionin.
………………
Lisäksi on minusta liioiteltua pitää EU:ta jonkinlaisena itsenäisenä toimijana tänä päivänä. Ei se ole sellainen, se on yhteistyö-elin, kuten vaikkapa YK, mutta toki sitä voitaisiin sellaiseen suuntaan hyvin kehittää.
Ilmoita asiaton viesti
Noudatan tietysti.
Unionin olemassaolo perustuu nimeenomaa sääntöihin joiden varaan se on rakennettu. Jollet muuten ymmärrä ajattele sitä sopimuksena.
Ilmoita asiaton viesti
”Jollet muuten ymmärrä ajattele sitä sopimuksena.”
Sopimukaet on sopimukasia ja se on vähän eri asia kuin mitä lakiin on kirjoitettu kansalaisten velvollisuuksista.
Sopimusrikkomuksesta seuraa vain se ettei vastapuolikaan ole enää velvollinen noudattamaan sopimusta.
Lain rikkomisesta seuraa lain säätämä rangaistus, sakkoa tai vankeutta.
Sitäpaitsi EU:lla ei ole edes sellaista väkivaltakoneistoa millä se laittaisi valtiot kuriin. Valtioilla on poliisit ja armeija, EU:lla ei ole muuta kuin korkeintaan virkamiehiä ja lakimiehiä.
Ilmoita asiaton viesti
Jälkikasvuni joka taas, muutaman tunnin päästä lähtee työmatkalle 1 1/2-viikoksi Kiinaan, usein painottaa sitä, ettei pirstaleisella, keskenään riitelevällä Euroopalla ole hääppöistä tulevaisuutta kilpailessaan maailmanmarkkinoilla Kiinan, yhdysvaltojen ja Aasian nousevien taouksien kanssa ja siksi häntä, yli viisitoista vuotta viennin parissa työskennelleenä ja myös kaksi vuotta työnsä vuoksi Kiinassa asuneena hämmästyttää puheet ja toiveet EU:n ja euroalueen hajoamisesta.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän Kiina ole edes euromaa, eikä silloin sellaisella ei-euromaalla ole mitään muuta polkua kuin taantua ikuiseen kehitysmaa-asteelle, ellei peräti liitukaudelle asti.
Ainakin, jos viestejäsi tulkitsee.
—
Leikki sikseen. Totta on, että eripurainen Eurooppa on. Eikä se siksi pärjää.
Listasin aiemmin muutaman syyn, miksi näin on. Koska Eurooppa on riippuvainen muista niin se on myös altis ja haavoittuvainen.
Kertauksena:
1) Eurooppa on sotilaallisesti riippuvainen Yhdysvalloista.
2) Euroopassa on lähdetty vientivetoisen kasvustrategian pakkomielletielle. Vaikeuksissa olevien maiden on määrä viennin kautta kasvattaa budjetit ylijäämäisiksi. Tästä seuraa ongelma:
* Eurooppa tarvitsee vientikohteita ja on niistä riippuvainen. Esimerkiksi Trumpin teräs- tai autotariffipuheet sekottavat strategian täysin.
* Eurooppalaiset maat eivät voi kasvattaa vientiä toisiin eurooppalaisiin maihin, koska yhden plussa on pakostakin jonkun toisen maan miinus, eikä sitä siis sallita.
Tuossa ne suurimmat Euroopan omituisuudet. Muutama pienempi on tuon lisäksi.
Ilmoita asiaton viesti
”* Eurooppa tarvitsee vientikohteita ja on niistä riippuvainen. Esimerkiksi Trumpin teräs- tai autotariffipuheet sekottavat strategian täysin.
* Eurooppalaiset maat eivät voi kasvattaa vientiä toisiin eurooppalaisiin maihin, koska yhden plussa on pakostakin jonkun toisen maan miinus, eikä sitä siis sallita.”
Nämä argumentit ovat kyllä päteviä, mutta niillä ei ole mitään arvoa tässä yhteydessä, sillä ne koskevat kaikkia maita, eikä pelkästään EU- maita.
Nämä ongelmat eivät lisäksi poistu minnekkään vaikka maa liittyy EU:hun, tai eroaa siitä.
Argumentti tässä asiassa olisi se etteivät pienet Euroopan maat tässä kisassa pärjää yksinään isoille taloudellisille mahdeille, kuten Kiina ja Yhdysvallat. Jopa Saksa on liian pieni talous ykdin pärjätäkseen.
Englanti on vielä pienempi kuin Saksa, mutta Englannissa epärealistiset suurvaltaunelmat elävät voimakkaampina kuin Saksassa.
Unelmat ei auta. Englanti tulee brexittinsä kanssa häviämään taloudellisesti ja sen merkitys maailmantaloudessa tulee ennestään pienenemään.
Ilmoita asiaton viesti
”Eurooppalaiset maat eivät voi kasvattaa vientiä toisiin eurooppalaisiin maihin, koska yhden plussa on pakostakin jonkun toisen maan miinus, eikä sitä siis sallita.”
Euroopalla on varaa nostaa vielä merkittävästi omavaraisuuttaan. Kuten useilla alueilla on tapahtunutkin (näkyvin esimerkki on tuotannon palauttaminen Aasiasta Eurooppaan). En nyt ole viimeistä näkymää tarkistanut, mutta tuskin on vieläkään mm. EU sisäisen liiketoiminnan arvo juurikaan yli 60%. Siihen 5…10 pinnaa lisää. Ukrainan kriisin myötä positiivista kehitystä on sentään tapahtunut. Esimerkkinä vaikkapa Suomi, Itävalta, Saksa ja Ranska. Tuotteiden ja palvelujen kehittämisen kautta tilanne pidemmällä aikajänteellä hoituu. Ei kukaan estä hollantilaista ostamasta Suomesta ja lopettamasta ostamista Japanista.
Ilmoita asiaton viesti
Seppo, se tuotannon paluumuutto tulee paljon helpommaksi, jos kustannukset pysyvät kurissa.
Ja ”Eurooppaan palaaminen” on hieman konstikas käsite. Jos alunperin saksalainen autofirma siirtää osan tuotannosta Kiinaan, ja sen jälkeen sieltä vaikkapa Romaniaan — niin tokihan voimme sanoa, että tuotanto palaa Eurooppaan. Kontekstissa on silti pieni vivahde-ero. En toki väitä, etteikö Romanian hyvinvointi kiinnosta. Hyvä näinkin.
Moni kustannuskilpailukyvytön maa (Kreikka, Suomi jne.) saisi omalla kelluvalla ja vapaasti vaihdettavalla valuutalla oman maan kustannuskilpailukyvyn takaisin niin, että se houkuttaisi myös ulkomaisia investoijia.
Kyllähän Suomessa osaamista on ja minusta on perin harmillista, että korkeakoulutetut makaavat työttöminä tai tekevät osa-aikaisia hanttihommia.
Ainahan voi tietysti nostaa kytkintä. Mutta demareiden mielestä paremman elämän etsiminen omilla avuillaan tulee rangaista maastamuuttoverolla.
Ilmoita asiaton viesti
”Moni kustannuskilpailukyvytön maa (Kreikka, Suomi jne.) saisi omalla kelluvalla ja vapaasti vaihdettavalla valuutalla oman maan kustannuskilpailukyvyn takaisin niin, että se houkuttaisi myös ulkomaisia investoijia.”
Mitenniin kilpailukyvytön Suomi. Suomessahan tehdään jo nyt saksalaisia loistoristeilijöitä ja loistoautoja niin ettei mistään tahdo työvoimaa enää saada niihin tuotantolaitoksiin joissa näitä tuotteita kootaan.
Näin siis ihan ilman että pitäisi olla se oma raha jonka arvoa sitten pitäisi alentaa jotta suomalainen työvoima olisi kilpailukykyistä.
Koko tuo vouhotus kilpailukyvyn tekemisestä rahan arvoa alentamalla kuulostaa jo kulahtaneelta ajattelulta. Kilpailukyky pitää saada aikaan muilla tekijöillä kuin rahan arvoa alentamalla, silloin se kilpailukyky kestää senkin että kilpailijamaissa rahan arvoa alennetaan vieläkin enemmän.
Ilmoita asiaton viesti
”Moni kustannuskilpailukyvytön maa (Kreikka, Suomi jne.) saisi omalla kelluvalla ja vapaasti vaihdettavalla valuutalla oman maan kustannuskilpailukyvyn takaisin niin, että se houkuttaisi myös ulkomaisia investoijia.”
Olen täysin eri mieltä. Luottamusta pitkällä aikavälillä investoijat tarvitsee. Vaikkapa itävaltainen yhtiö joka osti Vapon toiminnat Lieksasta ja laittoi tuulemaan. Tai jenkit jotka taas investoivat metsäkonetuotantoon Joensuussa. Vienti mm. Venäjälle menee täysillä. Miksi? Koska tuote on kunnossa. Ulkomaisomisteiset lääketeollisuuteen tuotantolinjoja vievät lisäävät merkittävästi tälläkin seudulla. Jne jne.
Investointihyödykkeen tärkein myyntivaltti on ostajalle ja rahoittajalle takaisinmaksuaika, jonka tärkeimmät tekijät ovat tuotantokyky, laatu, huoltovarmuus, jälkimarkkinat, ergonomia, referenssit jne. Toki hintakin, mutta ei se kyllä TOP 3:ssa ole.
Yritähän Henri paneutua moderniin verkostotalouteen (kansainväliset hankinta- ja tuotantoketjut, jakelujärjestelmät ja digitalisaation vaikutukset) ja kuinka sen rakenteet ovat muuttuneet 20 vuoden ja jopa viimeisen 5 vuoden aikana.
Saattehan toki markasta höpistä niinkuin toki teettekin, mutta kyllä tämä Suomenkin vienti/tuontirakenne pienenä maana on integroitunut sopimuksineen huomattavasti isompaan valuuttaan. Ja ulkopäin luottamus Suomeen.
Ilmoita asiaton viesti
Ole vain.
Millä me noustiin vuonna 1992 parissa vuodessa lennettyämme euro 1.0:sta ulos, teimmekö selkääntaputus-bkt -kikan? Sellaisen, jossa määritellään kaverin taputtaminen selkään verottomaksi työksi, joka hinnoitellaan 10 000 mk (tai €) / tunti. Laitetaan kaksi kaverusta taputtamaan toisiaan selkään kahdeksan tuntia päivässä. Kumpikin laskuttaa toisiaan 80 000 € päivässä ja molempien laskut kumoutuvat, mutta bkt-mittari näyttää + 160 000 € / kaveripari / päivä.
Väitän, että Suomi nauttisi edelleen kv-suosiota tunnollisuudessa kelluvan ja vapaasti vaihdettavan kansallisen valuutan kanssa. Jos siihen kerran pystyi Islantikin niin ei kai meitä mihinkään Pohjois-Koreaan voida verrata?
Italia-keissi osoittaa nyt vain sen, ettei meille välttämättä jää minkäänlaista euroa jäljelle, johon yrittää hirttäytyä. Ja minä lupaan iloita suuresti sellaisen päivän koittaessa.
Ilmoita asiaton viesti
”Italia-keissi osoittaa nyt vain sen, ettei meille välttämättä jää minkäänlaista euroa jäljelle, johon yrittää hirttäytyä. Ja minä lupaan iloita suuresti sellaisen päivän koittaessa.”
Minä puolestani lupaan iloita suuresti niin pitkään kuin euro on olemassa, valuutta joka pitää arvonsa ja jolla saa ostaa ympäri eurooppaa ja euroopan lähitienoilla.
Jos euro tulee joskus tiensä päähän, mikä toki on mahdollista, se tulee olemaan surun päivä. Sen päivän jälkeen ei ole enää valuuttaa jolla on pysyvä arvo ja johon voi luottaa.
Samoin käy Italialle huonosti jos se päättää luopua eurosta, liiran luotettavuus tiedetään.
Kun liira vuoden 2002 alusta korvattiin eurolla, sen arvo oli 1 € = 1 936,27 liiraa.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä jos ei hänelle mene jakeluun ettei ole mitään yhtenäistä eurooppaa koskaan edes ollut? Se ei nimittäin ainakaan muutaman hepun keksimänä salaisena ideana tule toteutumaan vaan se vaatisi alhaalta ylöspäin toteutuvaa toimintaa. No sitä on kovin vähän..kuten siellä aasiassakin…sentään siellä yksi maa itsenäisesti koittaa toteuttaa samaa asiaa. Odotan innolla mitä siellä tapahtuukaan,jos joku alkaisi edes ehdottamaan eu:n tyyppistä ratkaisua esim. Kiinan ja jonkun toisen valtion välille.
Ilmoita asiaton viesti
”Odotan innolla mitä siellä tapahtuukaan,jos joku alkaisi edes ehdottamaan eu:n tyyppistä ratkaisua esim. Kiinan ja jonkun toisen valtion välille.”
Jos yhtään historiaan tutustuisit, tietäisit, että Kiina on alueena täysin Eurooppaa vastaava alue. Kiinassa oli ennen itsenäisiä valtioita jotka tappelivat toisiaan vastaan kuten Eurooppalaiset viime vuosisadalle asti.
Kiina tosin muodostettiin yhtenäiseksi hallintoalueeksi jo tuhansia vuosia sitten, mutta siellä Kiinan rajojen sisällä ovat viläkin jäljellä entiset kansat, kielet ja etniset identiteetit.
Ilmoita asiaton viesti
Ja se yhdistäminen kävi kivuttomasti tietysti,eikö vain?
Kyse ei kuitenkaan ole siitä mitä on siellä ollut vaan mitä tapahtuisi,jos nyt ehdotettaisiin laajempaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Ja se yhdistäminen kävi kivuttomasti tietysti,eikö vain?”
Soyia käytiin kun aina joku kruunupää yritti yhdistää Kiinan, vähän niinkuin Euroopassakin yritettiin.
Kiinalaisille tuntuu sopuisa kaupankäynti nyt maittavan. Yrittää rakentaa sopua joka suuntaan, toisin kuin Trump, joka uhoo ja isottelee.
Ilmoita asiaton viesti
Noin…ja miksi kuvitella sen menevän toisin muualla?
Ilmoita asiaton viesti
Minkä kielen EU ottaa yhteiseen käyttöön, saksan, ranskan, espanjan vai jonkun muun? Englantihan ei ole kohta EU:ssa.
Ilmoita asiaton viesti
”Minkä kielen EU ottaa yhteiseen käyttöön, saksan, ranskan, espanjan vai jonkun muun? Englantihan ei ole kohta EU:ssa”
Yhteinen kieli pitää tietenkin olla. Käy rasittavaksi jos pitää opetella monia kieliä jotta tulisi Euroopassa toimeen.
Sillä ei ole väliä mikä se kieli on, se voi olla vaikka alueen ulkopuolinen kieli, kuten englanti, tai kuollut kieli, kuten latina, tai keksitty kieli, kuten esperanto.
Englannin etu on siinä että sitä kaikki jo valmiiksi osaa ja sitä kaikki haluaa opetella. Englannin haitta on siinä että se on hyvin epälooginen ja hankala kieli, eikä kukaan voi sitä koskaan ymmärtää täysin, ei edes englantilaiset itse, saati ne jotka joutuvat sitä vieraana kielenä opiskelemaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Yhteinen kieli pitää tietenkin olla.”
Komissioko tämän kielen määrää? Sotia on pienemmästäkin syttynyt.
Ilmoita asiaton viesti
Englanti on ihmiskunnan yhteinen kieli ja sellaisena pysyy. Irlanti muuten jatkaa EU:n jäsenenä ja ennen pitkää Pohjois-Irlanti liittyy siihen, mikäli Brexitiä ei peruta. Heinäkuussa menen Ranskaan EuroScienceOpenForumiin ja puhun siellä englantia, kuten isännätkin.
Ilmoita asiaton viesti
Tämänhetkisistä EU:n jäsenmaista englanti on muuten de jure virallinen kieli vain Irlannissa ja Maltalla. Kyproksella ja itsessään Britanniassa se on virallinen kieli vain käytännössä, mutta ei lain mukaan. Toiseksi puhutuin kieli englanti on käytännössä kaikkialla EU:ssa, missä se ei ole puhutuin.
Ilmoita asiaton viesti
Englanti ei ole Irlannin, eikä Maltan virallinen EU-kieli. Irlanti ja Malta eivät halunneet valita englantia, koska Iso-Britannia oli sen jo varannut. He halusivat valita eksoottisemmin. Gaelia ja maltaa.
Tilanne olisi vähän sama kuin, että Ruotsi olisi voinut valita jonkun ruotsinsaamen, jos Suomi olisi ollut ensin EU-maana valinnut tietysti ruotsin kielen (suomen valitseminen olisi ollut niin perin impivaaralaista.)
Ilmoita asiaton viesti
#80. #96. Palataksemme Makkosen alkuperäiseen kysymykseen. EU:n yhteiset työkielet ovat englanti ja ranska. Ja pysyvät.
Ilmoita asiaton viesti
Oliko muuten englanti työkieli jo ennen englannin liittymistä?
Ilmoita asiaton viesti
Mikäli tarkoitat EEC:n alkuperäisiä virallisia työkieliä vuonna 1958, ne olivat ymmärrettävistä syistä hollanti, ranska, saksa ja italia.
Ilmoita asiaton viesti
Minä puhuin yhteisestä kielestä, siis vastaavasta kuin Yhdysvalloissa. Suomalainen Siwan kassa ei varmasti pärjää Bulgariassa tai Saksassa kielitaidollaan mutta USAssa englanti toimii koko maassa ja työperäinen muutto on helppoa.
Ilmoita asiaton viesti
Lidlin kassa kyllä ymmärtää englantia niin Suomessa kuin Bulgariassa.
Ilmoita asiaton viesti
Kassa ehkä ymmärtää, sinulla on ymmärtämisvaikeuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Suurempi osa kassoista ja taksikuskeista ymmärtää englantia EU:ssa kuin USA:ssa.
Ilmoita asiaton viesti
Joskus olen hämmästynyt siitä miten LIDL:n tai jonkun muun kaupan tavallinen kassa alkaa iloisesti ja sujuvasti rupattelemaan ulkomaalaisten kanssa englaniksi, kun meille suomalaisille ei yleensä riitä muuta kuin se pakollinen tervehdys, mikä on tietenkin yritys olla ystävällinen, äänensävy paljastaa kuitenkin sen ettei se ystävällisyys aina nyt niin kovin aitoa ole.
Mutta se mitä minun piti sanoa on että olen todella hämmästynyt kassojen englannintaidon taidosta. Sen perusteella englanti voitaisiin vaikkapa julistaa Suomen viralliseksi kieleksi, ei toki pakolliseksi, niin että kassa voi asiakkaiden kanssa voi edelleen puhua myös suomea, siis sen yhden sanan minkä asiakkaalle yleensä tarvitsee sanoa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei Suomen Lidl palkkaa yhtäkään kassaa joka osaa hyvin englantia mutta ei ollenkaan suomea, eikä Saksan Lidl palkkaa kassaa joka ei osaa saksaa. Te nyt että näytä ymmärtävän mitä tarkoittaa yhteinen kieli EU:sa, federalistit ei järjestään ole kirkkaimpia kynttilöitä ainakaan argumentaation laadulla mitattuna.
Ilmoita asiaton viesti
”federalistit ei järjestään ole kirkkaimpia kynttilöitä ainakaan argumentaation laadulla mitattuna.”
😉
Joten LIDL:n kassalle ei kannata ilmeisesti palkata federalistia.
Minulle on jokseenkin sama mitä kieltä LIDL:n kassa puhuu, pärjäisin käsittääkseni varsin hyvin kassalla vaikka kassa ei puhuisi suomea lainkaan, en kaipaa edes sitä tervehdystä.
Jos ymmärrän oikein mitä federalismi tarkoittaa, se tarkoittaa juuri sitä että federaatiossa voidaan käyttää useita kieliä, eikä pelkästään yhtä kieltä, mihin Jarmo näytät tähtäävän.
Mm. Sveitsin federaatiossa voidaan virallisesti käyttää neljää kieltä.
Suomessakin voidaan käyttää useampaa kieltä, vaikka Suomi ei olekaan federaatio, mutta Suomestakin voitaisiin muodostaa federaatio Sveitsin tai Saksan tapaan, vaikkapa murrerajojen perusteella, jolloin eri murrealueilla Suomessa olisi vapaus käyttää omilla alueillaan omaa murrettaan ja julistaa se jopa vaikkapa viralliseksi kieleksi.
Federaatio ei nimittäin ole sama kuin diktatuuri, vaan se merkitsee sitä että hallintoalueella on itsenäisesti toimivia alueita, monta kieltä ja monia kulttuureita, jotka toimivat yhteisten lakien puitteiss.
Jos Suomi ei olisi niin diktatuurinen kuin mitä se on, se olisi federaatio, kuten Sveitsi, Saksa ja Yhdysvallat.
Ilmoita asiaton viesti
#110. Itse et näy ymmärtävän, ettei USA:ssa paljon kummempaa yhteistä kieltä ole, eikä virallista ollenkaan. Englannin kielen merkitys ei ole yhdestä jäsenvaltiosta kiinni.
Ilmoita asiaton viesti
”Komissioko tämän kielen määrää? Sotia on pienemmästäkin syttynyt.”
Olisi hyvä jos yhteisestä kielestä päästäisiin yksimielisyyteen.
Tietenkin jokainen saa edelleen käyttää mitä kieltä itse haluaa. Ei sen takia kannata sotaa käydä.
Kannattaa kuitenkin käyttää valittua yleiskieltä, jos haluaa että joku ymmärtää ja sitä kannattaisi opiskella jos haluaa ymmärtää mitä muut sanovat.
Ilmoita asiaton viesti
Gallupien mukaan selvä enemmistö italialaisista haluaa pysyä eurossa:
https://www.reuters.com/article/us-italy-euro-poll…
Ilmoita asiaton viesti